Ny kampagne skal få flere til at anmelde ulovligt indhold til sociale medier
Digitalt Ansvar lancerer en ny kampagne, der skal få flere danskere til at anmelde ulovligt indhold samt skadeligt indhold, som ikke overholder de sociale mediers egne retningslinjer. For få kender til deres rettigheder på nettet, siger direktør.

En profil, der sælger kokain på Snapchat, en TikTok med digital mobning af et barn eller en Instagram-profil, der deler intime billeder uden samtykke. Mange danskere støder på skadeligt og ulovligt indhold på sociale medier.
I april viste en undersøgelse fra Digitalt Ansvar, at hver fjerde dansker, der møder ulovligt indhold på sociale medier, ikke anmelder det til den pågældende platform. Og en tredjedel ved slet ikke, hvordan man anmelder indhold til et socialt medie. Resultatet er, at skadeligt og ulovligt indhold bliver liggende længere, og flere derfor eksponeres for indholdet, ligesom ofre retraumatiseres gang på gang, når deres overgreb deles med hele verden.
Flere skal kende deres rettigheder på nettet
Med midler fra Europa-Nævnets pulje Støtte til EU-oplysning, under Slots- og Kulturstyrelsen, lancerer Digitalt Ansvar derfor nu kampagnen Anmeld for fællesskabet, der skal få flere danskerne til at anmelde ulovligt indhold samt skadeligt indhold, der bryder det pågældende medies egne retningslinjer.
EU har givet os rettigheder. Det næste skridt er at sikre, at de bliver brugt. Det kræver, at flere danskere trykker ’anmeld,’ når de støder på skadeligt og ulovligt indhold på fx sociale medier, siger direktør i Digitalt Ansvar, Ask Hesby Holm.
Kampagnen Anmeld for fællesskabet består af tre korte film, der behandler ulovligt og skadeligt indhold som intim billeddeling uden samtykke, desinformation og svindelannoncer. De vil blive vist på forskellige sociale medier over de næste uger.
For at hjælpe danskerne med at anmelde ulovligt indhold korrekt, har Digitalt Ansvar desuden formuleret standardformuleringer med lovhenvisninger, som man kan kopiere og benytte til sine egne anmeldelser af ulovligt indhold på Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat. Dem kan man finde her.
Derudover henviser Digitalt Ansvar til en række ressourcer, hvor man kan finde konkret hjælp til at anmelde ulovligt indhold på de mest benyttede sociale medier.
Selvom anmeldelser afvises eller ignoreres, gør de en forskel
Mange danskere har højst sandsynligt oplevet at få et automatisk afslag eller slet intet svar på en anmeldelse af ulovligt indhold til sociale medier.
Derfor er det også nærliggende at tro, at mange er af den overbevisning, at det ikke nytter noget at anmelde ulovligt indhold til sociale medier. Men sådan er det ikke. I hvert fald ikke længere. Og det budskab er vigtigt at få spredt, forklarer direktør i Digitalt Ansvar.
I EU har vi, med forordningen om digitale tjenester (DSA), nemlig fået stærkere rettigheder, når det kommer til beskyttelse og sikkerhed online. Blandt andet skal sociale medier sørge for, at alle nemt kan anmelde indhold, som de anser for at være ulovligt. Ligesom sociale medier skal tage anmeldelser alvorligt og behandle dem fair og omhyggeligt. Fjerner de ikke ulovligt indhold efter en tydelig og velbegrundet anmeldelse, risikerer de selv at blive holdt ansvarlige for indholdet på deres platform.
Helt centralt er det dog, at sociale medier også er forpligtet til at rapportere, hvor mange anmeldelser de modtager, og hvor meget indhold de fjerner. Det giver EU mulighed for at føre tilsyn og reagere, hvis platformene i vidt omfang undlader at tage anmeldelser alvorligt.
Brugeranmeldelser er derfor en central del af lovgivningen, der skal gøre internettet mere sikkert, forklarer direktør i Digitalt Ansvar.
Men lovgivningen virker kun, hvis vi bruger den. Når vi anmelder, bliver ulovligt indhold fjernet hurtigere, ofre bliver skånet, og færre børn og unge eksponeres for voldelige eller krænkende videoer, siger han.
Nøgleord
Kontakter
Maja Wallmeier WolfgangPressekonsulentDigitalt Ansvar
Tlf:+45 9391 0689mww@digitaltansvar.dkAsk Hesby HolmDirektørDigitalt Ansvar
Tlf:+45 4216 4263ahh@digitaltansvar.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Digitalt Ansvar
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitalt Ansvar
Ny undersøgelse: Snapchat ignorerer anmeldelser af danske narkoprofiler og anbefaler dem endda til børn10.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Digitalt Ansvar dokumenterer, at Snapchat i vidt omfang undlader at reagere på anmeldelser af danske profiler, der sælger ulovlige stoffer på platformen. Tværtimod medvirker Snapchat til at udbrede profilerne – også til børn helt ned til 13 år.
Ny undersøgelse: TikTok stjæler danskernes opmærksomhed, selv når vi gør alt for at slukke skærmen1.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hverken en nulstilling af platformens algoritme – eller personlige løfter og påmindelser om at scrolle mindre – reducerer danskernes forbrug på TikTok, viser en ny undersøgelse fra Digitalt Ansvar i samarbejde med Norlys. Det understreger, hvor stærkt et greb sociale medier har om os, og at ansvaret for et sundt skærmforbrug ikke kan placeres på den enkelte alene, siger direktør.
Ny app skal hjælpe danskerne med at få styr på skærmtiden19.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys er gået sammen med organisationen Digitalt Ansvar om at bekæmpe usunde skærmvaner og lancerer appen "Skærm Tiden" som en konkret hjælp til at tage kontrollen tilbage over mobilen.
Trods styrkede rettigheder: For få danskere anmelder ulovligt indhold til sociale medier30.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse fra Digitalt Ansvar viser, at mange danskere ikke kender til deres rettigheder på sociale medier, når det kommer til at anmelde ulovligt indhold. Det påvirker vores alles sikkerhed online, siger direktør.
Ny undersøgelse: Sociale medier satser på forældrekontrol, men danske forældre afviser overvågning13.2.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Digitalt Ansvar viser, at flertallet af danske forældre fravælger forældrekontrol på sociale medier, selvom de kender til værktøjerne. De fleste forældre ønsker ikke at overvåge deres børn, udtaler direktør og kalder forældrekontrol en lappeløsning på problemerne med børns online sikkerhed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum