Dyrenes Beskyttelse

Dyrenes Beskyttelse følger svinetransport: Afslører fusk med kontrollen og svigt af grisene

Del

Danske svineeksportører sender grise på længere og hårdere ture, end loven tillader. Det viser aktindsigter og videooptagelser fra en grisetransport, som Dyrenes Beskyttelse fulgte efter til Italien. Organisationen undrer sig over, at myndighederne ikke opdager den åbenlyse fusk.

Danmark eksporterer årligt i omegnen af 17 millioner levende grise. Dyrenes Beskyttelse fulgte efter 500 af dem for at dokumentere de mange alvorlige dyrevelfærdsproblemer og systematiske lovbrud, som er en del af den støt stigende eksport.
Danmark eksporterer årligt i omegnen af 17 millioner levende grise. Dyrenes Beskyttelse fulgte efter 500 af dem for at dokumentere de mange alvorlige dyrevelfærdsproblemer og systematiske lovbrud, som er en del af den støt stigende eksport. Dyrenes Beskyttelse

Svineeksportører fusker med dokumenter til Fødevarestyrelsen, så grise kan sendes på ulovligt lange og varme transporter. Det viser aktindsigter hos Fødevarestyrelsen samt videomateriale, som Dyrenes Beskyttelse har indsamlet ved at følge en dansk svinetransport på dens lange vej ned gennem Europa.

-Alt tyder på et systematisk svindelnummer, hvor danske svineeksportører giver forkerte oplysninger og dermed vildleder myndighederne. Det er svært at se, at formålet skulle være andet end at omgå de regler, der skal beskytte grisene på de lange dyretransporter, siger Ditte Erichsen, dyrlæge og ekspert i dyretransporter i Dyrenes Beskyttelse. 

Det kan have vidtrækkende dyrevelfærdsmæssige konsekvenser, når eksportørerne på denne måde fusker sig til at gennemføre transporter under ulovlige forhold. Grisene har næsten ingen aktive svedkirtler og er derfor ekstra sårbare over for varme. Og risikoen for tørst, sult, overophedning, udmattelse og anden lidelse øges i takt med transportens længde.

-Eksportørernes vildledning af myndighederne kommer meget hurtigt til at ske på bekostning af grisene, siger Ditte Erichsen.

Fulgte efter mistænkelig transport

For at dokumentere vildledningen fulgte Dyrenes Beskyttelse i august en lastbil med 500 grise ombord, der ifølge den officielle køreplan skulle til et idyllisk turistområde i Sydtyrol i Italien. 

-Vi havde en begrundet mistanke om, at grisene i virkeligheden hurtigt skulle videre til en fjernere og varmere destination, end Fødevarestyrelsen ville have godkendt. Og mistanken holdt stik, siger Ditte Erichsen. 

De mange grise viste sig kun at få et kortere hold i det køligere klima i Tyrol. Herefter blev de læsset på den samme lastbil og fortsatte i yderligere ni timer på tværs af Italien. På denne del af turen var udetemperaturen nærmest uden undtagelse langt over 30 grader, og var dermed markant varmere, end loven tillader. Samtidig endte grisene med at være på farten i 11 timer mere end de tilladte 24 timer, før de ankom til deres reelle slutdestination syd for Torino. 

Mellemstation udnyttes til at bryde loven

Alle dyretransporter fra Danmark over otte timer forhåndsgodkendes af Fødevarestyrelsen. Men når svineeksportører angiver et såkaldt samlested som det i Sydtyrol som bestemmelsessted, kan styrelsen ikke kontrollere, om grisene bagefter transporteres videre på ulovligt lange eller varme ture. 

Et samlested kan aldrig være grisenes reelle destination, da det blot er et sted, hvor dyrene omlæsses og køres videre fra. Men loven kræver, at grisene får en pause på samlestedet på mindst 48 timer, før de sendes videre. Ellers kan det ikke lovligt opgives som bestemmelsessted.

Grisene, som Dyrenes Beskyttelse fulgte efter, opholdt sig kun i det mindre staldanlæg i Sydtyrol i ni timer, mens chaufførerne holdt deres lovpligtige hviletidspause. Herefter blev grisene kørt videre i den samme lastvogn – nu uden for Fødevarestyrelsens kontrol – på en transport, som var ulovlig på en række punkter. Og alt tyder på, at denne transport langt fra er et enkeltstående tilfælde. 

Foregår med danske myndigheders velsignelse

Aktindsigter viser, at Fødevarestyrelsen godkender uforholdsmæssigt mange svinetransporter med den sydtyrolske stald som bestemmelsessted. Allerede i dagene efter grisetransporten forlod Skærbæk med dyreværnsorganisationen i hælene, kørte flere svinetransporter afsted mod samme destination. Med sig havde de tilsammen markant flere grise, end stedet overhovedet er godkendt til at håndtere, hvis grisene skal have 48 timers pause. Og det forekommer ofte, viser data fra styrelsen.

-Det er ret åbenlyst, at så mange grise ikke kan være på samlestedet, hvis reglerne skal overholdes. Det er besynderligt og bekymrende, at Fødevarestyrelsen ikke undrer sig over, hvorfor mange danske grise sendes til en lille stald i Sydtyrols bjerge, siger Ditte Erichsen.

Kunne ikke lade sig gøre for få år siden

Indtil for få år siden accepterede Fødevarestyrelsen slet ikke, at eksportørerne oplyste et samlested som bestemmelsessted for grisetransporter. Men det er nu blevet helt almindelig praksis, viser aktindsigterne. 

Når svineeksportørerne benytter sig af denne finte, har de danske myndigheder kun kendskab til og mulighed for at føre kontrol med en del af den samlede transport, når danske grise eksporteres. Det skal der sættes en stopper for, mener Dyrenes Beskyttelses direktør.

-Fødevarestyrelsen må efter denne afsløring stramme voldsomt op på kontrolproceduren for de transporter, hvor eksportøren sender grise til et samlested. Og politisk bør regeringen bruge formandskabet i EU til at få indført et totalt forbud mod brugen af samlesteder som bestemmelsessted, præcis som EU-kommissionen har foreslået, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

FAKTABOKS: Disse formodede lovbrud konstaterede Dyrenes Beskyttelse på turen

  1. Eksportøren angav forkerte oplysninger til de danske myndigheder om hvor grisene skulle transporteres hen
  2. Grisene blev transporteret i mere end de tilladte 24 timer. I alt blev de transporteret i mere end 35 timer 
  3. Grisene blev i mere end ni sammenhængende timer transporteret under temperaturer, som langt overskrider den lovmæssige grænse på maksimalt 30 grader
  4. Der blev på intet tidspunkt under kørslen ført tilsyn med grisene, hvilket kan betyde, at tilskadekomne dyr har lidt i mange timer

Dyretransport-ordbog

Logbog: Ved transport af levende dyr fra Danmark til andre lande skal der føres logbog, hvis transporttiden overstiger otte timer. Der er ikke krav om logbog, hvis transporten foregår inden for Danmarks grænser. Logbogen skal indeholde relevante oplysninger om den pågældende transport fra afgangssted til bestemmelsessted inklusive planlægningen af turen. I planlægningsdelen skal der blandt andet angives den forventede varighed af transporten og eventuelle hvilesteder undervejs, antal dyr, der skal transporteres og deres samlede vægt, samt antal kvadratmeter til rådighed på lastbilen. Logbogen skal godkendes af Fødevarestyrelsen, inden transporten kan få lov at afgå. 

Hvilesteder: Levende grise må ifølge EU-lovgivning ikke transporteres i mere end 24 timer ad gangen. Når en dyretransports varighed overskrider de tilladte 24 timer, skal grisene læsses af lastbilerne, fodres, have vand og hvile på et godkendt hvilested i mindst et døgn, inden de må sendes ud på videre transport i yderligere 24 timer. Denne cyklus kan fortsætte, så længe det ønskes. Eventuelle hvilesteder på vejen til bestemmelsesstedet oplyses i logbogen. 

Bestemmelsessted: Et bestemmelsessted er blot et andet ord for den slutdestination, som transportøren har oplyst til myndighederne i logbogen. Bestemmelsesstedet vil typisk være hos den svineproducent, hvor grisene skal opfedes. De seneste år er det dog blevet mere udbredt, at eksportørerne oplyser et samlested som turens bestemmelsessted. Når en transport ankommer til et bestemmelsessted, skal dyrene aflæsses og have hvile i minimum 48 timer, inden de eventuelt må transporteres videre. 

Samlested: Et samlested er i korte træk et sted, hvor dyr tilses, inden de transporteres ud ad landet. Det vil typisk foregå sådan, at en sending grise afhentes hos den givne svineproducent og derefter køres til et samlested. Her bliver de tilset af en embedsdyrlæge og herefter læsset ombord på en ny lastbil, som transporterer dem ud ad landet. Det er de seneste år blevet mere almindeligt, at svineeksportørerne oplyser et samlested i udlandet som bestemmelsessted til myndighederne. 

Her ses forskellen på en normal grisetransport og en grisetransport med et samlested som bestemmelsessted. En stor del af turen med et samlested som bestemmelsessted har de danske myndigheder ikke mulighed for at føre kontrol med. Grafikken er til fri redaktionel brug. Dyrenes Beskyttelse

Nøgleord

Kontakter

Medievagten i Dyrenes Beskyttelse

Dyrenes Beskyttelses medievagt er tilgængelig døgnet rundt for henvendelser pr. mail eller telefon (modtager ikke SMS)

Tlf:40841512presse@dyrenesbeskyttelse.dk

Billeder

Her ses forskellen på en normal grisetransport og en grisetransport med et samlested som bestemmelsessted. En stor del af turen med et samlested som bestemmelsessted har de danske myndigheder ikke mulighed for at føre kontrol med. Grafikken er til fri redaktionel brug.
Her ses forskellen på en normal grisetransport og en grisetransport med et samlested som bestemmelsessted. En stor del af turen med et samlested som bestemmelsessted har de danske myndigheder ikke mulighed for at føre kontrol med. Grafikken er til fri redaktionel brug.
Dyrenes Beskyttelse
Download
Efter blot ni timer på det såkaldte samlested i den italienske bjerglandsby Campo Tures blev grisene læsset ombord på den samme lastbil og kørt videre - nu uden for de danske myndigheders kontrol - på en tur, der på en række punkter var i strid med lovgivningen.
Efter blot ni timer på det såkaldte samlested i den italienske bjerglandsby Campo Tures blev grisene læsset ombord på den samme lastbil og kørt videre - nu uden for de danske myndigheders kontrol - på en tur, der på en række punkter var i strid med lovgivningen.
Foto: Dyrenes Beskyttelse
Download
De 500 grise blev læsset tilbage ombord på lastbilen og stod i en time i lovstridigt høje temperaturer i den bagende eftermiddagssol, inden chaufførerne satte sig tilbage i førerhuset og kørte videre.
De 500 grise blev læsset tilbage ombord på lastbilen og stod i en time i lovstridigt høje temperaturer i den bagende eftermiddagssol, inden chaufførerne satte sig tilbage i førerhuset og kørte videre.
Foto: Dyrenes Beskyttelse
Download

Links

Om Dyrenes Beskyttelse

Vi hjælper dyr i nød, stopper overgreb mod dyr og kæmper for et respektfuldt og bæredygtigt forhold mellem dyr, mennesker og natur.

Følg pressemeddelelser fra Dyrenes Beskyttelse

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dyrenes Beskyttelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye