Det Kongelige Teater

Rå urkraft med Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel

Del

Chefdirigent Marie Jacquot udfolder sammen med Det Kongelige Kapel den rå urkraft i et af det 20. århundredes største mesterværker, Le sacre du printemps.

Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther
Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther

Mystik, åndelighed, menneskeofring og en forelsket russisk komponists violinkoncert forenes ved en koncert i Operaen, der emmer af sensualitet, urkraft og lidenskab. Chefdirigent Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel kan opleves i Stravinskijs eksplosive kraftudladning Le sacre du printemps samt Skrjabins ekstatiske tonedigt Poème de l’extase og Prokofjevs Violinkoncert nr. 1 med den prisvindende violinist Maria Ioudenitch som solist.

Skandaleværket, der ændrede musikhistorien
Igor Stravinskijs Le sacre du printemps (Forårsofret) er et råt, rytmisk og vildt mesterværk, der chokerede verden og stadig får salen til at sitre. Ved uropførelsen i 1913 vakte musikken optøjer, og mere end et århundrede senere overvælder og fascinerer det stadig. Værket ændrede musikhistorien for altid; med sine fremaddrivende rytmer, rå harmonier og ceremonielle strukturer trækker Sacre på noget elementært – en kollektiv erindring om fødsel, ofring og fornyelsens voldsomhed.

Ekstase i orkestrets farver
Alexander Skrjabins Poème de l’extase fra 1908 er komponeret på højden af Skrjabins mystiske filosofi. Værket følger en vej til erotisk og åndelig opvågnen, hvor traditionelle harmoniske grænser opløses i bølger af funklende, strålende klang. Det er ikke blot et digt om ekstase – det er ekstase, gengivet i orkestrets farver.

En forelsket debut
Sergej Prokofjev havde en affære med den adelige Nina Mescherskaja og var ovenud forelsket, da han påbegyndte arbejdet med sin første violinkoncert. Violinkoncert nr. 1 i D-dur er både overjordisk og lyrisk og samtidig skarp og sarkastisk. Den blev uropført i Paris i 1923 og balancerer mellem romantik og modernisme med en dybt personlig stemme i en tid, hvor musikken allerede pegede frem mod det nye.

”Koncerten er en fejring af den ekstatiske vision, den revolutionære energi og den dybe fantasi, der omformede musikken i begyndelsen af det 20. århundrede. Hvert værk på programmet markerer et dristigt spring ind i nyt, udtryksfuldt territorium – skiftevis mystisk, sensuelt, lyrisk og elementært.” – Marie Jacquot, chefdirigent

PROGRAM
Alexander Skrjabin: Le Poème de l’extase
Sergej Prokofjev: Violinkoncert nr. 1, D-dur
Igor Stravinskij: Le sacre du printemps

MEDVIRKENDE
Marie Jacquot, dirigent
Maria Ioudenitch, violin
Det Kongelige Kapel

Jacquot og Le sacre du printemps | Operaen, Store Scene | 24. oktober 2025

Se mere om koncerten HER

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther
Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther
Download
Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther
Marie Jacquot og Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther
Download
Marie Jacquot. Foto: Camilla Winther
Marie Jacquot. Foto: Camilla Winther
Download
Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther
Det Kongelige Kapel. Foto: Camilla Winther
Download
Maria Ioudenitch. Foto: Andrej Grilc
Maria Ioudenitch. Foto: Andrej Grilc
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye