Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner
Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover måle og følge andelen af plantebaserede proteiner i salget. Vegetarisk Forening håber, at andre kæder vil følge eksemplet.

For første gang i Danmark opstiller to supermarkedskæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet. Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover systematisk registrere og følge udviklingen i proteinsammensætningen.
Som det første online supermarked i Danmark bruger Wolt Market værktøjet The Protein Tracker. Værktøjet, der er udviklet af Green Protein Alliance og ProVeg International, anvendes allerede i Holland af kæder som Albert Heijn og Jumbo.
“At måle og følge udviklingen i vores proteinmix er et vigtigt skridt i vores arbejde med en større andel plantebaserede proteiner. Animalske proteiner er generelt forbundet med et højere gennemsnitligt CO₂-aftryk pr. kg protein end flere plantebaserede alternativer. Ved at tracke proteinmixet med The Protein Tracker får vi indsigt, der gør os i stand til at sætte mål, forstå nuværende status og træffe beslutninger på baggrund af konkrete data,” siger Martin Rouchmann, Head of Category, Wolt Market.
Wolt, der er Wolt Markets moderselskab, har sat mål om at reducere egne CO₂-udledninger med 50 % i 2028 fra baseline 2021 og nå nettonul i 2040.
Ændringer i proteinsammensætningen er en del af dette arbejde.
Strategi for flere plantebaserede valg
Lidl Danmark arbejder ud fra en international proteinstrategi, hvor målet er at øge andelen af plantebaserede alternativer i sortimentet. Konkret skal plantebaserede alternativer til kød stige fra 12 til 20 % og for mejeriprodukter fra 5 til 10 % frem mod 2030, med 2022 som baseline.
Lidl måler udviklingen gennem Verdensnaturfondens (WWF) metode og tester løbende nye kampagner og initiativer i samarbejde med forskere fra Copenhagen Business School.
“Vi kan se, at forbrugerne i stigende grad efterspørger plantebaserede alternativer, og med vores proteinstrategi ønsker vi at gøre det nemt og tilgængeligt at vælge disse produkter i hverdagen. Vores mål om at øge andelen af plantebaserede alternativer er både en vigtig del af vores samlede strategi og et udtryk for, at vi som dagligvarekæde prioriterer at udvikle sortimentet i en tydelig retning,” siger Maibritt Braukmann, Manager i CSR indkøb, Lidl Danmark.
Det kan inspirere andre
Dansk Vegetarisk Forening hilser initiativerne velkommen og håber, at andre kæder vil følge det gode eksempel.
“Det er første gang, at vi ser danske supermarkeder sætte mål for planteproteiner. Det sender et vigtigt signal til hele branchen om, at gennemsigtighed og ansvar er vejen frem. Begge supermarkedskæder viser, at de arbejder systematisk med området, og vi håber, at flere vil følge efter,” siger Marie Luja Rasmussen, der er markedskonsulent i Dansk Vegetarisk Forening.
Som organisation understreger Green Protein Alliance, at de danske erfaringer er et vigtigt skridt i forlængelse af de hollandske initiativer.
“Med den danske lancering af The Protein Tracker viser Wolt Market, at de arbejder systematisk med at følge og styre udviklingen mod en større andel plantebaserede proteiner. Det kan inspirere andre aktører i branchen,” siger Anke van’t Klooster fra Green Protein Alliance.
Nøgleord
Kontakter
Marie Luja Rasmussen
Markedskonsulent, detail og foodservice, DVF
marie.luja.rasmussen@vegetarisk.dk
+ 45 81 11 40 45
Dansk Vegetarisk Forening (DVF) arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi er en forening for vegetarer, veganere og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel. Vi samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Over 100 organisationer i erklæring til FN’s medlemslande: Følg Danmarks eksempel13.11.2025 14:06:09 CET | Pressemeddelelse
Organisationer fra hele verden opfordrer nu COP30’s lande-delegationer til at udarbejde strategier for at fremme plantebaserede fødevarer, lige som Danmark har gjort.
Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway4.11.2025 05:42:00 CET | Pressemeddelelse
Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten.
Nemlig.com er Årets Plantebaserede Supermarked 20251.11.2025 20:22:00 CET | Pressemeddelelse
Også Lidl, Super Brugsen og Netto var blandt vinderne, da Dansk Vegetarisk Forening den 1. november 2025 uddelte priser for årets plantebaserede supermarkeder ved Plant Food Festival i København.
Historisk interesse for Danmarks største festival for grøn mad31.10.2025 05:56:00 CET | Pressemeddelelse
Plant Food Festival står til at sætte ny deltagerrekord med over 7.000 tilmeldte gæster, når festivalen vender tilbage til København den 1.-2. november.
Plant Food Festival: Kom med og se, hvorfor alle taler om plantebaseret mad23.10.2025 05:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende – og der er gratis adgang.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum