Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner
Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover måle og følge andelen af plantebaserede proteiner i salget. Vegetarisk Forening håber, at andre kæder vil følge eksemplet.

For første gang i Danmark opstiller to supermarkedskæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet. Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover systematisk registrere og følge udviklingen i proteinsammensætningen.
Som det første online supermarked i Danmark bruger Wolt Market værktøjet The Protein Tracker. Værktøjet, der er udviklet af Green Protein Alliance og ProVeg International, anvendes allerede i Holland af kæder som Albert Heijn og Jumbo.
“At måle og følge udviklingen i vores proteinmix er et vigtigt skridt i vores arbejde med en større andel plantebaserede proteiner. Animalske proteiner er generelt forbundet med et højere gennemsnitligt CO₂-aftryk pr. kg protein end flere plantebaserede alternativer. Ved at tracke proteinmixet med The Protein Tracker får vi indsigt, der gør os i stand til at sætte mål, forstå nuværende status og træffe beslutninger på baggrund af konkrete data,” siger Martin Rouchmann, Head of Category, Wolt Market.
Wolt, der er Wolt Markets moderselskab, har sat mål om at reducere egne CO₂-udledninger med 50 % i 2028 fra baseline 2021 og nå nettonul i 2040.
Ændringer i proteinsammensætningen er en del af dette arbejde.
Strategi for flere plantebaserede valg
Lidl Danmark arbejder ud fra en international proteinstrategi, hvor målet er at øge andelen af plantebaserede alternativer i sortimentet. Konkret skal plantebaserede alternativer til kød stige fra 12 til 20 % og for mejeriprodukter fra 5 til 10 % frem mod 2030, med 2022 som baseline.
Lidl måler udviklingen gennem Verdensnaturfondens (WWF) metode og tester løbende nye kampagner og initiativer i samarbejde med forskere fra Copenhagen Business School.
“Vi kan se, at forbrugerne i stigende grad efterspørger plantebaserede alternativer, og med vores proteinstrategi ønsker vi at gøre det nemt og tilgængeligt at vælge disse produkter i hverdagen. Vores mål om at øge andelen af plantebaserede alternativer er både en vigtig del af vores samlede strategi og et udtryk for, at vi som dagligvarekæde prioriterer at udvikle sortimentet i en tydelig retning,” siger Maibritt Braukmann, Manager i CSR indkøb, Lidl Danmark.
Det kan inspirere andre
Dansk Vegetarisk Forening hilser initiativerne velkommen og håber, at andre kæder vil følge det gode eksempel.
“Det er første gang, at vi ser danske supermarkeder sætte mål for planteproteiner. Det sender et vigtigt signal til hele branchen om, at gennemsigtighed og ansvar er vejen frem. Begge supermarkedskæder viser, at de arbejder systematisk med området, og vi håber, at flere vil følge efter,” siger Marie Luja Rasmussen, der er markedskonsulent i Dansk Vegetarisk Forening.
Som organisation understreger Green Protein Alliance, at de danske erfaringer er et vigtigt skridt i forlængelse af de hollandske initiativer.
“Med den danske lancering af The Protein Tracker viser Wolt Market, at de arbejder systematisk med at følge og styre udviklingen mod en større andel plantebaserede proteiner. Det kan inspirere andre aktører i branchen,” siger Anke van’t Klooster fra Green Protein Alliance.
Nøgleord
Kontakter
Marie Luja Rasmussen
Markedskonsulent, detail og foodservice, DVF
marie.luja.rasmussen@vegetarisk.dk
+ 45 81 11 40 45
Dansk Vegetarisk Forening (DVF) arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi er en forening for vegetarer, veganere og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel. Vi samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
European Farmers meet Hollywood at Plant Food Summit in Copenhagen25.9.2025 07:43:56 CEST | Press release
On 20-21 October, Copenhagen will become the center of the debate on the future of food systems when the EU Presidency conference, Plant Food Summit, brings together participants from all across Europe at the Royal Danish Playhouse.
Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København25.9.2025 07:43:56 CEST | Pressemeddelelse
København bliver den 20.-21. oktober centrum for debatten om fremtidens fødevaresystem, når EU-formandskabskonferencen Plant Food Summit samler hundredevis af deltagere fra hele Europa i Skuespilhuset.
“Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar29.7.2025 05:53:00 CEST | Pressemeddelelse
Hos grillbaren Drej Ind i Jels sælger de stadig masser af kød – men en ny plantebaseret burger overrasker både ejer og stamkunder. Den traditionelle grillbar har knækket en del af koden til, hvordan man kan sælge flere grønne retter.
Ny pris hylder Danmarks bedste plantebaserede takeaway2.7.2025 05:58:00 CEST | Pressemeddelelse
I samarbejde med Plantebranchen og Danmarks Restauranter og Caféer hylder Dansk Vegetarisk Forening de bedste plantebaserede takeaway-måltider og produkter i fire kategorier, hvor et kompetent dommerpanel vurderer smag, innovation og kvalitet.
EU skal lære af Danmark: Nyt initiativ skal sprede dansk plantepolitik30.6.2025 05:56:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt dansk initiativ skal udbrede erfaringerne fra Danmarks plantebaserede fødevarepolitik og inspirere EU til politiske løsninger, der styrker klima, sundhed og fremtidens landbrug.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum