Salling Group gør status: 400 butikker har nu en fast madspildspartner
Ved stor fælles indsats på tværs af butikker og madspildsaktører har 400 føtex, Bilka og Netto-butikker i dag fået en fast madspildspartner, der ugentligt kommer forbi og henter overskudsmad.

Skæve grøntsager, brød som ikke blev solgt på førstedagen og dåsetomater med buler. Sådan kan indholdet i en typisk kasse med overskudsmad se ud, når Salling Groups butikker får besøg af frivillige, som henter maden og sikrer, at den kommer videre og bliver til måltider for mennesker.
I samarbejde med madspildsaktører som blandt andre FødevareBanken, Wefood og Stop Spild Lokalt driver Salling Group partnerskabet MadPlus, der i dag har etableret faste afhentninger i mere end 400 af landets godt 700 butikker.
Over hele landet er partnerne i MadPlus i fuld gang med at etablere et netværk af afhentningsruter, der sikrer at butikker tæt på hinanden regelmæssigt får afhentet overskudsmad. I Randers er der for eksempel etableret en rute mellem områdets seks Netto-butikker, to føtex-varehuse og en Bilka.
- MadPlus viser, at når vi tænker nyt og arbejder sammen, kan vi forandre et system, hvor værdifuld næring i dag destrueres og går til spilde. Det handler ikke kun om at redde ton efter ton af fødevarer – det handler om sund fornuft og at skabe måltider, håb og fællesskab for mennesker i svære livssituationer, siger Lea Gry Von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken.
MadPlus-partnerskabet er stiftet for at samle aktører på tværs af branchen, der ellers hver især ville stå med små systemer og løsninger.
- Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild inden 2030, og her er MadPlus et vigtigt skridt på vejen. For at nå i mål er det afgørende, at vi får alle vores butikker med i partnerskabet og får skabt en bedre fælles infrastruktur, der gør det let for både medarbejdere og samarbejdspartnere at sikre at vores overskudsmad kan blive til måltider, siger Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.
Fakta om MadPlus
Salling Group stiftede MadPlus-partnerskabet i samarbejde med FødevareBanken i november 2024. I dag deltager mere end 70 forskellige madspildsaktører i form af både sociale organisationer, madoaser, frivillige fællesskaber og butikker i partnerskabet, herunder Salling Groups tre prioriterede partnere Wefood, Stop Spild Lokalt og FødevareBanken.
Målet er at tredoble den mængde overskudsmad, som bliver reddet fra Salling Groups butikker, fra knap 1.300 ton til 4.000 ton fødevarer årligt. Det svarer til, at der hvert år bliver reddet ekstra 6,5 millioner måltider.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling åbner juleunivers på toppen af Aarhus11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Julen i Salling bliver ekstraordinær i år, når Sallings Roofgarden i Aarhus forvandles til juleeventyr.
Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp fejrer 20 års partnerskab4.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I to årtier har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om alt fra katastrofehjælp og bekæmpelse af madspild til støtte til Ukraine og indsamling af genbrugstøj.
føtex er ny hovedpartner for DBU Fodboldskole: Vil gøre en forskel for børn og unge over hele landet1.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Et nyt og landsdækkende samarbejde mellem DBU og føtex ser dagens lys: Fra 2026 vil føtex stå i spidsen som partner for DBU Fodboldskole, der hver sommer samler tusindvis af børn og unge til sjove og lærerige fodboldoplevelser.
10.000 danskere har fået målt blodtrykket under indkøbsturen – og hvert tiende er for højt29.10.2025 11:30:00 CET | Pressemeddelelse
Samarbejdet mellem Hjernesagen og Salling Group har gjort det muligt for tusindvis af danskere at opdage forhøjet blodtryk i tide og tage vigtige skridt mod at forebygge stroke – ofte uden at kende til risikoen på forhånd. Indsatsen er med til at bringe forebyggelse og blodtryksmåling helt tæt på danskernes hverdag.
Ny teknologi skal hjælpe kunderne: Scan og find de bedste avocadoer i Bilka27.10.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group og Bilka sætter nu turbo på indsatsen for at tilbyde kunderne de bedste avocadoer. Det skal være slut med at komme hjem med u- eller overmodne avocadoer, når en helt ny scanner nu introduceres i Bilka.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum