BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med.
Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret.
TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold.
Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER.
Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde.
Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.

Børnearbejde er fuldstændig uacceptabelt og må aldrig forekomme. I BESTSELLER har vi gennem årene arbejdet målrettet og konsekvent med at skabe et robust system, som forhindrer, at mindreårige kan arbejde på de virksomheder, der producerer vores tøj.
Alle virksomheder, vi samarbejder med, skal have effektive systemer på plads for at sikre, at børnearbejde ikke kan forekomme. Blandt andet skal de være i stand til at verificere alderen på deres medarbejdere, inden de ansættes.
Ifølge BESTSELLERs Child Labour Policy må ingen børn under 15 år ansættes på virksomheder, vi arbejder direkte sammen med eller virksomheder længere ude i vores værdikæde. Unge under 18 år må kun ansættes til at udføre let arbejde.
Risikobaseret kontrolsystem
Når vi skal føre kontrol med, at børnearbejde ikke forekommer, følger vi de retningslinjer, som FN og OECD anbefaler.
Retningslinjerne tilsiger, at vi skal fokusere på at undgå overtrædelser af menneskerettigheder – herunder børnearbejde – i dele af vores forsyningskæde, hvor risikoen herfor er størst.
Uagtet vores risikovurdering reagerer vi naturligvis øjeblikkeligt, hvis vi bliver opmærksomme på potentielle overtrædelser – på linje med hvad FN og OECD anbefaler.
Ingen dokumentation for grove anklager
TV 2’s udsendelse omtaler i to tilfælde mindreåriges tilstedeværelse på to fabrikker. Der er vel at mærke ikke tale om fabrikker, som BESTSELLER arbejder sammen med, men fabrikker – som angiveligt skulle arbejde sammen med virksomheder, vi tidligere har arbejdet sammen og arbejder sammen med.
Det ene tilfælde omhandler produktion af tøj fra mærket VILA, hvor en virksomhed, vi samarbejder med, ifølge blot én kilde i TV 2’s udsendelse, skulle have udliciteret VILA’s ordre til en fabrik, hvor der er mindreårige i produktionen. Virksomheden har bevist og beskrevet overfor TV 2, at de aldrig har udliciteret produktion til den pågældende fabrik, og at de heller ikke nogensinde har modtaget eller håndteret ordrer fra VILA.
BESTSELLER har oplyst TV 2, at VILA i minimum de seneste tyve år ikke har samarbejdet med nogen af de virksomheder, der indgår i TV 2’s udsendelse.
Vi må konstatere, at det er oplysninger, som TV 2 har siddet overhørig, idet TV 2 alligevel har bragt indhold, som er forkert.
Det andet tilfælde omhandler børnearbejde langt ude i vores forsyningskæde, hvor en virksomhed, vi tidligere har samarbejdet med, skulle samarbejde med en virksomhed, der samarbejder med en fabrik, hvor der er mindreårige i produktionen.
TV 2 er blevet tilbudt dokumentation for, at det påståede samarbejde langt ude i vores værdikæde ikke har fundet sted.
TV 2 har ikke over for hverken de to virksomheder eller BESTSELLER villet dokumentere, at der reelt er en forbindelsen mellem de to fabrikker og virksomheder på BESTSELLERs åbne leverandørliste. Dette dokumenteres heller ikke i udsendelsen.
Skulle TV 2 have haft kendskab til så alvorlige forhold, er vi uforstående overfor, at TV 2 tilbageholder oplysninger om muligt børnearbejde i mere end et år.
Arbejdsforhold i Bangladesh
TV 2’s udsendelse kan give indtryk af, at BESTSELLER generelt lukker øjnene for arbejdsforhold i Bangladesh og ikke hjælper med at forbedre arbejdsforholdene for fabriksarbejdere i tekstilindustrien. Det er på ingen måde korrekt.
Vi har igennem adskillige år igangsat aktiviteter, som skal forbedre arbejdsforholdene, sørge for at alle får den løn, de har krav på, og gøre det mere sikkert for kvinder at gå på arbejde.
Det er ikke en opgave, som kan løses af en enkelt virksomhed, men vi bruger aktivt vores tilstedeværelse og indflydelse til at tage medansvar og fremme de forbedringer, som vi åbent beskriver, at modeindustrien har brug for.
83% af vores primære leverandører i Bangladesh har været involveret i BESTSELLERs women empowerment-initiativer, hvormed vi ønsker at styrke kvindernes økonomiske, sociale og politiske position. I alt har vi med disse programmer nået næsten over 217.000 kvinder i vores globale leverandørkæde – heraf 160.000 kvinder i Bangladesh.
Ligeledes har vi udviklet en politik og igangsat initiativer mod kønsbaseret diskrimination, chikane og overgreb på arbejdspladsen, hvori vi beskriver vores krav og forventninger til de virksomheder, der syr vores tøj. Dette for at mindske risikoen for, at kvinder bliver udsat for overgreb, når de går på arbejde. Det er en risiko i Bangladesh, som vi anerkender.
Via et pilotprojekt – Employee Injury Scheme – støtter vi, at tekstilarbejdere og deres familier kan få økonomisk hjælp, hvis de skulle komme alvorligt til skade, mens de er på arbejde. Det er et forsøg på at skabe en betydelig forbedring af arbejdernes vilkår. BESTSELLER var blandt de første brands, til at bakke op om projektet, der er udviklet af ILO og GIZ, en tysk udviklingsorganisation.
Ingen af disse initiativer bliver nævnt i TV 2’s udsendelsen.
På www.bestseller.com/replik beskriver vi, hvordan vores specialister i arbejdsforhold herunder arbejdsmiljø, arbejdstagerrettigheder og menneskerettigheder løbende fører kontrol med de virksomheder, vi arbejder sammen med, og hvordan vi handler, hvis vi finder forhold, som vi ikke accepterer.
Vi beskriver også, hvordan vi arbejder for, at mindstelønnen i Bangladesh skal hæves.
Se BESTSELLERs fulde svar til udsendelsen ’Bestseller på vrangen’ udsendt den 17. september 2025: BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’ | BESTSELLER
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
Erfaren finansprofil til BESTSELLER18.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Line Andrea Fandrup tiltræder som ny CFO i BESTSELLER. Hun kommer med solid erfaring fra bl.a. A.P. Møller-Mærsk, ROCKWOOL, Novozymes og senest NKT, hvor hun siden 2020 har været Group CFO. I BESTSELLER får Line Andrea Fandrup ansvaret for at styrke og udvikle modevirksomhedens finansielle fundament i en tid med store investeringer og ambitiøse vækstmål.
CFO-skifte i BESTSELLER efter otte år med vækst og forandring12.8.2025 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter otte år fratræder CFO Thomas Børglum Jensen sin stilling i BESTSELLER.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum