
Nu kan to millioner danskere stemme om Coops vigtigste mærkesag
Afstemningen er i gang om, hvad der skal være Coops fremmeste mærkesag i 2026.

I dag begynder en valgkamp, der kører i ca. 900 Coop-butikker over hele landet, omfatter mere end to millioner danskere og varer helt til sidst i oktober. Valgkampen kommer til at udspille sig i tilbudsaviserne, i butikkerne, i Danmarks største månedsblad Samvirke og i Coop’s app.
Valget finder sted, mens indkøbskurven bliver politiseret som aldrig før. Skal colaen være dansk eller amerikansk? Skal bøffen være lavet af oksekød eller plantebaseret? Skal agurken være økologisk eller så billig så mulig pga. de høje priser? Håbet er, at afstemningen kan være med til at bygge bro mellem danskerne ifølge Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba.
”Der er mange spørgsmål, der deler os. I hverdagen og mellem landsdelene. Jeg kan ikke lave et fredsommeligt opslag på Facebook om, hvordan jeg laver mad med mine børn, uden at kommentarerne flyder over af konflikt,” siger Pernille Skipper.
”Vores forbrug af dagligvarer er blevet identitetspolitik. Jeg håber, at vi med denne afstemning, kan finde en sag, der kan samle os på tværs af alle forskellene og give et klart mandat til, hvad vi skal fokusere på som medlems- og andelsejet dagligvarekoncern,” siger hun.
Det kan du vælge imellem
De tre sager, som medlemmerne af Coop kan vælge mellem som medlemmernes mærkesag, er:
- Mindre skadelig kemi
- Mere dansk og lokalt
- Grønnere mad
”Fordommene vil jo være, at mad med grøntsager er for dem i storbyerne, mens man går op i at købe dansk ude i Produktionsdanmark, hvor maden kommer fra. Men jeg hører altså fra mange i Jylland, at de også gerne vil spise mere grønt. Og efter Trump er kommet til, er der altså også folk på Nørrebro, der går op i at købe dansk. Så jeg tror og håber, at den her afstemning kan være med til at bringe os sammen og måske skabe større forståelse for hinanden på tværs af landsdele og forskelle,” siger Pernille Skipper.
Sådan kan du stemme
Hvis man er medlem af Coop, der driver Brugsen, SuperBrugsen, 365discount og Kvickly, kan man stemme enten via Coop app’en, via en stander i den lokale butik eller online her: https://coop.dk/stem/
Afstemningen kører fra den 22. september til slutningen af uge 44.
”Coop er fuld af ildsjæle og dygtige medarbejdere, der hver dag arbejder for, at danskerne kan købe gode varer til rimelige priser i lokale butikker. Det ligger i Coops DNA, at vi går foran på ansvarlighed, og det har vi gjort igen og igen gennem historien. Jeg er rigtig spændt på, hvad alle kunderne vælger som det vigtigste. For det er jo rent faktisk vores medejere,” siger Thor Skov Jørgensen, CEO i Coop Danmark A/S.
Det sker efter valget
Den mærkesag som vinder valget, er den, som Coop vil give mest skub i butikkerne, arbejde for politisk, skrive om i Samvirke og arbejde med lokalt blandt alle de medlemsvalgte og frivillige.
”Coop er ikke bare en forretning med en masse butikker over hele Danmark. Det er også en forening, hvor medlemmerne faktisk er medejere af butikkerne og har indflydelse. Og i dag skal vi prøve noget helt nyt, hvor medlemmerne får mulighed for at stemme og sætte retningen for både forening og forretning. Jeg er simpelthen så spændt på, hvad medlemmerne vælger,” siger Pernille Skipper.
Baggrund om mærkesagerne:
- Grønnere mad
Mange danskere vil gerne spise mere grønt – fordi det er sundt for og godt for klimaet. Alligevel opleves frugt og grønt ofte som for dyrt, og mange mangler inspiration til at lave grønne måltider.
- Mindre skadelig kemi
Vi ved, at færre skadelige stoffer er godt for både vores sundhed og miljøet. Alligevel gemmer der sig usynlig kemi i mange af de varer, vi køber – og det kan være svært at gennemskue.
- Mere dansk og lokalt
Danske varer er populære – og med god grund. Men udenlandske varer er ofte billigere, og dansk grøntsagsproduktion er i dag for lille.
Nøgleord
Kontakter
Simon Nyborg, kommunikations- og pressechefCoop amba
Tlf:2152 5160simon.nyborg@coop.dkBilleder
Links
Coop amba
Foreningen Coop amba er med over 2 millioner medlemmer en af Danmarks største. Sammen med andelsselskabet OK a.m.b.a. ejer vi dagligvarekoncernen Coop Danmark A/S og de cirka 900 Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount-butikker, du møder landet over. Lige siden vi stiftede Danmarks første brugsforening i 1866, har foreningen Coop amba arbejdet for en mere bæredygtig hverdag til gavn for vores medlemmer, for samfundet og kommende generationer. Vi står bag månedsmagasinet Samvirke og Madpyramiden, og vi er stolte over at have introduceret økologi i supermarkederne og kvalitetsmøbler til folket gennem ikoniske FDB Møbler, som vi driver den dag i dag.
Følg pressemeddelelser fra Coop amba
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.