Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

De store gule maskiner vender nu tilbage til strækningen mellem Roskilde og Ringsted for at udføre den sidste etape af det store fornyelsesarbejde på den travle pendlerstrækning mellem Roskilde og Ringsted.
Sporet mellem Roskilde og Ringsted er en meget travl strækning, og derfor trænger det til at blive fornyet og frisket op. Arbejdet består i at udskifte skinner, sveller og ballast, og fornyelsen vil give en mere behagelig rejse, ligesom der fremover vil opstå færre fejl i spor og sporskifter.
- På en almindelig uge kører der tæt på 900 tog på strækningen, og det slider selvfølgelig på skinnerne. Fornyelsen er en nødvendig del af det løbende vedligehold af strækningen, og det er den sidste planlagte etape, vi nu tager hul på. Når vi er færdige, kan de rejsende glæde sig til et friskt spor og en mere stabil rejse, siger Martin Haselbach, der er sektionschef i Banedanmark.
Projektet med at forny denne strækning af banen har været i gang i flere etaper siden 2022. Når Banedanmark igen rykker ind på strækningen, vil det kunne mærkes af både rejsende og naboer.
- Der vil være arbejde både om dagen og om natten i perioden, ligesom der vil være tung trafik til og fra arbejdspladser på strækningen. Togtrafikken opretholdes i størstedelen af projektperioden i ét spor ad gangen, og det betyder, at der vil lyde høje advarselslyde til vores folk i sporet, når der kommer tog. Det er nødvendigt for deres sikkerhed, men det kan altså også høres af naboer, siger Martin Haselbach.
Banedanmarks arbejder på strækningen vil påvirke togtrafikken fra slutningen af september og frem til begyndelsen af december. Rejsende opfordres til at holde sig orienteret på Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne.
I korte perioder vil det være nødvendigt at totalspærre banen. Derfor kører der ingen tog på strækningen fra 8.-10. november samt 21.-24. november 2025.
Fakta om projektet
Banedanmark skal:
- Ombygge 7,6 km spor
- Justere 30,5 km spor
- Rense ballast på 4,6 km banestrækning
- Udskifte 5,4 km sporkasse
- Justere 30,5 km kørestrømsophæng
Om Banedanmark
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne26.9.2025 10:34:40 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Næste etape er i Midt- og Vestjylland.
Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg19.9.2025 10:15:13 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne11.9.2025 09:45:51 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Første etape er på Fyn – med en enkelt afstikker til Sjælland.
Tag imod den nye broklap11.9.2025 08:01:52 CEST | Presseinvitation
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.
Hastigheden sænkes efter togulykke22.8.2025 10:18:53 CEST | Pressemeddelelse
Banedanmark og DSB har med Sønderborg og Aabenraa Kommuner koordineret en række tiltag, der skal øge sikkerheden ved overkørslerne endnu mere mellem Sønderborg og Tinglev. Togets hastighed sættes ned i overkørslerne, beplantning beskæres, så udsynet forbedres, der opsættes nye skilte, og der etableres rumleriller i vejen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum