GjensidigeGjensidige

Frygt for svindel: Så mange danskere har været ramt af kortspærringer

Del

Med en stigende mængde af online svindel er antallet af kortspærringer også steget. Op mod hver femte dansker har mindst én gang fået spærret deres kort, viser ny undersøgelse.

Gennem de seneste år er forsøg på svindel ikke bare steget, men metoderne for svindlere er blevet mere og mere kreative. Det har også medført, at folk oftere oplever, at deres kort bliver spærret, fordi banken eller Nets mistænker, at de er udsat for svindel.  

I en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, siger hver femte dansker, at de minimum én gang inden for de seneste tre år har prøvet at få deres kort spærret på grund af mistanke om svindel.  

Det bakkes op af tal fra Sparekassen Kronjylland. Her oplever man en stor stigning i antallet af kortspærringer, som Nets foretager på kundernes kort som følge af svindelmistanke:  

“Siden januar 2023 og indtil juli 2025 har vi næsten set en firedobling i antallet af kort, som Nets spærrer for vores kunder. Det hænger tæt sammen med, at antallet af svindelsager i samme periode er eksploderet”, fortæller Claus Høegh Poulsen, der er fraud-specialist i Sparekassen Kronjylland. 

Hantilføjer, at selvom der i de fleste tilfælde er tale om reelle svindelforsøg, er der ikke altid svindel involveret: 
 
”Der er ingen tvivl om, at de fleste kortspærringer sker i forbindelse med svindelforsøg. Men der kan også ske præventive kortspærringer, hvis en kunde eksempelvis handler på en mistænkelig måde eller en mistænkelig webshop. Skulle det ske, at der ikke er hold i Nets’ mistanke, aftaler vi som pengeinstitut bagefter med kunden, at vi ophæver Nets’ spærring igen. Så kan kunden igen bruge sit kort”, forklarer sparekassens fraud-specialist.  

En nødvendighed 

Selvom det kan være irriterende, at ens kort bliver spærret, måske uden man er vidende om hvorfor, er det vigtigt, at Nets er opmærksom på mistænkelig adfærd. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige Lene Rasmussen:  

”Svindel er et stort problem, som skal tages meget seriøst. Svindlere kan udgive sig for at komme fra både banker, forsikringsselskaber eller gennem falske webshops, og derfor er det rigtig positivt, at Nets og bankerne agerer, når de mistænker svindel. Det er vigtigt, at man husker, at kortspærringer sker for at beskytte forbrugerne, også selvom det kan være ærgerligt at stå uden et funktionelt kort i en kortere periode,” siger Lene Rasmussen.  

Sommeren har været travl i Sparekassen Kronjyllands fraud-afdeling. Antallet af sager, hvor kunder er blevet udsat for svindel på falske webshops og lignende er siden januar 2023 nemlig steget med over 250 procent. 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget blandt 1009 respondenter i 2025 af YouGov for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.   

Har du inden for de seneste tre år fået spærret dit kreditkort af din bank på grund af mistanke om svindel? 

Ja, én gang 

16% 

Ja, flere gange 

4% 

Nej 

80% 

Ved ikke 

0% 

Nøgleord

Kontakter

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark og Sverige. I Norge tilbydes også pension og opsparing. 

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye