Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Sidste år gennemførte Banedanmark et omfattende sporarbejde i Syd- og Sønderjylland, hvor banen fra Fredericia og ned mod den dansk-tyske grænse blev sporfornyet. Arbejdet blev ikke helt færdigt, så nu venter afslutningen på projektet. Så fra mandag den 29. september og frem til den 1. december gennemfører Banedanmark anden og sidste del af sporarbejdet.
Tre steder mellem Fredericia og Tinglev udskifter Banedanmark skinner, sveller og ballast, ligesom der gennemføres sporsænkninger og andre arbejder i sporet. Fire broer får nye kantbjælker og skærmtage, og hertil kommer en række andre arbejder som kabelomlægninger, kørestrømsarbejder og jordarbejder.
”Sidste år fornyede vi en stor del af strækningen, og nu går vi i gang med anden og sidste etape. Når sporarbejdet er ovre, får passagererne en mere driftssikker bane og dermed flere tog til tiden, da risikoen for hastighedsnedsættelser er langt mindre på en fornyet strækning.,” siger projektleder Niels Tolstrup Rasmussen.
To effektive måneder i sporet
De forberedende arbejder er i fuld gang, og fra mandag den 29. september foregår sporarbejdet både i dagtimerne og som natarbejde. I størstedelen af perioden kører der stadig tog i det ene spor, imens Banedanmark arbejder i det andet, men i en enkelt forlænget weekend vil der været totalspærret mellem Vojens og Rødekro.
”Arbejdet er planlagt, så vi kommer til at genere togdriften mindst muligt, men passagerer og naboer vil kunne mærke, at der er tale om et omfattende projekt. Vi kommer til at være synlige i landskabet, naboerne kommer til at kunne høre os, når vi arbejder, og der vil være reduktioner i togdriften,” siger Niels Tolstrup Rasmussen.
Efter planen er Banedanmark færdige med arbejdet mandag den 1. december. I december vil der desuden foregå justeringsarbejder på såvel de strækninger, der blev sporombygget sidste år, og på den del, der blev sporombygget i år.
Passagererne kan planlægge rejsen på Rejseplanen og holde sig opdateret på rejsen i ”Mit Tog”-appen. Det er også muligt at finde mere information om rejsemulighederne på DSB’s hjemmeside.
Læs mere om Banedanmarks baneprojekter her
FAKTA: Sporombygning Fredericia-Padborg:
- De forberedende arbejder er i gang, mens selve sporombygningen begynder den 29. september og varer frem til 1. december.
- Der vil være reduceret togdrift i perioden, så passagererne opfordres til at tjekke rejseplanen.
- Fra fredag den 7. november klokken cirka 22 og til og med mandag den 10. november kører der ingen tog mellem Vojens og Rødekro. Her vil togene være erstattet af togbusser.
Arbejdet består blandt andet af:
- Sporombygning – herunder udskiftning af skinner, sveller og ballast - på omkring otte kilometer af strækningen
- Udskiftning af sveller på omkring fire kilometer af strækningen.
- Sporjustering af det ombyggede spor
- Broarbejder på fire broer
- Kabelomlægninger
- Kørestrømsarbejder
- Jordarbejder
Om Banedanmark
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne21.10.2025 09:31:43 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. De sidste fire etaper foregår i Sydjylland og på Vestfyn.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år10.10.2025 10:41:16 CEST | Pressemeddelelse
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne8.10.2025 09:46:36 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Nu er turen kommet til Vendsyssel – med en enkelt afstikker syd for Limfjorden.
Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges7.10.2025 09:56:57 CEST | Pressemeddelelse
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes6.10.2025 13:09:09 CEST | Pressemeddelelse
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum