Otte mulige metrolinjer undersøgt: Sådan kan de komme til at se ud
Økonomiudvalget i Københavns Kommune har tidligere lagt sig fast på, hvilke otte mulige kommende metrolinjer, der skal undersøges nærmere. Nu er en ny detaljeret analyse klar.

Forligskredsen bag Lynetteholm besluttede i 2023 at igangsætte en indledende screening af nye metrolinjer i København. På baggrund af den indledende screening besluttede et enigt Økonomiudvalg i juni i år, hvilke otte linjer, der skulle undersøges nærmere. Nu er Økonomiforvaltningen klar med en detaljeret analyse af de otte mulige metrolinjer i København.
De otte linjer vurderes i analysen ud fra tre overordnede temaer: passagerer og mobilitet, adgang og betjening samt økonomi og klima.
Analysen tager udgangspunkt i beregningsåret 2070, hvor det skønnes, at der vil være 400.000 flere indbyggere i hele hovedstadsområdet end i dag.
Det er i analysen lagt ind som en forudsætning, at M5 i 2070 er etableret som en ring, der går vest om Søerne og via Østerport til Lynetteholm inkl. en station ved Rigshospitalet. Det vil sige en længere linjeføring end den, der er besluttet og finansieret i aftalen mellem Københavns Kommune og staten fra marts 2025 (København H via Amager til Lynetteholm N).
Metrolinjernes primære funktioner er forskellige: Nogle forbedrer adgangen til hospitalerne, nogle linjer gør mindre betjente bydele mere tilgængelige, mens andre styrker robustheden i metroen såvel som hele den kollektive transport imod f.eks. driftsforstyrrelser og nedbrud samt fremtidige kapacitetsudfordringer.
Her er de otte undersøgte linjer:
Grøn linje: Forlængelse af M1/M2 fra Vanløse St. til Tingbjerg
Økonomi: 12,6 mia. kr. i restfinansiering.
Klima: 174.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.
Betjening: 29.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 60.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.
Passagerer: 25.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 6.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: v/Tingbjerg til Nørreport St.: 13 minutter.
Andre nøgletal: Tre nye stationer, 5,1 km skinne og 90 sek. frekvens.
Orange linje: Ny linje mellem Rigshospitalet og Herlev Hospital
Økonomi: 33,2 mia. kr. i restfinansiering.
Klima: 556.00 tons samlet C02-udledning ved anlæg.
Betjening: 72.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 94.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.
Passagerer: 65.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 9.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: v/Rigshospitalet til v/Herlev Hospital: 16 minutter.
Andre nøgletal: Ni nye stationer, 15,8 km skinne og 180 sek. frekvens.
Lilla linje: Afgrening på M5 fra Stengade St. til Tingbjerg
Økonomi: 13,9 mia. kr. i restfinansiering.
Klima: 239.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.
Betjening: 49.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 76.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.
Passagerer: 67.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 12.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: v/Tingbjerg til København H: 12 minutter.
Andre nøgletal: Fire nye stationer, 5,8 km skinne og 180 sek. frekvens.
Blå linje (vest): Forlængelse af M4 fra Kbh. Syd til Hvidovre Hospital
Økonomi: 9,9 mia. kr. i restfinansiering.
Klima: 140.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.
Betjening: 29.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 45.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.
Passagerer: 18.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 4.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: v/Hvidovre Hospital til København Syd: Syv minutter.
Andre nøgletal: Fire nye stationer, 4,2 km skinne og 180 sek. frekvens.
Blå linje (nord): Forlængelse af M4 fra Kbh. Syd til Emdrup
Økonomi: 27 mia. kr. i restfinansiering.
Klima: 389.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.
Betjening: 26.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 50.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.
Passagerer: 51.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 10.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: København Syd til v/Emdrup St.: 14 minutter.
Andre nøgletal: Ni nye stationer, 10 km skinne og 180 sek. frekvens.
Pink linje: Ny linje mellem Tuborg Havn og lufthavnen
Økonomi: 36,4 mia. kr. i restfinansiering.
Klima: 551.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.
Betjening: 53.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 57.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.
Passagerer: 48.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 9.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: v/Tuborg Havn til Lufthavnen: 18 minutter.
Andre nøgletal: 11 nye stationer, 15 km skinne og 180 sek. frekvens.
Mørkeblå linje: Ny linje mellem Bispebjerg Hospital og Holmen
Økonomi: 23,9 mia. kr. i restfinansiering.
Klima: 340.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.
Betjening: 24.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 30.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.
Passagerer: 30.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 4.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: v/Holmen til København H: Seks minutter.
Andre nøgletal: Syv nye stationer, otte km skinne og 180 sek. frekvens.
Lysegrøn linje: Ny linje mellem Prags Blv. Øst og Malmø C
Økonomi: 14,7 mia. kr. i restfinansiering
Klima: 696.000 tons samlet CO2-udledning ved anlæg.
Betjening: 33.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter)
Passagerer: 46.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 15.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.
Rejsetid: København H til Malmø C: 25 minutter
Andre nøgletal: Tre nye stationer, 26 km skinne og 90 sek. frekvens.
Fakta
- Analysen er udarbejdet af Metroselskabet for Københavns Kommune.
- Beregningsåret for analysen er 2070, hvor der antages en befolkningstilvækst på 400.000 i Region Hovedstaden. Det er i analysen lagt ind som en forudsætning i beregningerne, at M5 er lukket som en ring, hvilket der pt. ikke er truffet beslutning om.
- Metrolinjerne er undersøgt som selvstændige linjer, og analysen tager ikke højde for evt. synergieffekt ved at bygge flere metrolinjer på samme tid.
- Linjeføringerne og stationernes placering er foreløbige og vil skulle undersøges nærmere i evt. videre undersøgelser.
- Alle linjerne er undersøgt som metro i tunnel.
- Restfinansiering er beløbet, det koster at anlægge og drive metrolinjen i 50 år. Beløbet er i 2024-priser inkl. 50 pct. korrektionsreserve for anlæg. Tilsvarende er tallet for CO2-udledning ved anlæg beregnet for metrolinjen over en periode på 100 år, inkl. 50 pct. korrektionsreserve for anlæg.
- Analysens tal for lysegrøn linje (Øresundsmetro) kan ikke sammenlignes med de øvrige linjer, da den er baseret på tidligere analyser med andre forudsætninger som f.eks. åbningsår.
- Analysen peger på, at en styrkelse af sammenhængen mellem metroen og byen kan øge brugen af metroen. Gang- og cykelforbindelser samt udvikling af byrum bør derfor planlægges til at understøtte den kollektive rejse.
Link til Økonomiudvalgets dagsordenspunkt
Afrapportering af Screeningsanalyse af mere metro | Københavns Kommune
Kontakt
For yderligere oplysninger skriv til: presse.okf@kk.dk eller ring til Økonomiforvaltningens pressetelefon: 21 25 15 24
Nøgleord
Billeder
Links
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Politisk aftale baner vejen for nyt dansk epicenter for innovation med internationale ambitioner8.9.2025 09:52:12 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen, Københavns Kommune, Københavns Universitet og en bred partnerkreds præsenterer i dag en samlet visionsplan for Innovation District Copenhagen, som skal være Danmarks nye fyrtårn for life science, biotechnologi og kvante.
Sammen om København: Samtlige partier og løsgængere indgår historisk bred aftale om Københavns Kommunes budget for 20264.9.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er landet en historisk bred aftale om Københavns Kommunes budget for 2026.
København lander budgetaftale: Invitation til doorstep3.9.2025 21:18:13 CEST | Presseinvitation
Der er indgået aftale om Københavns Kommunes budget for 2026. Aftalen præsenteres torsdag d. 4. september kl. 10.30 på Københavns Rådhus.
Parkour, fodboldtricks og EM i 3x3 basketball: København inviterer til Copenhagen Street Days29.8.2025 07:25:34 CEST | Pressemeddelelse
Copenhagen Street Days indtager Ofelia Plads den 5–7. september og fylder pladsen med gadeidræt, musik, kunst og bevægelse. Streetfestivalen samler både verdensstjerner og nye talenter – og inviterer publikum til at være med.
For mange dumper folkeskolens afgangsprøve: Undervisning med to voksne i Københavns folkeskoler kan være løsningen19.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En række nye initiativer i den københavnske folkeskole skal få flere til at bestå 9. klasse. Sådan lyder det fra overborgmester Lars Weiss (S) og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K). Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) er glad for forslagene, som ligger i god forlængelse af regeringens arbejde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum