FDM

Crashtest afslører livsfarlig fejl på kinesisk billigbil

Del

Trods alvorlig fejl på sikkerheden får lille MG-hybridbil fire stjerner i ny Euro NCAP-test. MG vil nu ændre konstruktionen på nye biler, men ikke på de biler, der allerede er solgt. Hverken Euro NCAP eller FDM kan anbefale køb af bilen, før den er opdateret.

Crashtest af sølvgrå bil
Førersædet i MG 3 rev sig løs under kollisionstesten. Det er første gang det sker, siden Euro NCAP begyndte at test nye bilers sikkerhed i 1997. Foto: FDM/Euro NCAP

Advarselslamperne blinker rødt i septembers anden test fra Euro NCAP, der tæller bare én bil: MG 3.

Det tidligere britiske bilmærke brystede sig engang af sloganet ’Safety Fast’, men er i dag kinesiskejet. Den testede MG 3 er i Danmark, hvor den findes i en hybridudgave.

Overordnet klarer bilen sig til fire stjerner, men dykker man ned i resultatet, er der grund til bekymring. Det gælder ikke mindst i kollisionstesten, hvor førersædet rev sig løs med det resultat, at testdukken blev udsat for en voldsom belastning, som langt oversteg Euro NCAP’s tolerance. Testdukkens hoved ramte også rattet som følge af for lidt luft i rattets airbag. Også ved dukken på det forreste passagersæde blev der målt en forhøjet belastning af lår og bryst.

For passagerer på bagsædet afslørede testen også en ringe sikkerhed med en kritisk høj belastning af hovedet for voksne passagerer. I sidekollisionstesten svigtede gardinairbaggen, så testdukken svarende til et 10-årigt barn ramte bilens bagstolpe med høj belastning af hoved og krop til følge. Resultat: 0 point.

”Som testen af MG 3 afslører, er der tale om en så fundamental sikkerhedsmæssig brist, at Euro NCAP og FDM på ingen måde kan anbefale bilkøbere at købe en MG 3. Det er ikke en lille detalje, der er problemet, men derimod selve konstruktionen af den måde, som førersædet er fastgjort til karrosseriet på, den er gal med. Så indtil MG har fået ændret på bilens opbygning, kan vi ikke anbefale, at man køber denne bil,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.

Det er første gang, siden Euro NCAP i 1997 begyndte at teste nye bilers sikkerhed, at et førersæde har revet sig løs. Når MG 3 alligevel kan få fire stjerner, skyldes det, Euro NCAP’s nuværende testprotokol ikke giver mulighed for at trække bilen længere ned, da bilen på andre områder klarer sig til fire stjerner.

”En bil med så alvorlig fejl på sikkerheden bør naturligvis ikke kunne få fire stjerner.  Problemet er, at man ved udarbejdelsen af den nuværende testprotokol ikke havde forudset et tilfælde som det med MG 3. Og da man ikke her og nu kan ændre på reglerne for Euro NCAP-vurderingen, står man i den underlige situation, at MG 3 både får en rimelig samlet karakter, samtidig med at Euro NCAP og FDM ikke vil anbefale køb af den,” siger Søren W. Rasmussen.

Euro NCAP arbejder i øjeblikket på en helt ny testprotokol, der skal gælde fra 2026. Her vil man tage højde for tilfælde, hvor biler på enkelte punkter viser sig at have så alvorlige brister, at det skal kunne afspejle sig i antallet af stjerner, den enkelte bil kan opnå.

FDM har forelagt resultatet for den danske MG-importør, som oplyser, at MG siden august i deres produktion af MG 3 har ændret på førersædets låsemekanisme. Fra oktober ændres også førerens airbag. Til gengæld vil der ikke blive ændret på biler, der allerede er solgt.

Euro NCAP har på baggrund af testen delt resultaterne med typegodkendelsesmyndigheden, i tilfælde af at de mener, at en tilbagekaldelse af MG 3 er nødvendig.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Frontal-crashtest af sølvgrå bil
Kollisionstesten af MG 3 afslørede en livsfarlig fejl, da førersædet rev sig løs.
Foto: FDM/Euro NCAP
Download
Sidekollisionstest af hvid MG 3
Trods gardinairbag ramte en barnetestdukke i testens sidekollision bilens bagstolpe med stor kraft. Resultat her var til 0 point.
Foto: FDM/Euro NCAP
Download

Om FDM

FDM er med 284.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.

FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.

Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.

Læs mere om FDM

Følg pressemeddelelser fra FDM

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra FDM

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye