Dagrofa ApS

Hård kamp om de unge: Dagrofa tager nye skridt for at hente talenterne

Del

Med mere end 112.000 fuldtidsansatte i detailhandlen, er der konstant brug for nye talenter. Årgangene bliver mindre og mange andre brancher kæmper om de samme unge. Derfor skruer Dagrofa op for jagten på talenter med en række tiltag.

Dagrofa gør en ekstra indsats for at hente elever til koncernen. ”Vi følger eleverne tæt, og vi gør mere end nogensinde ud af at fortælle dem om branchens karrieremuligheder. Hvis eleven kan se sig selv som leder i fremtiden, så tager vi tidligt fat i det og guider dem i den retning," siger Koncern HR-direktør Laura Marie Larsen.
Dagrofa gør en ekstra indsats for at hente elever til koncernen. ”Vi følger eleverne tæt, og vi gør mere end nogensinde ud af at fortælle dem om branchens karrieremuligheder. Hvis eleven kan se sig selv som leder i fremtiden, så tager vi tidligt fat i det og guider dem i den retning," siger Koncern HR-direktør Laura Marie Larsen.

Kampen om de unge har aldrig været større. Derfor har Dagrofa indledt jagten på elever. Dilemmaet er, at køen til branchens elevpladser er blevet kortere. Fra 2022 til 2024 faldt elevoptaget i branchen med mere end 11 procent. Så der skal noget mere til for at hente det nødvendige antal hjem.

Dagrofa har over en årrække skruet op for elevindsatsen, og nu skruer man igen på håndtaget. En masse synlighed med annoncering online, lokale kampagner ved at inddrage købmændene både i butik og på butikkens egne kanaler på sociale medier. Også nuværende elever bliver inviteret ind som ambassadører og vil gøre elevindsatsen synlig på de medier, hvor de potentielt nye elever befinder sig. Og så går man ikke kun efter de unge. Denne gang vil Dagrofa også ramme de kanaler, hvor deres forældre kigger med.

I forhold til Dagrofas størrelse, så ligger koncernens andel af elever blandt branchens højeste. Men ambitionerne rækker højere.

”I disse år ansætter vi omtrent 150-170 elever årligt på tværs af alle uddannelser. Det er lidt mindre end i 2023, men stadig en fordobling i forhold til det, der var normen for bare 5-6 år siden. Vi gør meget for at sikre, at matchet er rigtigt. Både for eleven og for chefen,” siger Laura Marie Larsen, Koncern HR-direktør i Dagrofa.

”For nogle år siden samlede vi vores salgsassistentuddannelse på kun ét sted, BC Syd, handelskostskolen i Mommark på Als. Her har vi skabt nogle skoleophold med en følelse af fællesskab, passion og spændende oplevelser. Der er en stemning af amerikansk highschool og efterskole samtidig med utroligt spændende opgaver og sammenhold,” siger Laura Marie Larsen, og fortsætter:

”Vi følger eleverne tæt, og vi gør mere end nogensinde ud af at fortælle dem om branchens karrieremuligheder. Hvis eleven kan se sig selv som leder i fremtiden, så tager vi tidligt fat i det og guider dem i den retning, så vi også sikrer en kontinuerlig fødekæde til vores akademiuddannelse og købmandsuddannelse.

Dagrofa hjælper ikke kun eleverne selv. Man tager også fat i at guide kædernes købmænd til at hjælpe de unge på vej og ganske enkelt spotte talenterne både før og efter de er blevet elever.

”Vi skal også huske, at vi har mange unge i fritidsjob. Mere end hver fjerde medarbejder i detailhandlen er i aldersgruppen 16-19 år. Hvis vi kan fange deres interesse allerede dér, har vi et godt match,” siger hun.

At man sørger for at være fleksibel og lytte til de unge, er også understreget af, at omtrent 25 procent af Dagrofas elever er i mesterlære. Det betyder, at uddannelsen rummer mindre skole og mere praktisk erfaring på arbejdspladsen. Samtidig er der studieture, udvekslingsophold i udlandet, netværksmøder.

”Sidste år lavede vi vores kulturrammeprojekt ”Vores måde”, hvor vi satte ord på, hvem Dagrofa er. Det afspejler også vores syn på eleverne, som kan blive selvstændige erhvervsdrivende med egen butik. Vi gør tingene på den måde, vi mener er rigtig. Vi har skabt en unik og attraktiv uddannelse for eleverne. Det gælder særligt inden for salg og gourmetslagter, som er der, hvor vi har størsteparten af vores elever, men det skal også afspejle elevuddannelserne på lager/chauffør, kontor og så videre, at vi er noget særligt. Det er vi nemlig. Vi er fx Danmarks eneste sammenslutning af selvstændige købmænd. Hos os er der gode muligheder, når man har en iværksætter i maven. Man får hjælp, men man får også frihed til at føre drømmene ud i livet,” siger Koncern HR-direktøren.

Dagrofa står bag MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb samt Dagrofa Foodservice, der leverer til professionelle køkkener, Dagrofa Logistik, samt Aarstiderne.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Salgsassistenteleverne samles til en unik uddannelse med følelse af fællesskab, passion og spændende oplevelser.
Salgsassistenteleverne samles til en unik uddannelse med følelse af fællesskab, passion og spændende oplevelser.
Download

Om Dagrofa

Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik, Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner, samt Aarstiderne, pioner indenfor økologisk frugt og grønt og måltidskasser til danskerne. 

Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye