ATL – Transportens Arbejdsgivere

ATL: Her er branchens vigtigste kampe

Del

Opgøret med administrativt bøvl og urimelige afgifter er fortsat nogle af branchens vigtigste kampe. Det samme gælder virksomhedernes muligheder for at hente arbejdskraft i ind- og udland.

ATL’s formand, Henrik Tofteng. Foto: ATL – Transportens Arbejdsgivere.
ATL’s formand, Henrik Tofteng. Foto: ATL – Transportens Arbejdsgivere.

På denne tid er det trekvart år siden, km-afgiften blev indført. Men står det til ATL’s formand, Henrik Tofteng, er den nye afgift stadig en de ting, branchen skal kæmpe hårdest på at få ændret.

- Km-afgiften er som forventet endt som en stor økonomisk byrde for branchen, men samtidig har den også vist sig som en stor tidsrøver. Tænk blot på de virksomheder, der inden nytår installerede vejafgiftbokse for så at finde ud af, at de kunne have sparet sig, da køretøjer til dagrenovation senere viste sig at kunne blive fritaget, siger Henrik Tofteng.

Samtidig fremhæver han bøderne, som mange virksomheder bøvler med, selvom de har handlet i god tro. Bøder, der er alt for høje og ofte virker til at være udskrevet i blinde uden skelen til små tekniske fejl og bagateller.

Ros til ministeren

Selvom Henrik Tofteng mener, at km-afgiften er en klar ”ommer”, sender han også ros til den nuværende transportminister.

- Ros til Thomas Danielsen, der selv har kaldt til kamp mod bøvl og byrder, ligesom han har tilgodeset os ved at ændre kravene til køretøjers vægt og dimensioner. Håber det fortsætter.

Km-afgiften er langtfra det eneste emne i ATL-formandens sorte bog og peger på en analyse fra DI Transport, der viser, at branchen kan se frem mod en fordobling af de nuværende politisk bestemte omkostninger på grund af højere dieselafgift, nye CO2 fortrængningskrav og indførslen af EU’s nye CO2-kvotesystem.

 - Idéen med afgifter er typisk, at de skal føre ændret handling med sig. Men i vores tilfælde rammer de fleste afgifter kun som ekstra skatter, da vi ikke kan gennemføre den grønne omstilling fra den ene dag til den næste. Vi vil kæmpe for at få en endnu større del af afgifterne ført tilbage til branchen, da den grønne omstilling kræver investeringer, ligesom drivmidler som biogas og biobrændstoffer burde opprioriteres, siger Henrik Tofteng.

Medarbejdere fra ind- og udland

I sin beretning på torsdagens generalforsamling i ATL, kom formanden også ind på manglen på arbejdskraft.

- Mange virksomheder i branchen påtager sig allerede et kæmpe ansvar ved at tage lærlinge og dermed give de næste generationer et solidt fodfæste. Men jeg tror, vi kan gøre det endnu bedre og sammen opstille endnu mere ambitiøse mål på det område, siger Henrik Tofteng.

Samtidig glæder han sig over, at det med DI’s mellemkomst for nyligt er lykkedes at få en politisk aftale i hus i Folketinget om en ny certificeringsordning. En ordning, der vil gøre det muligt at ansætte eksempelvis chauffører og mekanikere fra 16 lande uden for EU.

- Det er et positivt skridt, men kan næppe stå alene. Vi vil derfor fortsætte indsatsen for at sikre den fornødne arbejdskraft, hvad enten den skal kommer fra ind- eller udland, siger Henrik Tofteng.

Kontakter

Branchedirektør Lars William Wesch, tlf. 4061 2007 LWH@di.dk eller chefkonsulent Frederik Georg Stage på tlf. 6128 5086, FRST@di.dk.

Følg pressemeddelelser fra ATL – Transportens Arbejdsgivere

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ATL – Transportens Arbejdsgivere

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye