Banedanmark

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne

Del

Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Første etape er på Fyn – med en enkelt afstikker til Sjælland.

Skinnefræseren
Skinnefræseren

I september og oktober vender skinnefræseren tilbage til den danske jernbane. Det 155 ton tunge metalmonster fræser små revner væk fra skinnerne på en række udvalgte strækninger, så stålet holder længere, og togene ikke skal sætte tempoet ned.

Skinnerevnerne kan dårligt ses med det blotte øje, så det er præcisionsarbejde af rang, der foregår nat efter nat i den kommende tid. Med på fræsetoget er et hold specialister, der styrer såvel fræseren som de slibe- og fræsehjul, der er i arbejde. Når fræsehjulene er i gang, kryber fræsetoget sig fremad i et tempo på 400 til 600 meter i timen, og i arbejdsgangen kan togets fræsehjul dermed fræse over en millimeter af skinnen for hver passage. 

”Skinnerne holder længere, og risikoen for skinnebrud mindskes, når vi fræser revnerne væk.  Det bliver også lettere for togene at overholde køreplanerne, for der bliver er færre steder, hvor togene skal sætte tempoet ned, og samtidig holder vi skinnenettet i god form, hvilket giver færre skader,” siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.

Kører om natten - klargøres om dagen
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort, så det er klar til næste nats etape.

”Det er vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som kan udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Derfor kører skinnefræseren om natten, så den ikke forstyrrer passagererne,” siger Pernille Skovrup.

Køreplanen er lagt efter et andet tog – måletoget – har været ude at inspicere det statslige jernbanenet, og skinnefræseren kommer på årets efterårsturné rundt til både stærkt trafikerede strækninger og til jernbaner, hvor trafikken er knap så intens.

Ved at benytte måletoget opspores fejlene på et tidligere stadie end førhen, hvilket gør vedligeholdelsesarbejdet lettere.

Fræsetoget behøver normalt 1-3 passager for at fjerne en revne, og på en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.

Vedligehold betaler sig
For Banedanmark er det vigtigt, at alle komponenterne på jernbanen ikke blot fungerer – men at de også fungerer længst muligt. Skinner, sporskifter, ballast, bomme og al det andet hardware på banen bliver udskiftet, når de forskellige dele har nået deres udløbsdato.

Er jernbanen godt vedligeholdt, så holder de enkelte dele længere, hvilket sparer jernbanen for udgifter og passagererne for ærgrelser. I det lys er skinnefræsningen en vigtig opgave, fordi nattens arbejde med specialtoget forlænger skinnernes levetid.

Fræsningen er en del af en forebyggende indsats, der betyder, at skinnernes levetid forlænges. Forudgående dataanalyser sikrer grundlaget for en optimal vedligeholdstilgang, som samlet set og på lang sigt giver billigere vedligeholdsomkostninger og færre punktlighedspåvirkning.

Fakta:

  • Fræsetoget er knap 44 meter langt
  • Vægten er 155 ton med fræsespånerne.
  • Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
  • Afhængig af, hvor store revnerne er, og hvor på jernbanenettet de befinder sig, kan skinnefræseren fjerne op til ti revner per nat.
  • Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

Læs mere om skinnefræseren og se en video af skinnefræseren i arbejde

Fræsetoget kører efter følgende plan:

21.-22. september                                    Holmstrup-Langeskov

22.-23. september                                    Tommerup-Aarup

23.-24. september                                    Tommerup-Aarup

24.-25. september                                    Aarup-Ejby

25.-26. september                                    Langeskov-Nyborg

26.-27. september                                    Ringsted-Sorø

27.-28. september                                    Ringsted-Sorø

29.-30. september                                    Nyborg-Langeskov

30.-september-1. oktober                         Nyborg-Langeskov

1.-2. oktober                                             Aarup-Ejby

2.-3. oktober                                             Aarup-Ejby

3.-4. oktober                                             Aarup-Kauslunde

4.-5. oktober                                             Ejby-Middelfart

I dagtimerne klargøres skinnefræseren på følgende stationer:

22.-25. september:                                   Odense

26. september-1. oktober                         Nyborg

2.-5. oktober                                             Fredericia

Om Banedanmark

Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

https://www.bane.dk/

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye