Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Første etape er på Fyn – med en enkelt afstikker til Sjælland.

I september og oktober vender skinnefræseren tilbage til den danske jernbane. Det 155 ton tunge metalmonster fræser små revner væk fra skinnerne på en række udvalgte strækninger, så stålet holder længere, og togene ikke skal sætte tempoet ned.
Skinnerevnerne kan dårligt ses med det blotte øje, så det er præcisionsarbejde af rang, der foregår nat efter nat i den kommende tid. Med på fræsetoget er et hold specialister, der styrer såvel fræseren som de slibe- og fræsehjul, der er i arbejde. Når fræsehjulene er i gang, kryber fræsetoget sig fremad i et tempo på 400 til 600 meter i timen, og i arbejdsgangen kan togets fræsehjul dermed fræse over en millimeter af skinnen for hver passage.
”Skinnerne holder længere, og risikoen for skinnebrud mindskes, når vi fræser revnerne væk. Det bliver også lettere for togene at overholde køreplanerne, for der bliver er færre steder, hvor togene skal sætte tempoet ned, og samtidig holder vi skinnenettet i god form, hvilket giver færre skader,” siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.
Kører om natten - klargøres om dagen
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort, så det er klar til næste nats etape.
”Det er vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som kan udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Derfor kører skinnefræseren om natten, så den ikke forstyrrer passagererne,” siger Pernille Skovrup.
Køreplanen er lagt efter et andet tog – måletoget – har været ude at inspicere det statslige jernbanenet, og skinnefræseren kommer på årets efterårsturné rundt til både stærkt trafikerede strækninger og til jernbaner, hvor trafikken er knap så intens.
Ved at benytte måletoget opspores fejlene på et tidligere stadie end førhen, hvilket gør vedligeholdelsesarbejdet lettere.
Fræsetoget behøver normalt 1-3 passager for at fjerne en revne, og på en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
Vedligehold betaler sig
For Banedanmark er det vigtigt, at alle komponenterne på jernbanen ikke blot fungerer – men at de også fungerer længst muligt. Skinner, sporskifter, ballast, bomme og al det andet hardware på banen bliver udskiftet, når de forskellige dele har nået deres udløbsdato.
Er jernbanen godt vedligeholdt, så holder de enkelte dele længere, hvilket sparer jernbanen for udgifter og passagererne for ærgrelser. I det lys er skinnefræsningen en vigtig opgave, fordi nattens arbejde med specialtoget forlænger skinnernes levetid.
Fræsningen er en del af en forebyggende indsats, der betyder, at skinnernes levetid forlænges. Forudgående dataanalyser sikrer grundlaget for en optimal vedligeholdstilgang, som samlet set og på lang sigt giver billigere vedligeholdsomkostninger og færre punktlighedspåvirkning.
Fakta:
- Fræsetoget er knap 44 meter langt
- Vægten er 155 ton med fræsespånerne.
- Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
- Afhængig af, hvor store revnerne er, og hvor på jernbanenettet de befinder sig, kan skinnefræseren fjerne op til ti revner per nat.
- Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
Læs mere om skinnefræseren og se en video af skinnefræseren i arbejde
Fræsetoget kører efter følgende plan:
21.-22. september Holmstrup-Langeskov
22.-23. september Tommerup-Aarup
23.-24. september Tommerup-Aarup
24.-25. september Aarup-Ejby
25.-26. september Langeskov-Nyborg
26.-27. september Ringsted-Sorø
27.-28. september Ringsted-Sorø
29.-30. september Nyborg-Langeskov
30.-september-1. oktober Nyborg-Langeskov
1.-2. oktober Aarup-Ejby
2.-3. oktober Aarup-Ejby
3.-4. oktober Aarup-Kauslunde
4.-5. oktober Ejby-Middelfart
I dagtimerne klargøres skinnefræseren på følgende stationer:
22.-25. september: Odense
26. september-1. oktober Nyborg
2.-5. oktober Fredericia
Om Banedanmark
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Tag imod den nye broklap11.9.2025 08:01:52 CEST | Presseinvitation
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.
Hastigheden sænkes efter togulykke22.8.2025 10:18:53 CEST | Pressemeddelelse
Banedanmark og DSB har med Sønderborg og Aabenraa Kommuner koordineret en række tiltag, der skal øge sikkerheden ved overkørslerne endnu mere mellem Sønderborg og Tinglev. Togets hastighed sættes ned i overkørslerne, beplantning beskæres, så udsynet forbedres, der opsættes nye skilte, og der etableres rumleriller i vejen.
Trafiktårnet lyser op i regnbuens farver8.8.2025 10:45:03 CEST | Pressemeddelelse
Banedanmark lyser Trafiktårnet i København op for at markere, at der er plads til alle på banen.
Nye spor klar mellem Skjern og Holstebro14.7.2025 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Banedanmark har fornyet og opgraderet jernbanen mellem Skjern og Holstebro, og banen er klar til at tage imod passagerne igen.
Fortidsminder udskyder perronfornyelse10.7.2025 09:31:37 CEST | Pressemeddelelse
Fund fra bronzealderen er dukket op på Banedanmarks byggeplads ved Kvissel Station. For at give tid og plads til de arkæologiske udgravninger ombygger Banedanmark derfor først perronerne til næste år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum