Banedanmark

Tag imod den nye broklap

Del

Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Klapbroen mellem Lolland og Falster får ny klap

Lørdag den 20. september inviterer Banedanmark alle nysgerrige borgere indenfor på byggepladsen ved Prinsholmvej i Nykøbing Falster, når næste vigtige led i Ringsted-Femern Banen fejres.

På dagen kan du høre om arbejdet med at forberede ankomsten og monteringen af den 100 tons tunge broklap, som dagene op til er blevet sejlet ind.

”Det er en kæmpestor milepæl at få broklappen monteret. Broklappen er særlig, fordi den er født med præcise huller til kørestrømsmaster og bolte, som er støbt ind i konstruktionen, så den er klar til at bære den nye eletrificerede jernbane”, siger Mette Koch Sonnenborg, som er projektchef i Banedanmark.

Den nye bro bygges sammen med den eksisterende bro, så den samlet består af fire vejbaner og to jernbanespor, når den er fuldført. Klapfunktionen bevares til glæde for bådsejladsen i området. Det nye dobbeltspor til jernbanen vil øge kapaciteten til Femern Bælt-tunnelen åbner og binder Danmark tættere sammen med resten af Europa.

Der vil være rundvisninger på byggepladsen, hvor besøgende kan røre ved de lokalt støbte broelementer, der ligger klar til montering, når broklappen er på plads. Der vil også være pølsevogn, aktiviteter for de mindste, og så vil der være en udsigtspost med kig til broen.

De 300 mest komplicerede meter

Opgraderingen af den eksisterende jernbanebro over Guldborg Sund er ifølge byggeleder i Banedanmark Hans Christian Lollike de 300 mest komplicerede meter af hele Ringsted-Femern Banens 120 kilometer lange strækning, som Banedanmark de seneste mange år har arbejdet på at opgradere.

”Det er de 300 mest komplicerede meter på hele opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, for vi har bygget en helt ny jernbanebro med klap ved siden af en eksisterende bro i drift. Det har krævet særlige løsninger, som for eksempel en såkaldt cofferdam på 300 kvadratmeter – en midlertidig og tør arbejdsplads på bunden af sundet. Det er et rigtig fedt projekt at være på, og et projekt, jeg er meget stolt af,” fortæller Hans Christian Lollike.

I forbindelse med montagen vil togtrafikken være lukket i fire dage fra den 19.-22. september.

Du kan opleve:

  • Guidet rundvisning på byggepladsen – Mød medarbejderne på Ringsted-Femern-projektet.
  • Udsigtspost til broklap – Se broklappen blive monteret live eller i en animation på din mobiltelefon.
  • Børnenes byggeplads – Her er et område, hvor børn kan lege med vand, grave kanaler og bygge klapbroer.
  • De store maskiner tæt på – Se de store maskiner, som bliver brugt i projektet.
  • Pølsevognen - Den serverer mad og drikke under eventet.

Fakta om den nye Kong Frederik IX’s Bro og broklappen

  • Broen er 300 meter lang og forbinder Falster og Lolland med både jernbane og vejbane.
  • Broen blev oprindeligt indviet i 1962. Senere blev jernbanen over broen indviet i 1963.
  • Broen har 13 betonsektioner placeret på bropiller, der hver især består af to pæle på 180 centimeter i diameter.
  • Den nye broklap er etableret i stål. Den er 31,6 meter lang, 8,2 meter bred, 5,1 meter høj og vejer 100 tons.
  • Klapbroen muliggør at sejlbåde kan passere broen gennem Guldborg Sund.
  • Vi forventer, at klappen kan komme op i starten af det nye år, men indtil da vil broen være lukket for gennemsejling.
  • Den nye bro skal have et styresystem, som skal bygges sammen med styresystemet på den eksisterende bro.
  • Kørestrøm og signaler opføres, efter broen er færdigbygget, og sporene er klar.
  • Det nye signalsystem (ETCS/ERTMS) er integreret i klapbroen efter fælleseuropæisk standard, så man kan køre på samme signalsystem på tværs af landegrænserne.
  • Når den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund er klar, bliver den en af de første elektrificerede jernbaneklapbroer i Danmark. Broen er et vigtigt led i en helt ny, klimavenlig forbindelse mellem Danmark og Europa, når Femern Bælt-tunnelen åbner.

Kontakter

Billeder

Links

Om Banedanmark

Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

https://www.bane.dk/

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye