Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.

I dag, fredag den 12. september 2025, slår Kvickly i Rønne dørene op med en spændende nyhed til kunderne. Butikken på Solskinsøen er nemlig blevet udvalgt, som det første supermarked i landet, til at teste et nyt løsmarked-koncept; et område i butikken, hvor tørvarer fra lokale leverandører som havregryn, pasta og bælgfrugter opbevares i dispensere og sælges i løsvægt.
Kunderne trækker selv varerne i de mængder, de ønsker, og de bliver i den forbindelse opfordret til at bruge genbrugelige beholdere. Kunderne kan købe flere størrelser af genbrugsbeholdere i butikken, som de kan medbringe igen og igen, når de handler i løsmarkedet.
Det er første gang, at et dansk supermarked giver kunderne mulighed for at bruge genbrugsemballage til at købe tørvarer i løsvægt.
Testen af det nye løsmarked er en del af EU-projektet ”Retail RELOOPED”, et EU-støttet Interreg South Baltic forsknings- og innovationsprojekt, der er ledet af BOFA. Projektet har til formål at afprøve mere miljøvenlige emballage- løsninger for at reducere og på sigt komme helt af med affald, der ikke kan indgå i et cirkulært affalds- system. Et formål der passer helt perfekt ind i BOFAs Vision: BORNHOLM VISER VEJEN – uden affald 2032.
Direktør for BOFA, Jens Hjul-Nielsen fortæller:
”Vi er både glade og stolte over samarbejdet med EU, Coop og Kvickly Rønne om at undersøge mulighederne for helt at undgå at producerer affald. Selvom BOFA er et affaldsselskab, der håndterer masser af affald, så er det vores ypperste mål at være med til at reducere mængden af affald og dermed spare på jordens knappe ressourcer til glæde for klimaet og de kommende generationer.”
Løsmarked tester nye handlemuligheder
Til at teste de genbrugelige emballageløsninger er et løsmarked med op til 28 varer stillet op i foyeren i Kvickly Rønne, hvor alle varer leveres af bornholmske leverandører.
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop, siger:
”I Coop ønsker vi at bidrage til et emballagesystem, hvor materialer bliver brugt igen og igen. Vi har en kritisk tilgang til eget emballageforbrug og vurderer løbende, om vi kan bruge flere genbrugelige materialer, reducere emballagen eller forbedre processer for emballagehåndtering. Projektet vil give os vigtig viden om salg af varer i løsvægt. Jeg håber, at kunderne tager godt imod det.”
Erfaringer og feedback fra kunder, leverandører og butikspersonale bliver brugt af Coop og BOFA til at vurdere, hvordan løsmarkedskonceptet med genbrugsløsninger kan spille en rolle for dagligvarehandlen i fremtiden. Samtidig bruges resultaterne fra Kvickly Rønne til at udvikle løsninger, der fungerer i praksis og eventuelt bruges i flere af Coops butikker.
Nye EU-regler stiller krav om genbrugsemballage
EU’s forordning om emballage og emballageaffald (PPWR) vil stille nye krav til detailhandlen. Meget frugt og grønt skal sælges uden engangsplastikemballage, og fra 2030 skal mindst ti procent af alle drikkevarer sælges i genbrugsemballage – et tal, der stiger til 40 procent i 2040. Det stiller nye krav til, hvordan emballage tænkes ind i fødevaresalg, og projektet på Bornholm er et første skridt i retningen mod at finde praktiske og mere bæredygtige løsninger, der sikrer mere genbrug og en god kundeoplevelse.
Det kan kunderne kunne købe i Kvickly Rønnes løsmarked:
Havregryn, müsli, pasta penne, brune ris, mandler, cashewnødder, valnødder, hasselnødder, solsikkekerne, hørfrø, græskarkerner, chiafrø, quinoa, popcornmajs, rørsukker, boghvede, kikærter, belugalinser, grønne & røde linser, rug- og hvedekerner.
Kontakter
Thomas RolandChef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop
Tlf:30 91 92 42thomas.roland@coop.dkJens Hjul-NielsenDirektør i BOFA
Tlf:51 59 40 04Emil UlrichsenSenior kommunikationsrådgiver i Coop
Tlf:26 66 90 68emil.birkving.ulrichsen@coop.dkBilleder





Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum