Center for Sundt Liv og Trivsel

Nyt samarbejde skal få flere børn og unge til at vælge vand frem for søde drikke

Del

Børn og unge skal bytte de usunde drikkevarer ud med vand. Det er formålet med et nyt samarbejde mellem ni organisationer.

Et barn sætter sin finger ind i vandstrålen fra en vandpost.
Ni danske organisationer går nu sammen for at få flere børn og unge til at slukke tørsten i vand fremfor i søde drikke.

3 ud af 4 børn og unge i Danmark drikker mere sodavand, saftevand og energidrik end anbefalet. Halvdelen af de 13-20-årige er ligefrem storforbrugere.

Derfor har Center for Sundt Liv og Trivsel taget initiativ til et nyt partnerskab, der skal gøre vand til det naturlige valg for børn og unge. I spidsen for partnerskabet står også Madkulturen og Steno Diabetes Center Copenhagen.

Partnerskabet består af ni organisationer, der i fællesskab vil arbejde for at gøre koldt og frisk drikkevand mere tilgængeligt og attraktivt på for eksempel skoler, ungdomsuddannelser, i fritidsklubber og idrætsfaciliteter. 

Det skal også sætte fokus på, hvorfor alt for mange børn og unge har et højt dagligt forbrug af sodavand og lignende, og hvordan det kan undgås.

"Vi vil gøre det let at gøre det rigtige,” siger Jonas Egebart, forperson i Center for Sundt Liv og Trivsel. Han fortsætter:

”Vand skal være det nemme valg, og vi skal være med til at påvirke rutiner og vaner, så det bliver naturligt, at børn og unge rækker ud efter vandet, når de er til sport, i skolen eller ved middagsbordet.”

Fordoblet forbrug

Danskernes forbrug af sodavand er mere end fordoblet i perioden 1985-2022, viser tal fra DTU Fødevareinstituttet. Det er blandt andet denne udvikling, de mange organisationer bag partnerskabet vil forsøge at bremse.

Madkulturen bidrager med viden om, hvordan sunde valg bliver mere attraktive for børn og unge.

"Når børn og unge vælger søde drikke, handler det ikke kun om smag – det handler også om vaner, sociale normer og rollemodeller. Drikkevaner formes i hverdagen: i skolegården, fritidsklubben og derhjemme,” forklarer Madkulturens direktør, Judith Kyst, og fortsætter:

”Derfor bruger vi vores erfaring med madkulturelle forandringer til at skabe løsninger sammen med børn, unge og de voksne omkring dem. Vi skal gøre det nemt – og cool – at vælge vand," siger hun.

Vigtig, tidlig forebyggelse

Steno Diabetes Center Copenhagen ser partnerskabet som et vigtigt bidrag til tidlig forebyggelse af en række sygdomme.

"Et højt indtag af søde drikke øger risikoen for overvægt og type 2-diabetes. Ved at fremme vand som det foretrukne valg kan vi forebygge dette allerede fra barndommen," siger Charlotte Demant Klinker, forskningsleder og seniorforsker ved Steno Diabetes Center Copenhagen.

”Vi ser derfor et stort potentiale i partnerskabet, som vil ændre de systemer, der former usunde drikkevaner. Her kan vi bidrage med viden og erfaring i at udvikle og evaluere denne type komplicerede indsatser,” siger hun.

Forsøg med 50 vandposter

Partnerskabet har blandt andet indsamlet viden om, hvorfor danske børn og unge vælger, som de gør, og hvilke erfaringer forældre, skoler og institutioner har med at prøve at begrænse forbruget.

Det skal nu afprøve forskellige tiltag, der kan skubbe børn og unge i retning af vandhanen frem for kiosken. Det er således i dialog med fem forsøgskommuner om at opsætte omkring 50 vandposter i skoler, institutioner og haller. Formålet er at indsamle viden og erfaringer og dernæst udbrede det på landsplan.

Partnerskabet vil derfor med tiden invitere nye partnere med viden og mulighed for at påvirke børn og unge med ind i samarbejdet. Det kan være fra skole- og uddannelsesmiljøet, kommuner, detailhandlen, foreningslivet, ngo’er eller andre.

 

FAKTABOKSE:

Partnerskab for vand

Partnerskabet består af:

  • Madkulturen
  • Steno Diabetes Center Copenhagen
  • Dansk Vand- og Spildevandsforening
  • FGU Danmark
  • Erhvervsskolernes ElevOrganisation
  • Danske Skoleelever
  • Fødevarestyrelsen
  • KL
  • Center for Sundt Liv og Trivsel

 

Børns drikkevaner i Danmark

  • 3 ud af 4 børn og unge drikker flere søde drikke, end Fødevarestyrelsen anbefaler.
  • 40 % er storforbrugere, dvs. de drikker mere end fire gange den anbefalede mængde.
  • Blandt 13-20-årige er halvdelen storforbrugere (49 %).
  • Omkring 15 % af de 13-20-årige drikker ikke vand dagligt; på erhvervsuddannelserne er det cirka 30 %.
  • Søde drikke fortrænger næringsrig mad og øger risikoen for høj vægt og sygdomme såsom diabetes, hjertekarsygdomme mm.

Kilde: Epinion-undersøgelse for Center for Sundt Liv og Trivsel, 2024

De officielle anbefalinger

  • Børn under 4 år: Ingen søde drikke
  • Børn 4-6 år: Højst 1/4 om ugen
  • Børn 7-9 år: Højst 1/3 liter ugen
  • Større børn og voksne: Højst 1/2 liter om ugen

Anbefalingerne gælder sodavand, saftevand, iste, energidrikke mm. De omfatter også light-produkter.

Kilde: Fødevarestyrelsen 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Om Center for Sundt Liv og Trivsel

Center for Sundt Liv og Trivsel er dedikeret til at fremme sundhed og trivsel blandt børn og unge gennem forskningsbaserede tiltag. Vores mål er at sikre, at alle børn, uanset baggrund, kan opnå en sund vægt og god trivsel. Vi arbejder på at skabe sunde rammer og tilbud til børn og unge sammen med kommuner og andre aktører, fremme en positiv kropskultur og finde svar på årsagerne til stigende høj vægt og mistrivsel.

Følg pressemeddelelser fra Center for Sundt Liv og Trivsel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Center for Sundt Liv og Trivsel

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye