Så vilde bliver Molslinjens elektriske mega-katamaraner
Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Men værftet har allerede nu et bud på, hvordan de elektriske katamaraner kommer til at se ud – og de bliver vilde og kraftfulde! Bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri!

Molslinjen har bestilt to mega-katamaraner til rederiets operation på Kattegat. De to færger - og formentlig også inden så længe en tredje færge – skal omkring årsskiftet 2027-2028 stå for en grøn omstilling og afløse de dieseldrevne katamaraner til ruten mellem Jylland og Sjælland.
Færgerne er verdens største elektrificeringsprojekt til søs nogensinde, og nu kan Incat-værftet i australske Tasmanien afsløre, hvordan de kommende mega-katamaraner kommer til at se ud.
Som noget helt nyt bliver det muligt at køre ind i den ene ende af færgen og ud i den anden. De to vogndæk bliver separate, så der skal køres langt mindre rundt på vogndækket, når færgen forlades i havnen.
De tre færger kommer til at blive 129 meter lange, 30,5 meter brede, og der bliver plads til 1.483 passagerer og 500 biler.
Hver af de tre færger bliver udstyret med batteripakker med 45.000 kWh. Batteriet på bare en enkelt af færgerne bliver altså større end Danmarks nuværende største batteri i Hasle på Bornholm.
Skibets elmotorer kommer til at producere svimlende 70.650 hestekræfter, som kan drive færgerne afsted med op til +40 knob – det samme som +74 kilometer i timen. De nuværende færger producerer ”kun” 48.900 hestekræfter hver.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:+4520196215jma@molslinjen.dkBilleder
Om Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 20 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 10 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.
Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.
Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Molslinjen bestiller tredje elektriske mega-katamaran hos Incat5.12.2025 08:59:59 CET | Pressemeddelelse
Molslinjen har nu bestilt den tredje batteridrevne katamaran til operationen på Kattegat. Rederiet har allerede bestilt de første to færger hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske rederi, som skal bygge den tredje færge, som tilsammen bliver verdens største elektrificeringsprojekt til søs.
Tyrfing ramt af vejr-udfordringer25.11.2025 13:00:20 CET | Pressemeddelelse
Besætningen på Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, må erkende, at turen hjemover blev længere end forventet. De drilske vejr-systemer i Biscayen tvang færgen til at søge ly flere steder, og det forsinker nu planen for idriftsættelse på Samsø.
Pressinbjudan: Hamlet konverteras till batteridrift20.11.2025 15:12:03 CET | Presseinvitation
Få en unik inblick i ombyggnaden av färjan Hamlet till batteridrift.
Presseinvitation: Hamlet konverteres til batteridrift20.11.2025 15:12:03 CET | Presseinvitation
Få et unikt indblik i Hamlets ombygning til batteridrift.
Öresundslinjen vill skapa grön korridor17.11.2025 09:01:50 CET | Pressemeddelelse
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Sverige och Danmark. Färjan Hamlet har nu gått på varvsuppehåll i Landskrona, där den traditionella dieseldriften läggs om till moderna batterier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




