Masseturisme - flere skal rejse udenfor højsæsonen og til mindre kendte rejsemål
Løsningen på masseturisme er ikke forbud og resktriktioner, men at gøre mere bæredygtige alternativer attraktive for rejsende, mener en af Europas største rejsearrangører, Sunweb Group.

Stadigt flere verdensborgere har fået råd til at rejse, og det har medført øget pres på de mest populære, europæiske rejsemål som Venedig, Barcelona, Mallorca og De Kanariske Øer. Lokalbefolkningerne demonstrerer mod masseturisme, og kræver bedre politisk styring – for nok bidrager turistindustrien enormt i form af arbejdspladser og økonomi, men den lægger samtidig pres på infrastruktur, natur og boligpriser.
Rejsekoncernen Sunweb Group er en af de største rejsearrangører i Europa med over en million rejsende på sol og skiferie årligt. Her arbejder man målrettet med at tage del i ansvaret for at løse problemer med masseturisme.
- Masseturisme er skidt for alle, også de besøgende, der oplever timelange køer til attraktioner, trafikpropper og overfyldte strande. Vi mener ikke løsningen skal findes i forbud og restriktioner, men i at arbejde med at lokke flere til at rejse udenfor højsæsonen og til mindre kendte rejsemål. Vi ser allerede en stigning på 10 % rejsende i forårs- og efterårsmånederne over de seneste tre år, fortæller Jan Lockhart, der er nordisk chef i Sunweb.
Konkret arbejder Sunweb lige nu med:
- At gøre alternative destinationer og rejseperioder synlige og attraktive.
- At arbejde med lokale guider og partnere for at guide rejsende til mere ukendte steder og tilpasse sig den lokale infrastruktur.
- At vise det uopdagede, lokale og autentiske som nutidens luksus: mere nydelse, færre menneskemængder, mere værdi for lokalsamfundene.
- Der er rigtig mange fordele ved at rejse udenfor højsæsonen – rejserne er markant billigere, temperaturen behagelig varm, lokalbefolkningen mindre travl, bedre plads overalt, og ofte falder leveomkostningerne på rejsemålet også udenfor de traditionelle højsæsoner. Hvis man besøger nogle af de mindre kendte øer i Grækenland eller destinationer på det spanske fastland, vil man ovenikøbet få ferieoplevelser, der nok føles mere unikke og autentiske end på de store feriemål, mener Jan Lockhart.
Nøgleord
Kontakter
Jan LockhartNordisk chef, Sunweb
Tlf:+45 61 20 90 98jan.lockhart@sunwebgroup.comBilleder
Links
Om Sunweb
Sunweb i Danmark er en del af Sunweb Group, der opererer på syv internationale markeder – i Holland, Belgien, Danmark, Sverige, Frankrig, Storbritannien og Tyskland.
Sunweb Group er en af de største rejsearrangører i Europa med over en million rejsende på sol og skiferie årligt.
I Danmark har Sunweb eksisteret siden 2010, og er på 15 år vokset til at være en af de største charterarrangører i landet.
I 2023 rejste 168.000 danskere på sol- eller ski-ferie med Sunweb.
SunwebGroup er ejet af kapitalfonden, Triton.
Følg pressemeddelelser fra SUNWEB GROUP
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra SUNWEB GROUP
Forbrugertillid når nyt lavpunkt, men danskerne køber rejser som aldrig før1.12.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Rejsearrangør har solgt 80 % flere rejser til sommer 2026 end på samme tid sidste år, trods danskernes faldende forbrugertillid for femte måned i træk.
Sunweb er netop kåret som verdens bedste skirejsearrangør for niende gang24.11.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Her er eksperternes top 5 over bedste skidestinationer for børnefamilier
Voksenhoteller i voldsom stigning hos danske rejsearrangører17.11.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Fordobling på tre år - hoteller kun for voksne er et feriekoncept i kraftig vækst. Det gælder ikke kun hos de danske rejsearrangører, men ses som en tendens i store dele af den vestlige verden.
Stigning i danskere med vinterdepression - kuren er dagslys3.11.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
240.000 danskere kæmper med regulær vinterdepression, og endnu flere føler sig mere trætte og triste i det danske vintermørke.
Stor rejsearrangør har succes med helt nyt guidekoncept27.10.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Charterkunder er blevet digitale turister og vil have viden og svar med det samme. Del af en global bølge, mener ekspert.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



