Banedanmark

Hastigheden sænkes efter togulykke

Del

Banedanmark og DSB har med Sønderborg og Aabenraa Kommuner koordineret en række tiltag, der skal øge sikkerheden ved overkørslerne endnu mere mellem Sønderborg og Tinglev. Togets hastighed sættes ned i overkørslerne, beplantning beskæres, så udsynet forbedres, der opsættes nye skilte, og der etableres rumleriller i vejen.

Når togene genoptager trafikken på jernbanen mellem Tinglev og Sønderborg, så sætter de hastigheden ned til 70 kilometer i timen, når de kører gennem de seks overkørsler, der er udstyret med advarselsanlæg, men ikke har bomme.
Når togene genoptager trafikken på jernbanen mellem Tinglev og Sønderborg, så sætter de hastigheden ned til 70 kilometer i timen, når de kører gennem de seks overkørsler, der er udstyret med advarselsanlæg, men ikke har bomme.

Når togene genoptager trafikken på jernbanen mellem Tinglev og Sønderborg, så sætter de hastigheden ned, når de kører gennem de seks overkørsler, der er udstyret med advarselsanlæg, men ikke har bomme.

Hastigheden gennem overkørslerne bliver sat ned fra 100 kilometer i timen til 70 kilometer i timen. Det vil halvere bremselængden og give lokomotivføreren mere tid til at reagere, hvis der er biler eller mennesker i overkørslen, selv om advarselsanlægget er i gang.

”Vi er alle meget berørt af de to ulykker, der med kort tids mellemrum har været i to overkørsler på strækningen. Banedanmark og DSB er derfor her og nu blevet enige om, at togene sætter hastigheden ned i overkørslerne, til 70 kilometer i timen. Det sker, mens vi gennemfører en grundig analyse af, hvilke tiltag der er behov for frem til overkørslerne som planlagt får bomanlæg i første halvår 2027,” siger Martin Harrow, Sikkerhedschef i Banedanmark.

Samtidig har Banedanmark beskåret beplantningen i overkørslerne yderligere, så udsynet forbedres. Tre af overkørslerne, dem på Kådnervej, Visgårdvej og Kærvej, bliver desuden overvåget i en periode for at sikre, at driften er som den skal være, og overkørslerne ikke tænder, når der ikke kommer tog.

”Vores kunders og medarbejderes sikkerhed har altid højeste prioritet. Derfor bakker vi fuldt op om de her tiltag, der nu iværksættes for at øge sikkerheden. At sænke hastigheden midlertidigt gennem overkørslerne vil skabe mere tryghed for både vores passagerer og vores lokomotivførere, indtil der hurtigst muligt kan etableres mere permanente løsninger. Vi forsætter arbejdet med både Banedanmark og kommunerne for at finde de mest effektive løsninger ovenpå den forfærdelige ulykke sidste uge, der stadig berører os alle dybt,” fortæller Per Schrøder, Driftsdirektør i DSB.

Banedanmark har samtidig haft en god dialog med Aabenraa og Sønderborg kommuner om blandt andet rumleriller og skiltning i forbindelse med overkørslerne. Begge kommuner er i gang med at opsætte skilte og etablere rumleriller ved de seks overkørsler.

Nøgleord

Kontakter

Om Banedanmark

Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

https://www.bane.dk/

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye