Højskoler får millionstøtte til at skabe grønne fællesskaber
Fynske Brenderup Højskole og Den Internationale Højskole i Helsingør vil med støtte fra Nordea-fonden skabe nye lokale fællesskaber med fokus på bæredygtighed. Projekterne er en del af en større grøn indsats på landets højskoler.

Hvordan kan højskoler være med til at styrke fællesskaber på tværs af generationer og nationaliteter – og samtidig bidrage til en grønnere fremtid? Det spørgsmål skal to højskoler nu i gang med at undersøge i praksis.
Brenderup Højskole på Vestfyn og Den Internationale Højskole i Helsingør har hver især modtaget omkring to millioner kroner fra Nordea-fonden til nye grønne projekter.
Fællesskab og grøn forandring på Brenderup Højskole
På Brenderup Højskole handler det nye projekt om at skabe værksteder og aktiviteter, der inviterer både højskoleelever, kursister og lokale borgere til at samarbejde om grønne løsninger – fra biodiversitet og grønnere madkultur til nye måder at tænke forbrug på.
”På Brenderup Højskole har der tidligere været gode erfaringer med at styrke sammenhængskraften på tværs af generationer. Nu får vi muligheden for at inddrage lokalsamfundet og være med til at gøre en stor forskel for den enkelte elev, kursist, og medborger i Brenderup og omegn,” siger højskoleforstander Birgitte Weidenhof.
Projektet har samtidig fokus på det stigende problem med ensomhed i alle aldersgrupper i Danmark, siger projektleder Karin Ottosen:
”Visionen er, at vi med projektet vil inspirere andre etablerede institutioner til at bryde murene ned – og bringe mennesker på tværs af gængse samfundsopdelinger sammen om konkrete opgaver eller emner.”
De Levende Søer i Helsingør
På Den Internationale Højskole i Helsingør tager projektet “De Levende Søer” udgangspunkt i højskolens egne grønne omgivelser. Her skal elever og lokale borgere sammen arbejde med naturgenopretning, udendørs læringsrum og undervisning i bæredygtighed.
”Gennem samarbejde med lokalsamfundet i Helsingør får internationale elever praktisk erfaring med naturgenopretning – en indsats, der både styrker biodiversiteten her og giver kompetencer, som verden har brug for globalt,” siger Mette Skamris, der er projektleder og bæredygtighedsrådgiver på højskolen.
Højskolens forstander, Nelima Lassen, fremhæver projektets betydning for skolens værdigrundlag:
”Den Internationale Højskole er en fredsskole, der arbejder for øget mellemfolkelig dialog og forståelse. Fred starter i praksis og handler både om relationer mellem mennesker og om at leve i fredelig sameksistens med naturen. Vi er utroligt glade for Nordea-fondens bevilling, der giver os mulighed for at skabe rum for læring, dannelse og refleksion i, om og med naturen.”
Højskoler som laboratorier for bæredygtighed
Begge projekter er en del af indsatsen Vekselvirke, som Folkehøjskolernes Forening og Nordea-fonden står bag. I alt 18 højskoler har de seneste år modtaget knap 36 millioner kroner fra Nordea-fonden til at igangsætte grønne projekter, hvilket indebærer alt fra køkkenhaver og bygninger til nye fag.
Ifølge Lisbeth Trinskjær, der er formand for Folkehøjskolernes Forening, er de mange projekter afgørende, hvis vi som samfund skal lykkes med at skabe de forandringer, en bæredygtig fremtid kræver.
”Det særlige ved både Brenderup Højskole og Den Internationale Højskole er, at de sætter fællesskabet helt i centrum for den grønne omstilling. Når mennesker mødes på tværs af alder, baggrund og nationalitet for at handle sammen, skabes der ikke kun løsninger for klima og natur, men også stærkere bånd mellem mennesker. Det er netop dér, højskolernes styrke ligger – i at forene dannelse, bæredygtighed og fællesskab,” siger hun.
Om Vekselvirke - Højskolerne som laboratorier for bæredygtighed
Nordea-fonden har etableret en indsats med Folkehøjskolernes Forening, hvor højskoler kan søge støtte til ambitiøse og nytænkende projekter, som fremmer bæredygtighed. Frem til primo 2026 kan højskoler søge støtte hos Nordea-fonden til at udvikle og gennemføre grønne projekter, der passer til deres værdigrundlag, fagprofil samt lokale og geografiske forhold. Dette kan være til udvikling af nye fag, kurser, større arrangementer eller til faciliteter, der understøtter, udvikler eller skaber rum for en bæredygtig udvikling. I alt 18 højskoler har nu modtaget støtte.
For yderligere kontakt:
Mette Skov Hansen, Presseansvarlig, Folkehøjskolernes Forening, msh@ffd.dk - 60641989
Josefine Weng, Projektleder på Vekselvirke, Folkehøjskolernes Forening, jw@ffd.dk - 20945118
Den Internationale Højskole / International People’s College, Jannie Pallesen, kommunikationsansvarlig, jannie@ipc.dk - 24413143
Brenderup Højskole, Karin Schultz Ottosen, projektleder, karin@brenderuphojskole.dk- 22493303
Nøgleord
Kontakter
Mette Skov HansenPresseansvarlig
Tlf:+45 60641989msh@ffd.dkBilleder



Links
Om foreningen
Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.
Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Ukraine-stipendier forlænges: Endnu flere unge får mulighed for et højskoleophold i Danmark7.8.2025 08:57:36 CEST | Pressemeddelelse
For fjerde år i træk gør en særlig pulje det muligt for unge, der er ramt af krigen i Ukraine, at tage på højskole i Danmark. Det er netop blevet bekræftet, at Entreprenør Marius Pedersen Fond forlænger aftalen med Højskolerne ind i 2026.
Rekordmange tager en uge på højskole30.6.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år var over 40.000 danskere på et kortere højskoleophold. Her er de fag, der hitter i år.
Danskerne har talt: Højskolerne bør være UNESCO-kulturarv23.6.2025 10:17:54 CEST | Pressemeddelelse
I foråret stemte danskerne om, hvad de ser som særlig dansk kulturarv. I dag blev resultatet offentliggjort, og højskolerne endte på en førsteplads.
Nyt højskoleblad stiller skarpt på tilgivelse efter #MeToo28.4.2025 13:30:37 CEST | Pressemeddelelse
I dag udkommer første udgave af Højskolebladet fra kultursmagasinets nye chefredaktør, Jane Mylenberg. Bladet åbner med et tema om skyld og tilgivelse efter #MeToo og med interview med blandt andre tidligere overborgmester Frank Jensen, tidligere tv-vært Jes Dorph-Petersen og Venstre-politiker Cille Hald Egholm.
Højskoler er med i kapløbet om UNESCO-placering14.4.2025 12:02:04 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har sat gang i afstemningen om, hvad der er særlig dansk kulturarv. Højskolerne er blandt de 20 udvalgte bud, som danskerne nu kan stemme om.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum