Meresalg Marketing

Dansk Havaianas-hype vækker brasiliansk debat – og giver danskerne lyst til bedre badesandaler

Del

København har taget Havaianas til sig i stor stil – fra Netto til den røde løber under Copenhagen Fashion Week – men den nye status som “chic” har udløst vrede og debat i Brasilien om kulturel udviskning og klassesymbolik. Flere brasilianske influencere har kritiseret idéen om en særlig “Copenhagen way” at style Havaianas, fordi sandalen i hjemlandet længe har været hverdagsfodtøj for almindelige mennesker. Politiken, TV 2 og det internationale modemagasin WWD har beskrevet, hvordan den danske trend nu læses i Brasilien som et eksempel på, at noget først ophøjes til mode, når det valideres i Europa.

“Det er værd at reflektere over, hvordan visse stilarter først bliver værdsat eller betragtet som moderne, når de bliver taget til sig af europæere,” siger den brasilianske influencer Nicole Sá til Politiken.

Samtidig peger andre kommentatorer i Danmark på, at Havaianas netop er “demokratisk” fodtøj i en usnobbet, praktisk stil, som København er kendt for – og at populariteten også er en hyldest til et velfungerende produkt. Havaianas’ tilstedeværelse i modeugen er kun vokset, senest med lanceringen af en 3D-printet model under Copenhagen Fashion Week, der cementerer, at sandalen både er ikon og innovationsplatform.

Hos badesandaler.dk ser vi debatten som en mulighed for et mere nuanceret fokus: At forbrugere både kan hylde oprindelsen og træffe bedre valg om pasform, materiale og brugssituation. Derfor guider vi til badesandaler med respekt for historien – og med respekt for fødderne. Find her den samlede guide til badesandaler.

Havaianas – hvis man vil gå den klassiske vej

Vil man netop hylde originalen, har vi samlet de bedste råd til størrelser, materialer og holdbarhed på vores Havaianas-side, inkl. tips til, hvordan man undgår at glide, får korrekt støtte, og bevarer sålen længere i sommerregn og på brosten.

Når en sandal bliver symbol

At Havaianas skaber følelser, viser hvor stærkt et design kan være som kulturelt symbol – både i Brasilien og i København. Vores mission er at gøre det let at købe og bruge badesandaler med indsigt, omtanke og komfort – og samtidig give “kulturel kredit”, hvor den hører til. Det er den københavnske måde at være global på: nysgerrig, respektfuld og praktisk – også når det gælder klipklapper.

Følg pressemeddelelser fra Meresalg Marketing

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Meresalg Marketing

Når rene ruder betyder mere end udsynet14.8.2025 15:59:34 CEST | Pressemeddelelse

Vinduespudsning er for mange blot endnu et punkt på to-do-listen, men betydningen af skinnende ruder rækker langt ud over det æstetiske. I takt med at både private hjem og erhvervsejendomme i Danmark sætter større fokus på trivsel og et sundt indeklima, vokser opmærksomheden omkring professionelle løsninger. En by som Roskilde, hvor historiske facader møder moderne arkitektur, stiller særlige krav til vedligeholdelse – ikke mindst når det gælder vinduer. Her spiller lokale eksperter inden for vinduespudsning en central rolle.

Teknologiske fremskridt giver bedre hørelse til flere danskere23.7.2025 16:36:11 CEST | Pressemeddelelse

Hørelsen spiller en afgørende rolle i menneskers hverdag. Den påvirker ikke kun evnen til at kommunikere, men også livskvaliteten, deltagelsen i sociale sammenhænge og følelsen af tryghed. I takt med at befolkningen bliver ældre, og flere oplever høretab, vokser behovet for avancerede og brugervenlige løsninger. Derfor er udviklingen inden for høreapparater og deres tilbehør mere aktuel end nogensinde.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye