Efter første skoledag over hele Skandinavien: Pigerne har skiftet skoletasken ud med moderigtige alternativer
Sidste uge startede det danske skoleår, og i denne uge er også de svenske og norske elever vendt tilbage til skolebænken. I den anledning har Ønskeskyen, der har 793.102 brugere i alderen 13-18 år i Danmark, Norge og Sverige, set nærmere på, hvad de mest populære skoletasker er blandt de skandinaviske piger - og trenden er klar: Klassiske skoletasker er fortid, mens moderigtige tasker tager over på ønskelisterne.

Det er sæson for skolestart, og Ønskeskyen -der i Danmark har 430.500 brugere i alderen 13-18 år og i alt 793.102 på tværs af Skandinavien- har derfor taget et kig i krystalkuglen for at undersøge, hvilke tasker der topper ønskelisterne blandt de unge lige nu i hele Skandinavien. Og er der én tendens, der træder tydeligt frem hos pigerne, så er det, at brands som Eastpak, Fjällräven og andre klassiske rygsække næsten er trådt helt ud af pigernes ønskelister. I stedet topper rummelige tote bags og mode-tasker, der både fungerer som statement og praktisk taske. Trenden går på tværs af hele Skandinavien -fra Danmark over Norge til Sverige- og viser, at pigerne i dag ser tasken som en del af deres personlige stil - og ikke bare et sted at opbevare deres bøger, penalhus og computere:
“Det er tydeligt, at tasken ikke længere kun er et praktisk redskab til skolebøger – det er en vigtig del af hverdags-stilen. Om det er godt eller skidt skal vi ikke kunne sige, men vi ser i hvert fald, at pigerne klart ønsker sig tasker, der kan bruges både i skolen og fritiden, og som passer ind i deres garderobe”, siger Casper Ravn-Sørensen, Chief Growth Officer hos Ønskeskyen.
Sådan ser de skandinaviske skolepigers (13-18 år) top-3 taske-ønsker ud:
Danmark 🇩🇰 |
Sverige 🇸🇪 |
Norge 🇳🇴 |
Den samme trend går igen i både Norge og Sverige: Store, rummelige tote bags og enkle skuldertasker dominerer pigernes ønskelister i alle tre lande, og selv når mærkerne varierer, er designet næsten identisk, hvilket ifølge Ønskeskyen måske kan forklares med, at trends og tendenser indenfor mode hurtigt når over landegrænser i Skandinavien:
“Når vi ser den samme stil dominere på tværs af landegrænser, fortæller det os, at de unge er opmærksomme på trends og henter inspiration mange af de samme steder. Det, der starter som en skandinavisk trend, kan dog hurtigt udvikle sig globalt - ligesom vi så forleden med eks. Havaianas og ‘Copenhagen Style’. Skandinavisk mode har jo netop før sat dagsordenen ved Copenhagen Fashion Week o.l., og derfor er det ikke utænkeligt at forestille sig, at også skolebørnenes taske-trends kan brede sig til andre lande”, lyder det fra Casper Ravn-Sørensen.
Long strap PU bag fra Gina Tricot et “kæmpe hit”
På tværs af hele Skandinavien er særligt én taske uhyre populær; nemlig Long Strap PU tasken fra Gina Tricot. Modellen topper i både Danmark og Norge og ligger også højt i Sverige, hvilket understreger, at pigerne i høj grad følger de samme tendenser. Tasken er enkel, rummelig og kan bruges til både skole, sport og fritid – og passer dermed perfekt ind i den balance mellem funktion og stil, som præger skolepigernes ønsker i 2025:
“Det er bemærkelsesværdigt, hvordan den samme type taske hurtigt vinder indpas i flere lande på én gang. De skandinaviske piger påvirker hinanden på tværs af grænser, og med sociale medier er det blevet lettere end nogensinde før at dele inspiration og skabe fælles trends”, slutter Casper Ravn-Sørensen.
-END-
Om Ønskeskyen · Efter det blev grundlagt i 2015 af det danske postvæsen PostNord, er Ønskeskyen i dag et uafhængigt og privatejet tech-selskab, der er betroet af millioner af brugere verden over på tværs af alle generationer til at opfylde hundredtusindvis af ønsker hver eneste dag og millioner af ønskelister til dato. Med 1 ud af 2 danskere som brugere er Ønskeskyen ikke blot markedsleder og kategori-ejer i Danmark, men et Social Shopping-fænomen, der spreder sig hastigt over hele verden med en enkel mission:"fixing gifting". Læs mere på https://www.onskeskyen.dk
Kontakt · For yderligere information, bedes kontakt henstillet på presse@onskeskyen.dk eller telefon +45 3135 6352.
Følg pressemeddelelser fra Ønskeskyen Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ønskeskyen Danmark
August er den travleste måned for bryllupper: Her er, hvad brudeparret ønsker sig5.8.2025 09:26:28 CEST | Pressemeddelelse
Næsten en femtedel af alle vielser finder sted i august, hvilket gør sommerens sidste måned til højsæson for bryllupsgaver - og derfor har Ønskeskyen kigget i krystalkuglen og analyseret 1.625 danske bryllupsønskelister for at hjælpe årets gæster med at finde de helt rigtige gaver. Konklusionen på Ønskeskyens Krystalkugle-analyse er klar: Royal Copenhagen og Georg Jensen er i den grad hofleverandører til de danske bryllupsfester – og det vidner om, at det ikke kun handler om gaver, men om at bygge et hjem sammen, lyder det fra Ønskeskyen, der dog også ser pengegaver vinde frem.
Bryllupssæsonen er skudt i gang: Dét ønsker brudeparret sig (spoiler: du skal en tur i køkkenbutikken)18.6.2025 08:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Ønskeskyen har kigget i krystalkuglen og analyseret 1.263 danske bryllupsønskelister for at hjælpe gæsterne med at finde de helt rigtige gaver, og konklusionen er klar: Royal Copenhagen og Georg Jensen er ikke kun leverandører til hoffet, men i den grad også til de danske bryllupsfester – og det vidner om, at det ikke kun handler om gaver, men om at bygge et hjem sammen, lyder det fra Ønskeskyen, der dog også ser pengegaver vinde frem.
Tidl. TikTok-topchef bliver bestyrelsesformand for Ønskeskyen mens co-founder bliver ny CEO20.5.2025 08:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter den nylige investering af London-baserede Capital D bliver TikToks tidligere EMEA-direktør, Rich Waterworth, nu udnævnt som formand for bestyrelsen i Ønskeskyen, mens Co-founder Mads Dahlerup overtager posten som ny CEO i den danske ønskeliste-platform, der i udlandet er kendt som GoWish. Sammen vil duoen fremskynde udvidelsen af det skandinavisk-fødte fænomen, som netop har rundet 3,8 millioner amerikanske brugere, i et forsøg på at erobre det 4,7 billion kroner store “social shopping” marked ved at omfavne gen A og Z's egne sociale medier.
Konfirmations-sæsonen er skudt i gang: Digitalkameraer og fem andre gavehits, de unge ønsker sig (i stedet for penge)15.4.2025 12:40:54 CEST | Pressemeddelelse
Det er forår og dermed også højsæson for konfirmationer, og det lægger man særligt mærke til hos Ønskeskyen, der i dag bliver brugt af ca. 1 ud af 2 danskere til at samle og dele gaveønsker: Flere tusinde unge danskere har nemlig allerede oprettet specifikke konfirmations-ønskelister med næsten en kvart million ønsker, og det har fået Ønskeskyen til at tage et kig i krystalkuglen for at analysere sig frem til sæsonens seks bedste gavehits; for at hjælpe gæsterne – og sige farvel til pengegaver.
Snapchats Evan Spiegel løftede sløret for GoWishs »hemmelige våben« under Q4-rapporten, imens det danske Social Shopping-fænomen, herhjemme kendt som Ønskeskyen, passerede 10 mio. brugere26.2.2025 09:06:45 CET | Pressemeddelelse
GoWish’s eksplosive popularitet var et af punkterne under Evan Spiegels præsentation af Q4 regnskabet for Snap Inc. Med et vellykket partnerskab mellem Snapchat og GoWish, i Danmark kendt som Ønskeskyen, er den hurtigt voksende skandinaviske Social Shopping- og ønskelisteplatform nu centrum for en case study om, hvordan Snapchat har været med til at sikre mere end 4,7 millioner downloads af den danske ønskeliste-app.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum