Når mobilen sniger sig med til middagsbordet: Mere end 8 ud af 10 danskere oplever, at telefonen forstyrrer nærværet
En ny undersøgelse fra YouGov for teleselskabet 3 afslører det, de fleste af os godt ved, men sjældent siger højt: Vores telefoner stjæler opmærksomheden, dér hvor vi burde være allermest til stede – med vores partner, børn og venner.

Sol, sommer og samvær burde være det perfekte match. Men midt i feriestemningen sniger mobilen sig ind og lægger en dæmper på den gode stemning. Fænomenet kaldes phubbing og dækker over det lille, men forstyrrende øjeblik, hvor man vælger skærmen frem for selskabet.
Og det sker ofte. Hele 85 % af danskerne fortæller, at de har oplevet, at partneren, en ven eller et familiemedlem kigger på mobilen i situationer, hvor man ellers burde være nærværende. Det gælder især under samtaler, hyggestunder og måltider – altså netop de tidspunkter, hvor vi søger kontakt og nærhed.
Men det stopper ikke der: 83 % oplever, at det påvirker nærværet negativt, når mobilen kommer frem under en samtale. Og 57 % erkender, at de selv gør de – enten bevidst eller ubevidst.
“Det her er ikke et angreb på mobilen, for den er et fantastisk redskab i en digital hverdag. Men vi skal huske, at der også er værdi i det, der sker lige foran os. En god samtale, et grin, en krammer. Det må ikke forsvinde i et hav af notifikationer og lyde fra telefonen,” siger Morten Christiansen, regional CEO i 3.
Heldigvis er mange danskere bevidste om problemet. 71 % fortæller, at de aktivt forsøger at lægge telefonen væk, når de er sammen med andre.
Og netop sommerferien er et oplagt tidspunkt at gøre noget ved det.
“Undersøgelsen viser, at phubbing er noget, vi både lægger mærke til, har holdninger til og gerne vil gøre noget ved. I 3 er vi optagede af, hvordan teknologi påvirker vores samvær, og vi synes, det er værd at reflektere over, hvordan og hvornår vi bruger vores telefoner. For én ting er sikkert: Verden venter stadig, selvom du tjekker telefonen lidt senere,” afslutter Morten Christiansen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af YouGov for teleselskabet 3 mellem d. 4. juli og 7. juli 2025 blandt et repræsentativt udsnit af ca. 1.000 respondenter.
Kontakter
3's pressetelefon
Tlf:31200202presse@3.dkOm 3
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 4G og 5G mobilnetværk. 3’s mere end 1,7 mio. kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 78 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 Danmark har kontor i Københavns nye bydel, Carlsberg Byen, hvor vi beskæftiger ca. 650 medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
Roamingdata afslører danskernes foretrukne feriedestinationer i efterårsferien23.10.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien i uge 42 er traditionelt en af årets mest aktive rejseuger, hvor mange danskere benytter skoleferien til at tage et smut til udlandet. Men hvor rejser vi egentlig hen? Det har teleselskabet 3 undersøgt ved hjælp af roamingdata har 3.
Disney+ inkluderes i udvalgte OiSTER-abonnementer fra i dag22.10.2025 09:02:00 CEST | Pressemeddelelse
OiSTER har gode nyheder til alle fans af højkvalitetsserier og film, der har et abonnement hos teleselskabet. Fra i dag kan OISTER-kunder via deres abonnement få adgang til Disney+, en af Danmarks mest populære streamingplatforme.
20 år i spidsen for 3 Danmark – og stadig med blikket rettet fremad20.10.2025 05:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Morten Christiansen markerer i år 20-års jubilæum som øverste chef for 3 i Danmark. I dag står han i spidsen for teleselskabet som regional CEO for 3 i både Skandinavien og Østrig – og kan se tilbage på to årtier, hvor 3 i Danmark har udviklet sig fra at være en udfordrer til at indtage pladsen som Danmarks næststørste teleselskab.
Stærk vækst og solide resultater i tredje kvartal hos 316.10.2025 08:34:06 CEST | Pressemeddelelse
Teleselskabet 3 leverer endnu et stærkt kvartal med markant vækst i både kundebase og indtjening. Med 38.000 nye kunder og en EBITDA-stigning på 7,6 % fortsætter 3 sin fremmarch på det danske marked.
Roamingdata fra 3 viser, at kunderne brugte mere data i sommerferien end sidste år8.8.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse over roamingdata fra teleselskabet 3 viser, at 3's mere end 1,7 mio. kunder i perioden 1. juni til 1. august har brugt mere data end ift. samme periode sidste år. Samtidig er der udskiftning i top ti over de mest populære rejsedestinationer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum