Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

For mange dumper folkeskolens afgangsprøve: Undervisning med to voksne i Københavns folkeskoler kan være løsningen

Del

En række nye initiativer i den københavnske folkeskole skal få flere til at bestå 9. klasse. Sådan lyder det fra overborgmester Lars Weiss (S) og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K). Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) er glad for forslagene, som ligger i god forlængelse af regeringens arbejde.  

Omkring hver 10. elev dumper i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. Et landsdækkende problem, der også gælder i København. 

Og det er alt for mange, mener både børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), overborgmester Lars Weiss (S) og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K).  

De to københavnske borgmestre foreslår nu en række initiativer, der skal styrke kommunens indsatser over for de fagligt mest udfordrede elever.

Borgmestrene foreslår blandt andet at indføre to-voksenundervisning i alle matematik- og dansklektioner i 8. og 9. klasse. Samtidig skal en booster-indsats for mellemtrinnet styrke matematikforståelsen, og der er også mulighed for at styrke to-voksenundervisningen på mellemtrinnet.

Forslagene kommer efter, at en ekspertgruppe i løbet af de seneste måneder har drøftet, hvordan Københavns Kommune kan få flere elever til at bestå. Det har en analyse foretaget af Københavns Kommune i forsommeren også afdækket. 

Og både analysen og Børne- og Ungdomsforvaltningens opsamling på ekspertgruppes samlede arbejde viser, at elever med faglige udfordringer har gavn af to-voksenundervisning, idet flere voksne i klassen giver bedre muligheder for ekstra støtte til den enkelte elev, variation i undervisningen og i undervisningsformen.  

Københavns Kommune har i forvejen to-voksenundervisning i alle lektioner i børnehaveklasse og i 1. klasse. 

”I folkeskolen må ingen blive ladt i stikken. Men lige nu taber vi alt for mange på gulvet, som ikke består folkeskolens afgangsprøve Det skal vi kunne gøre bedre. Folkeskolen skal åbne døre – ikke lukke dem. Derfor foreslår vi tættere hjælp til de fagligt mest udfordrede på alle skoler og vil indføre to-voksenundervisning i dansk og matematik i de ældste klasser. Det skal sikre mere faglig støtte og styrke den tidlige indsats, så de elever, der har svært ved at regne og skrive, får den rette hjælp. Det skylder vi byens børn,” siger overborgmester Lars Weiss (S).  

Min ambition er, at vi i København skal være danmarksmestre i børneliv. Derfor glæder det mig, at de københavnske elever generelt set klarer sig godt, og at deres karakterer ligger over landsgennemsnittet ved afgangsprøverne. Når det er sagt, har vi desværre en for stor gruppe af elever, som ikke består. Det håber jeg, at initiativerne her kan være med til at ændre på. Det er nemlig af afgørende betydning for elevernes videre ungdomsliv, at de mestrer dansk og matematik på et niveau, der er højt nok til at bestå folkeskolens afgangsprøver”, siger børne og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K).  

Københavns Kommune har oplevet en stigning i andelen af elever, der ikke består dansk og matematik. I 2024 var det mere end hver 10. elev.

Det er et problem, der vækker genklang i mange kommuner landet over. Derfor er børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) glad for, at København nu har iværksat forslag til at få flere til at bestå.  

”Det er vigtigt at kunne læse og regne for ens skolegang, job og livet generelt. Jeg er derfor glad for, at Københavns Kommune nu foreslår at indføre mere støtte til elever med behov for lidt ekstra hjælp. Det ligger i god forlængelse af de tiltag, der er iværksat fra regeringens side,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.  

Fakta: Det foreslår de to borgmestre: 

  • Indføre to-voksenundervisning i alle matematik- og dansklektioner i 8. og 9. klasse samt mulighed for yderligere to-voksenundervisning på mellemtrin.
  • En tidlig booster-indsats i form af to-voksenundervisning i matematiktimerne i en afgrænset periode på mellemtrinnet
  • Øge læsevejledningen på alle Københavns folkeskoler og specialskoler. 
  • Udvide kommunens læse- og skriveenhed for at styrke den tidlige indsats over for ordblinde elever og for at opbygge kapacitet i enheden til også at kunne understøtte talblindhed. 
  • Styrke den faglige støtte for elever i 9. klasse, som har behov for hjælp i tiden op mod afgangsprøverne.  
  • Indgå samarbejde med vidensinstitutioner om følgeindsatser. 

De foreslåede indsatser vil samlet set udgøre et betydeligt økonomisk løft af den københavnske folkeskole. 

Finansieringen kan findes ved de kommende budgetforhandlinger i Københavns Kommune. 

Læs Københavns Kommunes analyse her eller en pixi-udgave af analysen her.  

Læs sammenfatningen af ekspertgruppens anbefalinger her.  

Nøgleord

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye