Bestseller A/S

BESTSELLER investerer i avanceret, automatiseret tøjproduktion

Del

Amerikanske Softwear Automation, der har udviklet teknologi til automatiseret tøjproduktion, sikrer 20 millioner dollars i ny investeringsrunde ledet af den familieejede modevirksomhed BESTSELLER.

Fra håndholdt nål og tråd, over symaskinens fremmarch de seneste århundreder – og nu til avanceret robotteknologi, der kan sy tøj helt automatiseret. Udviklingen står ikke stille disse år, og mens eksempelvis garnproduktion længe har været fuldautomatiseret, er tiden nu muligvis kommet til sy-produktion.

Nogle af dem, der forsøger at ændre måden, hvorpå tøjet bliver produceret, er Softwear Automation, der udvikler og har specialiseret sig i at lave robotter, der kan sy tøj – såkaldte ’Sewbots’.

Den amerikanske virksomhed har netop afsluttet en investeringsrunde på 20 millioner dollars. Denne er bl.a. opnået og sikret gennem en strategisk investering fra BESTSELLER, det danske modefirma bag mærker som JACK & JONES, VERO MODA og ONLY. Investeringen er foretaget gennem Invest FWD, der er BESTSELLERs innovations- og investeringsplatform. Derudover deltog flere eksisterende investorer i finansieringen.

Fra BESTSELLER fortæller afgående CFO Thomas Børglum Jensen om investeringen:

"Hos BESTSELLER holder vi løbende øje med innovationer, der kan støtte fremskridt og forandringer, som er helt centrale for modebranchen. Vi tror på, at Softwear Automation kan hjælpe med at tackle nogle af de centrale udfordringer, vi står overfor i industrien – fra hastighed og fleksibilitet til at sænke miljøpåvirkningen fra tøjproduktion. Vi er derfor glade for at støtte deres udvikling og glæder os til at udforske, hvordan deres avancerede teknologi kan hjælpe os videre."

Som en del af samarbejdet mellem Softwear Automation og BESTSELLER, træder Thomas Børglum Jensen ind i bestyrelsen for Softwear Automation.

"Dette partnerskab med BESTSELLER og støtten fra Invest FWD er ikke kun en tillidserklæring til vores teknologi – det er en kraftfuld katalysator for fremtidens on-demand og lokaliseret tøjproduktion," udtaler Palaniswamy "Raj" Rajan, formand og CEO for Softwear Automation.

Investeringsrunden skal accelerere færdiggørelsen af robotteknologien dedikeret til t-shirt produktion, påbegynde skaleringen af produktionskapaciteten samt styrke R&D.

Investeringen fra BESTSELLER og BESTSELLERs innovations- og investeringsplatform, Invest FWD, følger en række øvrige investeringer, som den danske virksomhed har foretaget i de seneste år. I alt har BESTSELLER investeret mere end 200 millioner i virksomheder, der bl.a. forsker i og forsøger at skabe fremtidens materialer samt bidrager til en række landvindinger, der kan medvirke til modeindustriens omstilling. Et væsentligt kriterie for investeringerne er, at de ikke kun imødekommer BESTSELLERs behov, men at de kan være med til at skubbe hele modeindustrien frem mod mere cirkularitet.

”Når det gælder omstilling af modebranchen, er det nødvendigt at investere bredt. Modeindustrien i dag er fortsat lineær, og derfor er et væsentligt område for os også at investere i blandt andet innovative genanvendelsesteknologier, som kan sørge for, at det tøj, vi går med i dag, kan omdannes til nyt tøj til næste generation. Det har vi gjort gennem flere år, og det intensiverer vi i de kommende år,” udtaler Dorte Rye Olsen, bæredygtighedschef i BESTSELLER.

Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S

BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse

I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli

BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye