Novicell

BJ-Gear er lykkedes med at sælge unikke tilpassede løsninger online

Del

Med mere end 350 millioner forskellige konfigurationer, er BJ-Gears transmissions-løsninger måske ikke den oplagte case til en webshop. Ikke desto mindre er det præcis, hvad virksomheden har fået succes med.

Hvis BJ-Gear skulle have lavet billeder af samtlige 350 millioner produkt-varianter til sin nye webshop, ville det have taget en fuldtidsansat medarbejder 27.800 år.
Hvis BJ-Gear skulle have lavet billeder af samtlige 350 millioner produkt-varianter til sin nye webshop, ville det have taget en fuldtidsansat medarbejder 27.800 år.

”Customisation is our standard”, lyder taglinen hos BJ-Gear, der siden 1964 har produceret gear- og transmissionsløsninger til et utal af formål og industrier. Der er ikke mange ordrer, der ligner hinanden, og størstedelen af virksomhedens produkter bliver lavet specifikt til den enkelte kundes behov. 

Derfor var det heller ikke en helt almindelig webshop-løsning, der skulle sættes strøm til, da BJ-Gear gik til det digitale konsulenthus Novicell med et ønske om hjælp til at vækste forretningen ved hjælp af en B2B-webshop.

- Vores styrke er, at vi kan producere lige præcis det transmissionsprodukt, som vores kunder efterspørger. Det betyder, at en standardløsning i vores forretning er en unik tilpasset løsning, der passer den enkelte kundes behov. Vi har med andre ord ingen standardvarenumre, som vi bare kan fodre ind i en webshop og begynde at sælge vores produkter over hele verden, siger Gert Nilsen, Sales Director i BJ-Gear og fortsætter:

- Men vi havde et ønske om at vækste forretningen gennem automatisering og self-service-løsninger – og ikke blot ved at ansætte en-til-en som vi tidligere har gjort. Det var den opgave, som vi ønskede løst, siger Gert Nilsen.

Indkøberne forventer det
BJ-Gear går dermed samme vej, som en række af industriens helt store spillere, der de senere år har sat strøm til B2B-webshops, hvor det er muligt for kunderne at personalisere sine bestillinger i uhørt grad. 

Online-satsningen har i BJ-Gears tilfælde ikke alene sikret flere ordre, den har også sikret virksomheden en sejr ved den årlige afvikling af E-handelsprisen i kategorien ’Bedste B2B-virksomhed med en online omsætning under 200 mio. kr.’

- Det er nødvendigt for fremstillingsvirksomhederne at gå den vej, lyder det fra Jan Overgaard Director, Sales and Partnerships hos Novicell, og fortsætter: 

- Vi har de senere år set en stadig større kløft mellem de professionelle indkøberes ønske om at foretage indkøb online og virksomhedernes evne til at stille digitale self-service-løsninger til rådighed for deres kunder. De seneste tal viser, at det godt er hver tredje indkøber fra de største virksomheder, som har fravalgt leverandører, fordi man ikke kan handle online. Og tallet er endnu større, når vi taler om virksomheder med under 50 medarbejdere. Det er altså kritisk for virksomheder at prioritere online-salgskanaler til B2B-salg, siger Jan Overgaard.

Fra tre år til syv dage
For BJ-Gear er virksomhedens nye B2B-webshop blevet en meget større succes, end man havde regnet med. 

I webshoppen kan indkøbere, konstruktører, ingeniører og maskinbyggere konfigurere BJ-Gears aktuatorer og gear i ikke mindre end 350 millioner forskellige varianter. På den måde kan virksomheden fremvise sit produktsortimentet på en brugervenlig måde og skabe leads til salgsafdelingen og automatisere salgsordrer uden manuel håndtering.

- Tidligere blev billeder og 3D-filer produceret manuelt. Så hvis vi skulle have lavet billeder af samtlige 350 millioner varianter, ville det have taget en fuldtidsansat 27.800 år. Nu har vi med en kombination af ChatGPT, Dynamics 365FO (ERP) og Autodesk Inventor, automatiseret genereringen. Det arbejde, der før blev udført af en fuldtidsansat på tre et halvt år, kan vi nu klare på blot syv dage, siger Gert Nilsen og fortsætter: 

- Derudover har vi udviklet en shipment date-beregner i ERP, der på under ét sekund fastsætter forsendelsesdatoen for både handelsvarer og egenproducerede produkter. Tidligere kunne vores kunder vente op til to uger på disse oplysninger, da beregningen var manuel. Nu kan de enten se estimatet online eller få svar øjeblikkeligt via en medarbejder, der blot trykker på én knap i ERP, siger han. 

BJ-Gear vandt E-handelsprisen foran Flowering og Legal Desk.

Nøgleord

Kontakter

Om Novicell

Novicell er digitalt konsulenthus med base i Aarhus og København samt London, Barcelona, Oslo, Amsterdam og Stockholm. Virksomheden beskæftiger godt 300 forretnings-, marketing- og teknologikonsulenter med dybe branchespecifikke kompetencer. Novicell hjælper virksomheder til at udnytte deres digitale potentiale gennem teknologiuafhængig rådgivning. 

Følg pressemeddelelser fra Novicell

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Novicell

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye