Brugser på Langeland vil skabe en af Danmarks største brugsforeninger
For at styrke de lokale dagligvarebutikker på Langeland er der afholdt dialogmøder for at samle brugs-butikkerne på øen i én stor brugsforening med fortsat stærk lokal forankring og medejerskab for de enkelte butikker.

På ekstraordinære generalforsamlinger i Bagenkop Brugsforening og Hou Brugsforening skal medlemmerne tage stilling til et forslag om at samle Brugsen Bagenkop, Brugsen Hou, Brugsen Snøde, Brugsen Humble og SuperBrugsen Rudkøbing i en ny egnsforening. Der er ligeledes dialog med Tullebølle Brugsforening om mulighederne for at blive en del af den nye forening.
”Hvis vi ikke gør noget nu, er risikoen, at en eller på sigt flere af de lokale butikker lukker. Det vil betyde byer uden dagligvarebutik og det vil svække sammenhængskraften på Langeland,” siger formand for Rudkøbing Brugsforening Frits Tynan Gjersen.
Ved at samle Brugsen-butikkerne nu, hvor de fleste stadig går godt, vil det blive muligt at investere, så de bliver mere attraktive for kunderne og samtidig mere energieffektive. Forslaget betyder, at de lokale butiksbestyrelser og det lokale ejerskab fastholdes i en vis grad.
”Dette bliver kun en succes, hvis der er stærk lokal opbakning, og derfor er det vigtigt, at medlemmerne fortsat føler en tæt tilknytning til deres butik”, siger Frits Tynan Gjersen.
Brugsen Humble er ejet af Coop, som har valgt at lægge denne yderst veldrevne butik ind i puljen. Brugsen er en kæde af lokale butikker, som i disse år er inde i en særdeles positiv udvikling med 270 butikker over hele Danmark.
”Vi kan se hvordan stærke lokale brugsforeninger – i tæt samarbejde med Coop - er en fordel for den samlede familie i Coop. Brugsforeningerne kender de lokale kunder, der gennem Coops kæder får adgang til nogle af Danmarks mest elskede mærker, Änglamark, Coop, Thise og Irma. Jeg håber, at modellen med at samle flere butikker i en egnsforening bliver realiseret på Langeland – for den har vist sig stærk andre steder i Danmark og dokumenterer, hvordan et stærkt fællesskab af butikker kan gøre en afgørende forskel lokalt,” siger adm. direktør for Coop, Thor Skov Jørgensen.
Hvis forslaget bliver vedtaget på generalforsamlingerne de kommende måneder, bliver Langelands Brugsforening en af Danmarks største med en samlet omsætning over 200 millioner kr.
Kontakter
Frits Tynan GjersenFormandRudkøbing Brugsforening
Tlf:51 20 00 11Kim Behnfeld JensenUddelerRudkøbing Brugsforening
Tlf:2112 55 02Torben B. AndersenKædedirektør i Brugsen
Tlf:20 53 52 74torben.andersen@coop.dkFølg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum