Danmarks Lærerforening

De mindste elever er blevet mindre skoleparate

Del

Børnehaveklasseeleverne har især fået sværere ved at håndtere konflikter, modtage en fælles besked og vente på tur, viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.

I disse dage myldrer livet tilbage i landets skolegårde efter sommerferien, og de mindste elever bydes hjerteligt velkommen i deres nye skoleliv med flag og højt humør.

Men over de senere år har børnehaveklasseeleverne fået sværere ved at tage hensyn til hinanden, håndtere konflikter, modtage en fælles besked og vente på tur, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening blandt landets børnehaveklasseledere.

Hele to ud af tre børnehaveklasseledere svarer, at børnene er mindre klar til at starte i børnehaveklasse sammenlignet med for fem år siden. Og så oplever tre ud af fire børnehaveklasseledere, at der ikke følger ressourcer med til de elever, der har brug for særlig støtte.

Det skal vi ifølge DLF-formand Gordon Ørskov Madsen handle på:

”Noget af det her handler selvfølgelig om alt det, der ligger inden man starter i skole. Men det handler altså også om, hvilken skole vi tilbyder de mindste elever. Hvis man ikke sætter tidligt ind med den nødvendige støtte, så vokser problemerne sig kun større op gennem klassetrinene for barnet, familien og hele klassen,” siger han.

Gordon Ørskov Madsen hæfter sig ved de ting, der ifølge børnehaveklasselederne er det vigtigste, at de nye børnehaveklasseelever kan ved skolestart.

”Langt hen ad vejen handler det om, at de her skønne og nysgerrige børnehaveklasseelever er gode til at tage hensyn til hinanden, vente på deres tur og modtage en fælles besked,” siger han og fortsætter:

”Der har vi nok set, at man som forældre – i den allerbedste mening – gradvist har fået et større fokus på, at børnene kan alle bogstaverne og skrive deres eget navn, allerede når de begynder i børnehaveklassen. Alt det skal vi nok nå, så jeg kunne hellere tænke mig, at vi får en god forventningsafstemning om, at de her mere sociale færdigheder faktisk er det allervigtigste for, at vi kan sikre alle børnene en god og tryg fælles start på skolelivet.”

Faktaboks – svar fra børnehaveklasselederne:

Er børnene generelt mere klar til at starte i børnehaveklasse nu end for fem år siden?

  • Ja, meget mere klar – 1 pct.
  • Ja, mere klar – 5 pct.
  • Uændret – 25 pct.
  • Nej, mindre klar – 49 pct.
  • Nej, meget mindre klar – 17 pct.

Hvordan er den nuværende elevgruppe sammenlignet med den elevgruppe, du modtog for 5 år siden?

  • Børnene er i mindre grad gode til at tage hensyn til hinanden, vente på deres tur osv. – 70 pct.
  • Børnene er i mindre grad gode til at håndtere konflikter – 67 pct.
  • Børnene er i mindre grad gode til at modtage en fælles besked – 65 pct.
  • Børnene er i mindre grad gode til at sidde stille – 54 pct.

Oplever du, at der følger ressourcer med de elever, som har særlige behov, når de starter i børnehaveklassen?

  • Ja, i alle tilfælde – 2 pct.
  • Ja, i nogle tilfælde – 23 pct.
  • Nej – 75 pct.

Hvad er vigtigst, at børnene, som skal starte i børnehaveklasse, kan?

  • At de er selvhjulpne (selv kan gå på wc, tage tøj af/på osv.) – 80 pct.
  • At de er gode til at tage hensyn til hinanden – 71 pct.
  • At de er nysgerrige – 64 pct.
  • At de er gode til at modtage en fælles besked – 58 pct.
  • At de er gode til at vente på, at det bliver deres tur – 51 pct.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye