De mindste elever er blevet mindre skoleparate
Børnehaveklasseeleverne har især fået sværere ved at håndtere konflikter, modtage en fælles besked og vente på tur, viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
I disse dage myldrer livet tilbage i landets skolegårde efter sommerferien, og de mindste elever bydes hjerteligt velkommen i deres nye skoleliv med flag og højt humør.
Men over de senere år har børnehaveklasseeleverne fået sværere ved at tage hensyn til hinanden, håndtere konflikter, modtage en fælles besked og vente på tur, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening blandt landets børnehaveklasseledere.
Hele to ud af tre børnehaveklasseledere svarer, at børnene er mindre klar til at starte i børnehaveklasse sammenlignet med for fem år siden. Og så oplever tre ud af fire børnehaveklasseledere, at der ikke følger ressourcer med til de elever, der har brug for særlig støtte.
Det skal vi ifølge DLF-formand Gordon Ørskov Madsen handle på:
”Noget af det her handler selvfølgelig om alt det, der ligger inden man starter i skole. Men det handler altså også om, hvilken skole vi tilbyder de mindste elever. Hvis man ikke sætter tidligt ind med den nødvendige støtte, så vokser problemerne sig kun større op gennem klassetrinene for barnet, familien og hele klassen,” siger han.
Gordon Ørskov Madsen hæfter sig ved de ting, der ifølge børnehaveklasselederne er det vigtigste, at de nye børnehaveklasseelever kan ved skolestart.
”Langt hen ad vejen handler det om, at de her skønne og nysgerrige børnehaveklasseelever er gode til at tage hensyn til hinanden, vente på deres tur og modtage en fælles besked,” siger han og fortsætter:
”Der har vi nok set, at man som forældre – i den allerbedste mening – gradvist har fået et større fokus på, at børnene kan alle bogstaverne og skrive deres eget navn, allerede når de begynder i børnehaveklassen. Alt det skal vi nok nå, så jeg kunne hellere tænke mig, at vi får en god forventningsafstemning om, at de her mere sociale færdigheder faktisk er det allervigtigste for, at vi kan sikre alle børnene en god og tryg fælles start på skolelivet.”
Faktaboks – svar fra børnehaveklasselederne:
Er børnene generelt mere klar til at starte i børnehaveklasse nu end for fem år siden?
- Ja, meget mere klar – 1 pct.
- Ja, mere klar – 5 pct.
- Uændret – 25 pct.
- Nej, mindre klar – 49 pct.
- Nej, meget mindre klar – 17 pct.
Hvordan er den nuværende elevgruppe sammenlignet med den elevgruppe, du modtog for 5 år siden?
- Børnene er i mindre grad gode til at tage hensyn til hinanden, vente på deres tur osv. – 70 pct.
- Børnene er i mindre grad gode til at håndtere konflikter – 67 pct.
- Børnene er i mindre grad gode til at modtage en fælles besked – 65 pct.
- Børnene er i mindre grad gode til at sidde stille – 54 pct.
Oplever du, at der følger ressourcer med de elever, som har særlige behov, når de starter i børnehaveklassen?
- Ja, i alle tilfælde – 2 pct.
- Ja, i nogle tilfælde – 23 pct.
- Nej – 75 pct.
Hvad er vigtigst, at børnene, som skal starte i børnehaveklasse, kan?
- At de er selvhjulpne (selv kan gå på wc, tage tøj af/på osv.) – 80 pct.
- At de er gode til at tage hensyn til hinanden – 71 pct.
- At de er nysgerrige – 64 pct.
- At de er gode til at modtage en fælles besked – 58 pct.
- At de er gode til at vente på, at det bliver deres tur – 51 pct.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Ny undersøgelse: Flertal af lærerstuderende fravælger folkeskolen19.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blot fire ud af ti lærerstuderende planlægger at søge job i folkeskolen efter endt uddannelse - de føler sig ikke rustet til opgaven, lyder det fra Lærerstuderendes Landskreds.
DLF: Den nye økonomiaftale fortsætter en god bevægelse27.5.2025 14:59:09 CEST | Pressemeddelelse
Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen tager positivt imod økonomiaftalens løft af servicerammen på 3,2 mia. kr. Der er hårdt brug for investeringer efter mange års besparelser og stor kommunal ulighed på skoleområdet, mener han.
Statens nye topforhandler valgt28.3.2025 13:12:13 CET | Pressemeddelelse
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) har i dag valgt Gordon Ørskov Madsen (LC) som formand, og han bliver dermed ny topforhandler for de knap 200.000 ansatte i staten.
Lærerformand: Professionsreform skal føre til kompetenceløft og flere uddannede lærere i folkeskolen26.3.2025 14:58:03 CET | Pressemeddelelse
Et bredt flertal i Folketinget har præsenteret en ny reform af professionsuddannelserne. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen understreger, at det er afgørende, at reformen fører til flere uddannede lærere.
DLF: Glædeligt at ministeren vil ændre uklare regler om fysisk indgriben21.3.2025 06:22:16 CET | Pressemeddelelse
Reglerne for, hvornår og hvordan lærere må gribe fysisk ind på skolerne, er alt for uklare og ufuldstændige - og det går ud over lærernes retssikkerhed. Derfor glæder DLF-formand sig over, at ministeren nu vil tage handling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum