Børnecancerfonden

Nyt forskningsprojekt skal forstærke indsatsen for skolegang til børn med kræft – med robotteknologi og professionel støtte

Del

Et nyt forskningsprojekt skal hjælpe børn med kræft til at holde fast i skolegangen og fællesskabet, mens de er i behandling. SchoolCare, støttet af Børnecancerfonden, kombinerer som noget nyt robotteknologi med professionel støtte for at mindske skolefravær og social isolation.

Viktor Lund-Vogensen deltog i forskningsprojekt med robotter
Viktor Lund-Vogensen deltog i forskningsprojekt med robotter

Hvert år får omkring 200 børn i Danmark konstateret kræft, og cirka halvdelen af dem er i skolealderen. Under sygdomsforløbet oplever mange af børnene et højt skolefravær, hvilket gør det svært at vende tilbage – både fagligt og socialt.

SchoolCare er en ny del af Børnecancerfondens samlede indsats for at støtte børn med kræft i at bevare skolegang og sociale relationer under behandlingsforløbet.

Projektet bygger videre på tidligere resultater og erfaringer med skolerobotter – men denne gang kombineres teknologien med professionel støtte fra en dedikeret skolenavigator. Projektet etableres på Rigshospitalet, Aarhus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital.

”Når børn mister forbindelsen til skolen og deres klassekammerater, kan det få konsekvenser, der rækker langt ud over behandlingsforløbet. Med SchoolCare vil vi fra starten af sygdomsforløbet styrke kontakten til skolen,” siger projektansvarlig og lektor Hanne Bækgaard Larsen fra Rigshospitalet.

Teknologi og støtte går hånd i hånd
SchoolCare vil teste nye løsninger for at sikre børn med kræft bedre mulighed for kontinuerlig skolegang under deres behandlingsforløb. Studiet er designet som et randomiseret forsøg med deltagelse af 100 børn i alderen 5–18 år.

Deltagerne fordeles i to grupper:
Gruppe A: modtager støtte fra en skolenavigator

Gruppe B: modtager støtte fra en skolenavigator og deltager desuden i undervisningen via telepresence-robotter

Rekrutteringen begynder i efteråret 2025, og projektet gennemføres på Rigshospitalet, Aarhus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital.

Styrket samarbejde og ny teknologi skal holde børnene tæt på klassen
Projektet har to hovedindsatser, nemlig skolenavigatorer og telepresence-robotter. Indsaterne består af:

Skolenavigator: Alle børn i projektet får tilknyttet en skolenavigator, som skal sikre tæt koordinering af skoleaktiviteter og styrke samarbejdet mellem hospital, skole og hjem. Målet er at støtte børnene i at bevare kontakten til deres klasse og undervisning – uanset sygdomsforløb.

Telepresence-robotter: Halvdelen af børnene vil derudover få mulighed for at deltage i skoleundervisning via telepresence-robotter – en digital løsning, der gør det muligt at være med i klasselokalet, selv når man er hjemme eller indlagt.

Projektet bygger videre på det tidligere ph.d.-projekt Tilbage i skole med robotteknologi, som viste, at skolerobotter kan gøre en positiv forskel – men også, at teknologien kræver støtte fra de voksne omkring barnet for at fungere i praksis.

”Vi har nu langt større viden om, hvordan teknologien kan fungere i praksis. Derfor har vi i SchoolCare lagt vægt på at aflaste forældrene og i stedet styrke skolens og hospitalets rolle,” siger ph.d.-studerende Kasper Dausel fra Rigshospitalet.

”Robotter vil kunne hjælpe mange flere børn i fremtiden”
14-årige Viktor Lund-Vogensen var én af i alt 50 børn med kræft, der deltog i forskningsprojektet Tilbage i skole med robotteknologi. Han fortæller, hvordan skoledeltagelse gennem en robot hjalp ham med ikke at føle sig ensom – og hvordan teknologien kan gøre en forskel for andre børn i samme situation:

“Robotten hjalp mig med ikke at blive lige så ensom på hospitalet, og jeg havde ikke brug for ekstra undervisning bagefter. Det hjalp mig meget. Jeg var lidt fagligt og socialt bagud, men jeg kom godt efter det. Det her med robotter vil kunne hjælpe mange flere børn i fremtiden,” siger Viktor.

Netop erfaringerne fra blandt andet Viktors forløb danner grundlaget for SchoolCare. Det nye projekt implementerer teknologien og sikrer samtidig, at ansvaret ikke alene ligger hos forældrene – men hos fagpersoner som skolenavigatoren, der kan koordinere indsatsen mellem hjem, skole og hospital.

Børnecancerfonden: Et afgørende skridt
Børnecancerfonden støtter projektet med fire millioner kroner. Direktør Marianne Benzon Nielsen understreger, at skolen spiller en central rolle for børns trivsel – også under alvorlig sygdom:

“For at kunne vende tilbage til livet efter børnekræft, er det vigtigt at børn med kræft kan holde fast i hverdagen og deres fællesskab, giver det bedre forudsætninger – både fagligt og menneskeligt. SchoolCare kan blive et vigtigt skridt i den retning,” udtaler Marianne Benzon Nielsen.

Også forskningsgruppen bag projektet har store forventninger til effekten:

“Jeg håber især, at resultaterne vil vise, hvordan en styrket indsats i koordinering og brugen af telepresence-robotter kan støtte børn med kræft i deres skoleforløb og styrke deres sociale tilknytning til klasseværelset og skolens fællesskab,” siger ph.d.-studerende Fritz Troensegaard fra Rigshospitalet.

Skole under kræftbehandling – sådan hjælper Børnecancerfonden 
Når børn får kræft, bliver hverdagen med skole og venner ofte sat på pause. Børnecancerfonden støtter derfor flere projekter, der hjælper børn og deres familier med at bevare tilknytningen til skole og fællesskab:

- RESPECT: Ambassadører fra barnets klasse besøger barnet, og klassen får undervisning i børnekræft og fællesskab.

- Tilbage i skole med robotteknologi: Børn deltager i undervisningen hjemmefra via en skolerobot. Projektets resultater og erfaringer dannede grundlag for den videre indsats i SchoolCare.

- SchoolCare: Ny tilgang, hvor skolerobotten kombineres med en professionel og dedikeret skolenavigator, der støtter både barn, skole og familie.

- SUPREME: Landsdækkende støtte og undervisning til søskende, så de også trives i skole og hverdag under forløbet. Projektet tilknytter børnene en sygeplejerske på hospitalet, som hjælper med at bygge bro mellem familie, skole og hospital, så søskende får den nødvendige støtte i en svær tid.

Fakta om projektet

Projektstøtte: 4.000.000 kr. fra Børnecancerfonden

Hospitaler: Rigshospitalet, Aarhus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital

Opstart: Rekruttering af børn begynder i efteråret 2025

Forskerteam: Lektor og forskningsleder Hanne Bækgaard Larsen (hovedvejleder), Ph.d.-studerende Kasper Dausel, Ph.d.-studerende, Fritz Troensegaard, Ph.d. og projektleder fra Børnecancerfonden Mette Weibel Willard og Professor Birthe Dinesen. 

Nøgleord

Kontakter

Om Børnecancerfonden

Børnecancerfonden skaber bedre vilkår for børn med kræft.

Vores mål er, at ingen børn skal dø af kræft og alle skal overleve til et liv uden senfølger.

Børnecancerfonden er en privat fond, der udelukkende arbejder med børnekræft, og blev skiftet i 1995 af den tidligere læge Henrik Hertz.

Hovedparten af vores midler går til forskning og desuden til støtte af kræftsyge børn og deres familier bl.a. med psykologhjælp, rekreationsophold, legater samt oplysning om børnekræft.

Læs mere på boernecancerfonden.dk

Følg pressemeddelelser fra Børnecancerfonden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Børnecancerfonden

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye