Cepos

Ny CEPOS-analyse: Stor forskel på årskarakterer og prøvekarakterer i gymnasiet. Se forskellen på dit lokale gymnasium her

Del

Årskaraktererne ligger i stigende grad markant over prøvekaraktererne for danske gymnasieelever. Der er dog stor forskel på, hvor gavmilde skolerne er med årskaraktererne, viser ny analyse fra CEPOS

Karsten Bo Larsen
Karsten Bo Larsen Foto: Jakob Melgaard

Gymnasieelevernes skriftlige årskarakterer ligger markant over deres eksamenskarakterer (prøvekarakterer). Dette er en tendens, der løbende er blevet mere udtalt siden 2012.

”Forskellen mellem årskarakter og prøvekarakter er stigende. Det er således blevet en tydeligere tendens end for et årti siden,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Der er desuden mellem skolerne stor forskel på, hvor meget elevernes årskarakterer ligger over prøveresultaterne.

”På nogle gymnasier giver de to karakterer højere, end eleverne bedømmes til ved prøverne eksamen. Det kan betyde, at eleverne på de gymnasier får en uretfærdig fordel i forhold til elever fra andre gymnasier, fordi de får højere samlede studentereksamensgennemsnit,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

I det danske uddannelsessystem er gennemsnittet ved studentereksamen meget afgørende for, hvilke uddannelser de unge kan få adgang til. Derfor er de voksende karakterforskelle en særlig trussel mod de meritokratiske værdier.

”Det er afgørende, at eleverne får en ensartet retfærdig bedømmelse på tværs af skolerne, som udelukkende afspejler elevens faglige niveau. Hvis bestemte skoler afviger for meget, får deres elever en forlomme i optagelsessystemet. Det er et problem for retfærdigheden i systemet,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Analysen undersøger desuden, om forskellene mellem årskarakterer og eksamenskarakterer kan forklares ud fra skolernes elevsammensætning. Der findes en tendens til mindre karakterforskelle i matematik på skoler, hvor eleverne har en bedre socioøkonomisk baggrund.

Der findes desuden tendens til større karakterforskelle i skriftlig dansk på skoler, hvor der er en højre andel af elever med indvandrerbaggrund. Det er dog kun en begrænset del af variationen i skolerne, der kan forklares med særlige skolekarakteristika. Derfor må den faglige kultur på den enkelte skole spille en meget væsentlig rolle.

”Analysen peger først og fremmest på et behov for et øget fokus på, om det nuværende karaktersystem er tilstrækkeligt retfærdigt og retvisende. Vi bør i den forbindelse overveje, om vi kan nøjes med øget kontrol og vejledning af skolerne, eller om der er behov for en mere fundamental nytænkning,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.

Hvad er forskellen på årskarakterer og prøvekarakterer på dit lokale gymnasium sig? Se listen her.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye