Salling Group hugger toppen af ananasen
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.

Kronen på toppen af ananasen fuldender looket på den eksotiske frugt, der gør sig godt i alt fra børnenes madpakker til desserter og kulørte drinks. Men snart vil ananasens udtryk, udseende og form ændre sig markant – i hvert fald hvis man køber den i Bilka, føtex eller Netto. Salling Group, der står bag de tre dagligvarekæder, har nemlig besluttet, at toppen skal af.
Dermed slipper kunderne nu for flossede indkøbs- og affaldsposer på grund af den flotte, men strittende top, og samtidig kan de glæde sig over tanken om, at toppen nu i stedet bruges til at plante nye ananas i stedet for at ende i skraldespanden.
-Vi arbejder hver dag på at gøre tingene på en ny og anderledes måde, som skal komme vores kunder og verden omkring os til gode. Uden toppen fjerner vi en masse bøvl for kunderne, for selvom den nok pynter, har den faktisk ikke ret mange positive egenskaber, siger Stephan Bruhn, indkøbschef for frugt og grønt i Salling Group.
Ved at fjerne toppen, skabes der mere plads under transporten, så der kan være flere ananas i kasserne, som typisk høstes, pakkes og sendes fra Sydamerika. Forventningen er, at op imod 20 procent af de afhuggede ananastoppe vil kunne genplantes, mens de topløse ananas giver en samlet CO2e-besparelse på mindst 10 procent fra frugtens rejse fra farm til butik.
-Smagen er den samme, som vi altid har kunnet garantere: Fremragende. Kunderne skal heller ikke frygte for en hurtigere forrådnelse, når toppen mangler. Grundige tests og undersøgelser har vist, at den er upåvirket. Det kan kræve en tilvænningsperiode for vores kunder, som skal vænne sig til en lidt anderledes ananas, men vi er sikre på, at så snart fordelene står klart, bliver den et hit – også uden top, siger Stephan Bruhn.
Ananasen lander i Netto, føtex og Bilka fra uge 30, og med introduktionen vil de tilbageværende ananas med top blive permanent udfaset, i takt med at de bliver solgt.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder

Om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling skriver historie og slår dørene op i København4.9.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Stormagasinet Salling åbner for første gang dørene til et helt nyt Salling i hjertet af København – et mere kompakt format, men med samme høje ambitioner, kvalitet og service. Den historiske åbning falder sammen med Sallings 120 års jubilæum.
Netto til angreb på inflationsdrivere: Sænker prisen på dyre dagligvarer resten af året3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekæde sænker og låser prisen på fem af de varer, som er og har været hårdest ramt af fødevareinflationen.
Fra Tjele Gods til indkøbskurven: føtex med stor økologisk satsning29.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan føtex-kunder i hele landet lægge økologiske grøntsager og mejeriprodukter fra Tjele Gods i kurven. Det sker som led i det nye partnerskab, der skal gøre økologien mere tilgængelig for danskerne.
Hver anden dansker sover dårligt: Salling Group vil gøre nattesøvnen bedre13.8.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et helt nyt søvnunivers i Bilka - Salling NatteRo vil Danmarks største dagligvarekoncern gøre det nemmere at prioritere en god nattesøvn – og som en af de første i Norden lancerer dagligvarekæden nu også søvnprodukter med fiber, som er mærket og anbefalet af Asthma & Allergy Nordic.
Salling Seeds investerer 100 mio. kr. i østjysk innovationsfond12.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group investerer sammen med Aarhus Universitets Forskningsfond og to store østjyske aktører i en innovationsfond, der skal finde og dyrke innovative start-ups. Investeringen er samtidig den første i regi af Salling Seeds.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum