Salling Group hugger toppen af ananasen
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.

Kronen på toppen af ananasen fuldender looket på den eksotiske frugt, der gør sig godt i alt fra børnenes madpakker til desserter og kulørte drinks. Men snart vil ananasens udtryk, udseende og form ændre sig markant – i hvert fald hvis man køber den i Bilka, føtex eller Netto. Salling Group, der står bag de tre dagligvarekæder, har nemlig besluttet, at toppen skal af.
Dermed slipper kunderne nu for flossede indkøbs- og affaldsposer på grund af den flotte, men strittende top, og samtidig kan de glæde sig over tanken om, at toppen nu i stedet bruges til at plante nye ananas i stedet for at ende i skraldespanden.
-Vi arbejder hver dag på at gøre tingene på en ny og anderledes måde, som skal komme vores kunder og verden omkring os til gode. Uden toppen fjerner vi en masse bøvl for kunderne, for selvom den nok pynter, har den faktisk ikke ret mange positive egenskaber, siger Stephan Bruhn, indkøbschef for frugt og grønt i Salling Group.
Ved at fjerne toppen, skabes der mere plads under transporten, så der kan være flere ananas i kasserne, som typisk høstes, pakkes og sendes fra Sydamerika. Forventningen er, at op imod 20 procent af de afhuggede ananastoppe vil kunne genplantes, mens de topløse ananas giver en samlet CO2e-besparelse på mindst 10 procent fra frugtens rejse fra farm til butik.
-Smagen er den samme, som vi altid har kunnet garantere: Fremragende. Kunderne skal heller ikke frygte for en hurtigere forrådnelse, når toppen mangler. Grundige tests og undersøgelser har vist, at den er upåvirket. Det kan kræve en tilvænningsperiode for vores kunder, som skal vænne sig til en lidt anderledes ananas, men vi er sikre på, at så snart fordelene står klart, bliver den et hit – også uden top, siger Stephan Bruhn.
Ananasen lander i Netto, føtex og Bilka fra uge 30, og med introduktionen vil de tilbageværende ananas med top blive permanent udfaset, i takt med at de bliver solgt.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder

Om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Ny teknologi skal hjælpe kunderne: Scan og find de bedste avocadoer i Bilka27.10.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group og Bilka sætter nu turbo på indsatsen for at tilbyde kunderne de bedste avocadoer. Det skal være slut med at komme hjem med u- eller overmodne avocadoer, når en helt ny scanner nu introduceres i Bilka.
Salling fejrer julen med tre spektakulære nyheder16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Julen bliver ekstra magisk i år, når Salling tænder julelysene og præsenterer tre store juleoplevelser: en ny og strålende facadeudsmykning, åbningen af Salling Christmas Garden i Aarhus og et helt nyt juleshow med musik og dans i både Aarhus og Aalborg.
Salling Group og Clever når milepæl: Over 1.000 ladeudtag på tværs af Danmark9.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group og Clever har nået målet om at opsætte 1.000 ladeudtag og gør det dermed nemmere for elbilister at besøge butikkerne.
Salling Group styrker sit digitale beredskab og åbner for bedre offlinebetalingsløsninger i Bilka, føtex og Netto3.10.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt, udvidet samarbejde med Nets sikrer, at kunder i Salling Groups butikker fremover vil kunne betale med stort set alle betalingsformer under en eventuel krisesituation.
Salling Group gør status: 400 butikker har nu en fast madspildspartner29.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved stor fælles indsats på tværs af butikker og madspildsaktører har 400 føtex, Bilka og Netto-butikker i dag fået en fast madspildspartner, der ugentligt kommer forbi og henter overskudsmad.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum