Banedanmark

Nye spor klar mellem Skjern og Holstebro

Del

Banedanmark har fornyet og opgraderet jernbanen mellem Skjern og Holstebro, og banen er klar til at tage imod passagerne igen.

Mellem Skjern og Holstebro har dele af strækningen fået udskiftet sporkasse, sveller, ballast og skinner.
Mellem Skjern og Holstebro har dele af strækningen fået udskiftet sporkasse, sveller, ballast og skinner.

Efter mere end fire måneders intensivt sporarbejde, hvor togene har været erstattet af togbusser, er togene igen tilbage på jernbanen mellem Skjern og Holstebro.

Siden 1. marts har Banedanmark fornyet og opgraderet jernbanestrækningen og gjort den klar til Midtjyske Jernbaners kommende batteritog. Desuden har Banedanmark benyttet lejligheden til at ombygge sporet på stationerne i Ringkøbing, Lem, Ulfborg og Vemb.

”Dele af strækningen mellem Skjern og Holstebro trængte til fornyelse. Derfor har vi udskiftet skinner, sveller og skærver på 27 kilometer af strækningen, hvilket også giver en mere behagelig rejse,” siger projektleder Morten Sylvest Hansen.

Perronerne på Lem Station er blevet fornyet i samme omgang, ligesom to broer er blevet renoveret, og der er blevet arbejdet i overkørsler og passagerovergange. Sidst, men ikke mindst, så er sporets bæreevne blevet øget, så sporet er klar til at tage imod Midtjyske Jernbaners kommende batteritog,

”Vi siger tak for tålmodigheden og for lån af jernbanen og stationerne, og vi er glade for at aflevere en fornyet og fremtidssikret jernbane til såvel passagererne som til togene fra Midtjyske Jernbaner,” siger Morten Sylvest Hansen.

Hos Midtjyske Jernbaner glæder man sig til at køre på strækningen igen og til at byde passagererne velkommen tilbage i togene efter flere måneder med togbusser.

"Jernbanen mellem Skjern og Holstebro har virkelig fået et løft, og vi anerkender den store opgave, som Banedanmark nu har løst. Vi glæder os inderligt over at være tilbage på sporet, og vores passagerer vil kunne mærke en forskel," siger direktør hos Midtjyske Jernbaner Martha Vrist.

Ladefaciliteter til batteritogene
Arbejdet fortsætter på Skjern og Holstebro stationer i de kommende måneder. Her er Banedanmark nemlig i fuld gang med at etablere ladefaciliteter til de kommende batteritog, ligesom Midtjyske Jernbaner er i gang med at etablere ladefaciliteter ved Lemvig Station. Ladefaciliteterne ventes klar til efteråret, hvorefter Midtjyske Jernbaners nye batteritog kan sættes i fuld drift.

Fakta om Banedanmarks sporfornyelse mellem Skjern og Holstebro:

  • Sporkassen, sveller, ballast og skinner er udskiftet på store dele af den 67 kilometer lange strækning.
  • Banen er opgraderet til at kunne håndtere akseltryk på 22,5 ton. Den tidligere bane kunne klare akseltryk på 17,5 ton.
  • Banedanmark har bygget nye perroner på Lem Station
  • Sporarbejder og ændringer i sporgeometrien på Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb stationer.
  • Ni sporskifter er udskiftet.
  • Der er gennemført broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro
  • 16 overkørsler er fornyet. 
  • Tre passagerovergange på Lem, Vemb og Ringkøbing stationer er fornyet.

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Banedanmark

Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

https://www.bane.dk/

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye