Midttrafik

Midttrafik sætter kunden i centrum

Del

En ny strategiplan sætter retningen for den kollektive mobilitet i Midtjylland frem til 2028. Fire strategiske indsatsområder skal sikre, at Midttrafik kommer hele vejen rundt i forhold til at levere gode kundeoplevelser, der både fastholder og tiltrækker kunder.  Fremadrettet vil trafikselskabet være et mobilitetsselskab, der har et større fokus på at integrere bus, tog, letbane med private mobilitetsformer.

Kunderne er omdrejningspunktet i Midttrafiks nye strategiplan
Kunderne er omdrejningspunktet i Midttrafiks nye strategiplan

Hvert fjerde år tager trafikselskaberne i Danmark temperaturen på organisation, ejere, kunder, leverandører og ikke mindst samfundets behov. Det sker med henblik på at sætte retningen for de næste fire år i en strategiplan.

Midttrafik har netop gennemgået en vellykket strategiproces med tæt involvering af kommuner, region, bestyrelse, repræsentantskab og medarbejdere. Strategiplanen afspejler derfor en fælles ambition om at udvikle bæredygtige, tilgængelige og sammenhængende mobilitetsløsninger, der imødekommer borgernes behov både i byen og på landet.

Strategiplan støtter op omkring ekspertudvalgets anbefalinger
Midttrafiks nye strategiplan kom på gaden en lille uge før Transportministeriet udgav ekspertudvalgets anbefalinger for den kollektive mobilitet i hele Danmark.

Steen Vindum, der både er bestyrelsesformand for Midttrafik og formand for Trafikselskaberne i Danmark, har læst anbefalingerne med stor interesse. Han udtaler:

Når jeg sidder med de to publikationer, er der mange lighedspunkter i forhold til fremtidens mobilitet. Jeg bliver især glad over, at ekspertudvalget har lyttet til trafikselskaberne og medtaget mange af deres forslag til nye løsninger som fx et styrket hovednet, trafikknudepunkter og en ny ungerabat. Midttrafik har udarbejdet en strategiplan, der fuldt ud lever op til fremtidens krav som mobilitetsselskab. Vi glæder os bare til at fortsætte udviklingen af den midtjyske mobilitet”.

Midttrafik skal levere gode kundeoplevelser hele vejen rundt
Kunderne er omdrejningspunktet i den nye strategiplan, hvor to af fire indsatsområder er direkte kunderelaterede, mens de øvrige to danner fundamentet for indsatser med høj værdi for kunderne.

Midttrafiks direktør Lars Berg fortæller:

Med visionen: ’Vores kundefokus skaber nem, attraktiv og bæredygtig mobilitet’ er der ingen tvivl om, at kunderne fortsat vil have et stort fokus for Midttrafik de næste fire år. Vi har ansvaret for gode kundeoplevelser før rejsen i form af et godt mobilitetstilbud og god information. Kunderne skal have let tilgængelighed og komfort under rejsen og god kundeservice efterfølgende, hvis der var knaster på rejsen. Det kan vi kun levere i samarbejde med vores ejere, leverandører og medarbejdere. Derfor er strategiplanen en vigtig rettesnor frem mod 2028”.

De fire strategiske indsatsområder lyder:

  1. Helhedsorienteret mobilitet sætter fokus på kundens muligheder og behov
  2. Nemt, tilgængeligt og forståeligt sætter fokus på kunderejsen før, under og efter
  3. Tæt samarbejde med interessenter sætter fokus på attraktiv kollektiv mobilitet som en fælles opgave
  4. Attraktiv og udviklende arbejdsplads sætter fokus på medarbejderne som fundament for høj kvalitet og værdi for kunderne.

Læs Strategiplan 2025-2028

Faktaboks:
Regeringen nedsatte for to år siden ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark, der fik til opgave at afdække mobilitetsbehov i både yderområder og i større byer samt belyse, hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele landet.

Udvalget har udarbejdet 3 delrapporter og deres endelige anbefalinger til regeringen den 26. juni 2025. 

Faktaboks:
Midttrafik er et mobilitetsselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.

Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Midttrafik

Midttrafik er et mobilitetsselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.

Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.

Følg pressemeddelelser fra Midttrafik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Midttrafik

Velkommen til cykler i Aarhus bybusser25.6.2025 11:31:35 CEST | Pressemeddelelse

Fra 29. juni kan cykler komme gratis med i Aarhus bybusser, hvis der er plads i bussens flexareal. Med den nye mulighed bliver det lettere at kombinere cykling med kollektiv trafik som et godt alternativ til den solo-bilisme, der skaber stor trængsel på vejene i og omkring Aarhus. Der er dog ingen pladsgaranti for cyklerne, der deler plads med barnevogne, kørestole, rollatorer og andre buskunder efter et først-til-mølle-princip.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye