
Københavns Lufthavn indtager flot placering i ny undersøgelse af internationale lufthavne
Det er højsæson for flyrejser, og i de her uger drager tusindvis af rejsende ud i verden gennem Københavns Lufthavn, hvor en god oplevelse venter dem. En ny undersøgelse fra AirHelp viser nemlig, at Københavns Lufthavn er særligt gode til at give passagererne en god start på deres rejse. Lufthavnen springer næsten 100 pladser op på listen i undersøgelsen, som inkluderer 250 internationale lufthavne over hele verden, og kigger både på, om flyene afgår til tiden, på faciliteterne i lufthavnen og på kundernes opfattelse af lufthavnene.
For mange er oplevelsen i lufthavnen en vigtig del af rejsen, uanset om der er tale om en weekendtur til en europæisk hovedstad eller en længere tur ud i verden. Her er danskere og andre passagerer i Københavns Lufthavn, Kastrup, godt stillet. Lufthavnen indtager nemlig en 33. plads i AirHelps nye AirHelp Score-undersøgelse, som hvert år ranglister lufthavne over hele verden. Sidste år havnede Københavns Lufthavn helt nede på 128. pladsen, så i år er lufthavnen noget af en højdespringer.
”Det er en virkelig flot præstation af København, og vi ser ikke så tit, at lufthavne tager så store spring fremad. Faktisk er der kun to lufthavne i hele verden, der har taget større spring fremad”, siger Tomasz Pawliszyn, CEO i AirHelp, og fortsætter, ”Hvis man kigger på København, så lå de også sidste år flot på kundeoplevelsen og på udvalget af faciliteter i lufthavnen, og det seneste år har der været en stor forbedring i forhold til, hvor mange fly der afgår til tiden. Det giver samlet set et stort spring fremad.”
Københavns Lufthavn præsterede at få 8,0 ud at 10 i kategorien for rettidighed – en markant forbedring fra 7,2 i undersøgelsen for 2024. Lufthavnen fik samtidig scoren 8,1 fra kunderne og 7,9 for shopping og restauranter, næsten samme score som i 2024.
AirHelp er en danskstiftet virksomhed, som hjælper kunder over hele verden med at få deres retmæssige kompensation, når et fly bliver forsinket, aflyst eller er overbooket. Virksomhedens AirHelp Score har undersøgt lufthavnene siden 2015 for at give flypassagererne mulighed for at vælge de bedste lufthavne.
Måler på flere forskellige parametre
Undersøgelsen måler på rettidighed, kundeoplevelser og lufthavnens udbud af shopping og restauranter. Samlet set vægter rettidighed for afgangene 60 procent i det samlede resultat, mens de to øvrige kategorier tæller 20 procent hver. Data til undersøgelsen er indsamlet fra 1. juni 2024 til 31. maj 2025.
København hører til de større lufthavne med mere end 250.000 afgange om året, og hvis man kun kigger på netop den kategori, så placerer Københavns Lufthavn sig i top ti med en placering som nummer otte – lige foran Singapores populære lufthavn, Changi.
”Det er glædeligt at se, at det netop er rettidigheden, som er blevet bedre i København. En lufthavn er en meget stor operation, og som en virksomhed der netop hjælper passagerer med at få deres kompensation for forsinkede fly, så kan vi kun ønske København tillykke med den positive udvikling,” siger Tomasz Pawliszyn.
For øjeblikket diskuterer EU, om man skal slække på forbrugerrettighederne, så der i fremtiden skal endnu længere forsinkelser til før man har ret til kompensation. En udvikling, AirHelp på med bekymring.
For nærmere information kontakt: Lasse Meldgaard Bloch, lb@bright.dk eller 60202500
Udvalgte resultater fra undersøgelsen
Top ti over internationale lufthavne
Lufthavn |
By |
Land |
Resultat 2025 |
Total score |
On-time score |
Passager-vurdering |
Restauranter & Shopping |
Cape Town Airport |
Cape Town |
Sydafrika |
1 |
8.57 |
8.6 |
8.7 |
8.3 |
Doha Hamad Airport |
Doha |
Qatar |
2 |
8.52 |
8.2 |
8.9 |
9.0 |
Riyadh King Khaled Airport |
Riyadh |
Saudi-Arabien |
3 |
8.47 |
8.3 |
8.8 |
8.5 |
Brasília–Presidente Juscelino Kubitschek Airport |
Brasília |
Brasilien |
4 |
8.47 |
8.6 |
8.3 |
8.2 |
Muscat Airport |
Muscat |
Oman |
5 |
8.47 |
8.3 |
8.8 |
8.6 |
Panama City Tocumen Airport |
Panama City |
Panama |
6 |
8.42 |
8.7 |
7.9 |
8.2 |
Durban King Shaka Airport |
Durban |
Sydafrika |
7 |
8.40 |
8.9 |
8.0 |
7.2 |
Salt Lake City Airport |
Salt Lake City |
USA |
8 |
8.29 |
8.3 |
8.1 |
8.3 |
Bergen Flesland Airport |
Bergen |
Norge |
9 |
8.27 |
8.4 |
8.5 |
7.6 |
Dammam King Fahd Airport |
Dammam |
Saudi-Arabien |
10 |
8.26 |
8.1 |
8.5 |
8.4 |
Bedste større lufthavne (mere end 250.000 årlige flyvninger)
Lufthavn |
By |
Land |
Resultat 2025 |
Total score |
On-time score |
Passager-vurdering |
Restauranter & Shopping |
Doha Hamad Airport |
Doha |
Qatar |
2 |
8.52 |
8.2 |
8.9 |
9.0 |
Riyadh King Khaled Airport |
Riyadh |
Saudi-Arabien |
3 |
8.47 |
8.3 |
8.8 |
8.5 |
Jeddah King Abdulaziz Airport |
Jeddah |
Saudi Arabia |
11 |
8.22 |
8.0 |
8.7 |
8.4 |
Mexico City Benito Juarez Airport |
Mexico City |
Mexico |
14 |
8.17 |
8.6 |
7.3 |
7.8 |
Dubai Airport |
Dubai |
Emiraterne |
18 |
8.14 |
7.6 |
8.9 |
9.1 |
Los Angeles Airport |
Los Angeles |
USA |
21 |
8.09 |
8.1 |
7.8 |
8.4 |
Minneapolis-St. Paul Airport |
Minneapolis |
USA |
22 |
8.07 |
7.9 |
8.2 |
8.5 |
Copenhagen Kastrup Airport |
Copenhagen |
Danmark |
33 |
8.00 |
8.0 |
8.1 |
7.9 |
Singapore Changi Airport |
Singapore |
Singapore |
34 |
7.99 |
7.4 |
8.8 |
8.9 |
Atlanta Hartsfield-Jackson Airport |
Atlanta |
USA |
36 |
7.97 |
7.8 |
7.7 |
8.6 |
Underskriftsindsamling for passagerrettigheder
EU forsøger lige nu at beskære passagerrettigheder så voldsomt, at 85 % af de nuværende kompensationskrav ved forsinkelser ikke længere vil udløse kompensation. Det vil betyde længere forsinkelser, mindre kompensation og NUL ansvar.
Læs mere og skriv under på underskriftsindsamlingen her.
Nøgleord
Kontakter
Lasse Meldgaard Bloch
Tlf:+45 60 20 25 00lb@bright.dkOm AirHelp
AirHelp er en dansk-stiftet virksomhed, der hjælper flypassagerer med at få erstatning ved forsinkede eller aflyste fly. Siden 2013 har vi sikret kompensation til over 2,7 millioner passagerer ved flyforsinkelse eller -aflysning. 10 millioner passagerer har desuden forsikret sig gennem AirHelp+ Protection, og millioner af passagerer har draget fordel af vores ekspertviden, som er frit tilgængelig på airhelp.com. AirHelp har netop lanceret sin nye app, der tilbyder live flysporing, varslinger ved forstyrrelser og ekstra beskyttelsesmuligheder. Den kan downloades her.
AirHelp arbejder for en grønnere fremtid – virksomheden har forpligtet sig til at plante ét træ for hver 100 flyforstyrrelser, og har indtil videre plantet 108.324 træer. Som fortaler for flypassagerers rettigheder tager AirHelp ansvar for mennesker – og det betyder også, at vi skal tage ansvar for planeten.
Verdens førende indenfor kompensation ved flyforsinkelser
Med innovativ kunstig intelligens og et dedikeret team på over 400 AirHelpers, gør AirHelp det nemt for enhver rejsende i EU, Storbritannien og resten af verden at modtage op til €600 i kompensation ved flyforsinkelser og -aflysninger.
For mere information om AirHelp, besøg: https://www.airhelp.com
Følg pressemeddelelser fra AirHelp (Bright)
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.