Stor forskel på vores iver efter solkulør i ferien
Mens nogle danskere jagter solens farve, nyder andre blot varmen under en parasol. Nye tal fra YouGov og Spies viser, at vores forhold til sol og sommer varierer meget – særligt mellem generationerne. Men fælles er en stigende opmærksomhed på både solpleje og soloplevelse.

De unge vil gerne vende hjem fra ferien med solbrune skuldre og glød i kinderne. Det er meldingen fra Danmarks største rejsearrangør, Spies, der har taget pulsen på danskernes solvaner sammen med analyseinstituttet YouGov. Resultaterne peger på en tydelig generationsforskel i synet på feriekulør.
Undersøgelsen viser således, at hele 30 procent af de 18-29-årige, at det er vigtigt man kan se på deres kulør, at de har været sydpå. Det er markant højere end blandt de ældre generationer, hvor 10 procent af de 40-49-årige og blot fire procent af danskere over 60 år er enige.
”Noget af det mest interessante er, hvor forskelligt vi danskere går til solen. Nogle nyder bare varmen og skyggen – andre vil gerne solbrune hjem. Det viser, at solen ikke bare er noget, vi søger, men også noget, vi bruger forskelligt,” siger Sofie Folden Lund, kommunikationschef i Spies, og tilføjer:
”Vi møder gæster, der glæder sig til at ligge stille i solen hele ugen – og andre, der allerede fra første dag har planlagt udflugter, markeder og vandreture. Det er netop styrken ved charter – at man kan skræddersy sin ferie, som man vil. Der er noget for enhver type familie og feriegæst.”
Stigning i salget af solcreme
Selv om ønsket om en gylden kulør stadig lever – særligt blandt de yngre – tyder tal fra Airshoppen, der leverer tax-free produkter til blandt andet Spies’ charterfly Sunclass Airlines, på, at mange samtidig tænker mere over solbeskyttelse. I 2024/25 er salget af solcreme steget med over 25 procent, og danskerne har købt mere end 30.000 flasker solcreme på flyene – svarende til et samlet salg på over fire millioner kroner i Danmark alene. Solfaktor 30 er fortsat den mest populære, men salget af SPF 50 er i klar vækst.
”Vi ser heldigvis en positiv udvikling, hvor flere danskere tager solpleje alvorligt – også selvom de gerne vil have lidt farve med hjem. Det virker ikke længere som et enten-eller. Solbeskyttelse og sommerglød går hånd i hånd for mange,” siger Sofie Folden Lund, presse- og kommunikationschef i Spies.
I marts 2025 ændrede Sundhedsstyrelsen sine anbefalinger til danskernes brug af solcreme. ’Brug mindst faktor 30, når du er i solen’, lyder det nu. Ifølge Spies har det generelle øgede fokus på solpleje sat sit præg på rejsedestinationerne. Personalet på hotellerne fortæller om flere gæster, der efterspørger høj faktor, og om en generel opmærksomhed på at smøre sig godt – især midt på dagen, hvor solen er stærkest.
Udvalgte resultater fra undersøgelsen
-
Kvinder går mere op i farve end mænd: 15 procent af kvinderne mener, det er vigtigt at få kulør på ferien, mens kun 9 procent af mændene er enige.
-
Halvdelen af mændene er kulør-kolde: 50 procent af de adspurgte mænd (448) svarer, at kulør slet ikke er vigtigt for dem på ferien.
-
Regionale forskelle: 15 procent af hovedstadsborgerne synes, det er vigtigt at få farve, mens det kun gælder 8 procent i Region Sjælland.
-
Sjællændere er mest farveforsigtige: 55 procent i Region Sjælland svarer, at det slet ikke er vigtigt med solkulør - markant højere end i de andre regioner (43–45 procent).
-
Nordjyderne er mest afslappede: I Nordjylland mener 41 procent, at det kun i mindre grad er vigtigt med farve - højeste andel i landet.
Undersøgelsen er foretaget af YouGov på vegne af Spies i perioden 25. til 28. juni 2025 blandt 1.035 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18 år og opefter.
Nøgleord
Kontakter
Zacharias ThomhavStudentermedhjælper, Kommunikation & PR
Tlf:+45 60 53 67 67zacharias.thomhav@spies.dkSpies - Danmarks førende rejsearrangør
Spies er Danmarks førende rejsearrangør med rejser til næsten 400 rejsemål i over 60 lande. Spies arrangerer charterrejser samt krydstogter og fleksible pakkerejser med rutefly. Vi tilbyder også flybilletter og hotelovernatninger til dem, der vil rejse på egen hånd. Rejserne sælges via internet og telefon. Spies har ca. 285.000 rejsende om året og indgår i den nordiske rejsekoncern, Nordic Leisure Travel Group, sammen med Ving i Sverige og Norge samt Tjäreborg og Globetrotter.
Spies er for andet år i træk kåret som Danmarks bedste arrangør af charterrejser ved Danish Travel Awards 2023.
Følg pressemeddelelser fra Spies
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Spies
Salget af rejser steg med knap 50 procent hos Spies: Danskerne flygter fra udsigten til ustadigt sommervejr1.7.2025 15:38:50 CEST | Pressemeddelelse
Den solrige danske sommer er flygtig og med udsigten til ustadigt vejr igen i næste uge, booker danskerne markant flere rejser hos Danmarks største rejsearrangør, Spies.
Solsikker sommerferie: Feriebookinger med Spies stiger uge for uge19.6.2025 10:36:20 CEST | Pressemeddelelse
Det usikre danske junivejr betyder flere bookinger hos Danmarks største rejsearrangør, Spies, hvor Mallorca igen i år topper som den foretrukne feriedestination.
Spies melder udsolgt af charterrejser i påsken10.4.2025 09:03:41 CEST | Pressemeddelelse
Sol og badeferie trækker i danskerne i påskeferien, hvis man spørger Danmarks største rejsebureau, Spies, der sender hele 27 charterfly sydpå i påskeferien for at imødekomme den store efterspørgsel. Og det er De Kanariske Øer, Grækenland og Cypern, der står på de fleste boardingkort.
Spies lander et overskud på 25,4 millioner31.3.2025 23:45:25 CEST | Pressemeddelelse
I det netop offentliggjorte årsregnskab er der igen et tocifret millionoverskud i Danmarks største rejsebureau, som i sidste regnskabsår 2023/24 sendte 249.835 gæster afsted på ferie og oplevede en rekordstor omsætning, der steg med 6,8 procent fra året før.
Spies kåret som det mest bæredygtige brand i den danske rejsebranche13.3.2025 11:05:39 CET | Pressemeddelelse
Forbrugerne peger på Spies som det mest bæredygtige varemærke indenfor rejse- og turismebranchen. Det viser resultatet i det største europæiske studie, som årligt foretages af analyseinstituttet, SB insights.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum