Stor forskel på vores iver efter solkulør i ferien
Mens nogle danskere jagter solens farve, nyder andre blot varmen under en parasol. Nye tal fra YouGov og Spies viser, at vores forhold til sol og sommer varierer meget – særligt mellem generationerne. Men fælles er en stigende opmærksomhed på både solpleje og soloplevelse.

De unge vil gerne vende hjem fra ferien med solbrune skuldre og glød i kinderne. Det er meldingen fra Danmarks største rejsearrangør, Spies, der har taget pulsen på danskernes solvaner sammen med analyseinstituttet YouGov. Resultaterne peger på en tydelig generationsforskel i synet på feriekulør.
Undersøgelsen viser således, at hele 30 procent af de 18-29-årige, at det er vigtigt man kan se på deres kulør, at de har været sydpå. Det er markant højere end blandt de ældre generationer, hvor 10 procent af de 40-49-årige og blot fire procent af danskere over 60 år er enige.
”Noget af det mest interessante er, hvor forskelligt vi danskere går til solen. Nogle nyder bare varmen og skyggen – andre vil gerne solbrune hjem. Det viser, at solen ikke bare er noget, vi søger, men også noget, vi bruger forskelligt,” siger Sofie Folden Lund, kommunikationschef i Spies, og tilføjer:
”Vi møder gæster, der glæder sig til at ligge stille i solen hele ugen – og andre, der allerede fra første dag har planlagt udflugter, markeder og vandreture. Det er netop styrken ved charter – at man kan skræddersy sin ferie, som man vil. Der er noget for enhver type familie og feriegæst.”
Stigning i salget af solcreme
Selv om ønsket om en gylden kulør stadig lever – særligt blandt de yngre – tyder tal fra Airshoppen, der leverer tax-free produkter til blandt andet Spies’ charterfly Sunclass Airlines, på, at mange samtidig tænker mere over solbeskyttelse. I 2024/25 er salget af solcreme steget med over 25 procent, og danskerne har købt mere end 30.000 flasker solcreme på flyene – svarende til et samlet salg på over fire millioner kroner i Danmark alene. Solfaktor 30 er fortsat den mest populære, men salget af SPF 50 er i klar vækst.
”Vi ser heldigvis en positiv udvikling, hvor flere danskere tager solpleje alvorligt – også selvom de gerne vil have lidt farve med hjem. Det virker ikke længere som et enten-eller. Solbeskyttelse og sommerglød går hånd i hånd for mange,” siger Sofie Folden Lund, presse- og kommunikationschef i Spies.
I marts 2025 ændrede Sundhedsstyrelsen sine anbefalinger til danskernes brug af solcreme. ’Brug mindst faktor 30, når du er i solen’, lyder det nu. Ifølge Spies har det generelle øgede fokus på solpleje sat sit præg på rejsedestinationerne. Personalet på hotellerne fortæller om flere gæster, der efterspørger høj faktor, og om en generel opmærksomhed på at smøre sig godt – især midt på dagen, hvor solen er stærkest.
Udvalgte resultater fra undersøgelsen
-
Kvinder går mere op i farve end mænd: 15 procent af kvinderne mener, det er vigtigt at få kulør på ferien, mens kun 9 procent af mændene er enige.
-
Halvdelen af mændene er kulør-kolde: 50 procent af de adspurgte mænd (448) svarer, at kulør slet ikke er vigtigt for dem på ferien.
-
Regionale forskelle: 15 procent af hovedstadsborgerne synes, det er vigtigt at få farve, mens det kun gælder 8 procent i Region Sjælland.
-
Sjællændere er mest farveforsigtige: 55 procent i Region Sjælland svarer, at det slet ikke er vigtigt med solkulør - markant højere end i de andre regioner (43–45 procent).
-
Nordjyderne er mest afslappede: I Nordjylland mener 41 procent, at det kun i mindre grad er vigtigt med farve - højeste andel i landet.
Undersøgelsen er foretaget af YouGov på vegne af Spies i perioden 25. til 28. juni 2025 blandt 1.035 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18 år og opefter.
Nøgleord
Kontakter
Zacharias ThomhavStudentermedhjælper, Kommunikation & PR
Tlf:+45 60 53 67 67zacharias.thomhav@spies.dkSpies - Danmarks førende rejsearrangør
Spies er Danmarks førende rejsearrangør med rejser til næsten 400 rejsemål i over 60 lande. Spies arrangerer charterrejser samt krydstogter og fleksible pakkerejser med rutefly. Vi tilbyder også flybilletter og hotelovernatninger til dem, der vil rejse på egen hånd. Rejserne sælges via internet og telefon. Spies har ca. 285.000 rejsende om året og indgår i den nordiske rejsekoncern, Nordic Leisure Travel Group, sammen med Ving i Sverige og Norge samt Tjäreborg og Globetrotter.
Spies er for andet år i træk kåret som Danmarks bedste arrangør af charterrejser ved Danish Travel Awards 2023.
Følg pressemeddelelser fra Spies
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Spies
Kalendergave til danskerne: Arbejdstagerjul skaber efterspørgsel på ferierejser25.11.2025 10:25:00 CET | Pressemeddelelse
Juleaften på en onsdag. Det giver danskerne en unik mulighed for at få en lang ferie for få feriedage. Og det kan mærkes hos Danmarks største rejsebureau, Spies, hvor efterspørgslen på jule- og nytårsrejser er den højeste i flere år.
Spies fortsætter rekordsæsonen – ny rekord i november og høj efterspørgsel på Thailand11.11.2025 08:15:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en historisk oktober uden tomme sæder fortsætter Spies, Danmarks største rejsearrangør, med at sætte rekorder. November bliver endnu en rekordmåned for selskabet – både målt på omsætning og antal gæster – samtidig med at interessen for Thailand og klassiske vinterdestinationer som De Kanariske Øer når nye højder.
Direkte Spies-rute fra Aalborg til Kap Verde for første gang nogensinde7.11.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
I dag sætter Spies én eksklusiv afgang fra Aalborg Lufthavn til salg. Den 14. april afgår rejsearrangørens største fly, Airbus 330, til Kap Verde, og nordjyderne kan dermed nyde en uge med kilometerlange sandstrande, tropisk klima og no stress ud for Vestafrikas kyst.
Spies sætter historisk rekord: Ingen tomme sæder i oktober3.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
100% belægning. Det er virkeligheden for Danmarks største rejsebureau, Spies, der har sat ny rekord med fyldte charterfly gennem hele måneden. Resultatet afspejler en stærk rejselyst blandt danskerne – også i ydersæsonen, hvor temperaturerne er behagelige, og hvor aktive ferier er oplagte.
Efter ferien strømmer feriebillederne ind – og får danskerne til at drømme om den næste rejse22.10.2025 08:59:00 CEST | Pressemeddelelse
Solnedgangsbilleder, strand-selfies og videoer ved poolen – ferieminderne fylder i kamerarullen. Og når ferien er forbi, er det ikke kun vores egne billeder, der vækker noget i os. Mange af os nyder også at se andres feriebilleder, og det vækker rejselysten til live.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum