EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.

Banedanmark udruller i disse år et nyt digitalt signalsystem på alle statens jernbanestrækninger, hvor systemet erstatter de gamle signaler langs banen. Det nye system giver en mere effektiv og stabil togdrift og bygger på teknologien ERTMS, som alle EU-lande er blevet enige om at implementere. På strækningen fra Korsør-Odense vil ERTMS også gøre det muligt at øge den generelle maksimale hastighed til 200 km/t.
Banedanmark har søgt om EU-midler til at udrulle ERTMS på strækningen mellem Korsør og Middelfart, og har netop fået tilsagn om 145 millioner kroner til projektet. Strækningen er en del af den såkaldte Skandinavien-Middelhavet korridor, som er en vigtig transportkorridor i EU.
Transportminister Thomas Danielsen er glad for, at EU støtter Danmarks arbejde med det nye signalsystem:
”Det nye signalsystem kommer til at give en langt mere stabil og sikker drift for jernbanen i Danmark. Det er et stort skulderklap til Banedanmark og Sund & Bælt, at EU støtter udrulningen af ERTMS. Udskiftningen af signalsystemet er en omfangsrig og kompliceret opgave, som alle EU-landene skal igennem, og vi kan godt være stolte af i Danmark, at vores arbejde med de nye signaler bringer os i førertrøjen i EU i forhold til at afskaffe de analoge signaler,” siger transportminister Thomas Danielsen.
Også i Banedanmark er man glade for den økonomiske håndsrækning:
”Det digitale signalsystem er et markant løft af infrastrukturen i Danmark og Europa. Det betyder, at vi kan køre trafikken tættere, mere effektivt og med højere punktlighed, end vi kunne med de gamle signaler og anlæg, som var nedslidte og årsag til mange fejl. Vi er glade for, at EU har valgt at støtte det vigtige projekt,” siger områdechef for Signal Mads Søndergaard Petersen.
Det er ikke kun Banedanmark, som modtager støtte til at udrulle ERTMS på strækningen. Sund og Bælt har fået bevilget 32 millioner kroner til at udrulle signalsystemet på Storebæltsforbindelsen. EU-midlerne kommer fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet.
Det digitale signalsystem forventes at være udrullet på jernbanen over Fyn i 2028. Projektet er en del af Signalprogrammet, som udskifter alle signaler på de danske statsjernbaner med ERTMS frem mod 2033. Samtidig udskifter de andre EU-lande også deres signaler med ERTMS, hvilket på sigt skal gøre det nemmere for jernbanevirksomhederne at transportere både passagerer og gods grønt på tværs af grænserne.
Nøgleord
Kontakter
Banedanmarks pressetelefon, tlf. 82341313
Links
Om Banedanmark
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum