Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
Husumvej i København bliver første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, der potentielt kan reducere partikelforurening fra trafikken

Fra starten af juli tester Teknologisk Institut og Københavns Kommune en specialudviklet asfalt på Husumvej. Asfalten er udviklet til at mindske partikelforurening fra vejtrafik. Asfalten vil ydermere have en støjdæmpende effekt. Projektet er en del af det treårige forskningsprojekt CityFresh, hvor særlige sensorer skal dokumentere effekten af den nye belægning på luftkvaliteten.
Opfange partikler
Den nye asfalttype er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur, der både er slidstærk og kan fastholde partikler. Non-exhaust partikelforurening, der stammer fra blandt andet dæk- og vejslid, udgør 65 procent af den årlige partikelforurening fra vejtrafik i Danmark. En reduktion af partikelforurening og støjen fra vejtrafik har både miljø- og sundhedsmæssige effekter.
- Vi kan potentielt reducere denne forurening til luften markant. Asfalten er et kompromis mellem holdbarhed og partikeltilbageholdelse. Jo mere åben struktur - størrelse på hulrum i asfalten - har des bedre er den til at tilbageholde partikler og potentielt kan dette også mindske støjen. Men de åbne strukturer har ikke en optimal holdbarhed eller slidstyrke. Derfor har vi valgt to typer asfalt med mellemstørrelse hulrum, hvor der forventes en acceptabel holdbarhed og samtidig bedre tilbageholdelse af partikler end standardasfalten, forklarer Maj Frederiksen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut.
Udlægningen af asfalten sker på ca. 1,5 km af Husumvej, hvor der udlægges to nye belægninger samt en referencestrækning med den standardbelægning, som Københavns Kommune normalt benytter. Udlægningen sker som en del af Københavns Kommunes genopretning af den eksisterende belægning på Husumvej.
Sensorer dokumenterer
I de næste måneder skal effekten af de nye asfaltyper måles via et netværk af sensorer langs Husumvej, hvor både partikelforurening og støj måles. Denne teknologi giver helt nye muligheder for at dokumentere luftkvaliteten:
- Gennem et netværk af sensorer vil vi måle effekten af den nye asfalt direkte på stedet. Det giver os værdifuld viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten, uddyber Maj Frederiksen.
Asfalt-test i laboratorier
Asfalttypen på Husumvej er blevet testet i laboratorierne ved Teknologisk Institut. Ved brug af en forsøgsopstilling er ophvirvling af partikler fra otte forskellige typer asfalt blevet kvantificeret. Disse otte asfaltmaterialer varierer fra helt tætte belægninger til fuldstændigt åbne drænasfaltvarianter. De forskellige asfalttyper blev laboratorieblandet og indtromlet til plader, hvorefter overfladeteksturen blev målt både før og efter sandblæsning. Testene på asfaltmaterialerne viste, at de mest åbne belægninger var mest effektive til at reducere partikelophvirvling. Herefter er der valgt to typer mellem-åben asfalt til Husumvej.
Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, entreprenør- og asfaltvirksomheden Colas Danmark A/S, sensorvirksomheden DevLabs og FDM. Københavns Kommune har stillet Husumvej til rådighed som testlokalitet. Erfaringerne fra projektet skal bidrage til viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten. De første resultater fra projektet forventes at være klar i slutningen af 2025.
Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet.
Nøgleord
Kontakter
Seniorprojektleder, Maj Frederiksen, Teknologisk Institut, Aarhus, mobil: 7220 1480. mail: mafr@teknologisk.dk
Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen, via pressetelefon 23 27 80 90 / presse@tmf.kk.dk
Billeder





Links
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen. Se kontaktinfo her: www.teknologisk.dk/presse
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Fødevareplasten i skraldespanden skal genfødes som ny fødevareplast14.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at plast fra brugt fødevareemballage kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny emballage i fødevarekvalitet.
Stratosfæriske balloner kan styrke arktisk overvågning14.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk virksomhed samarbejder med Teknologisk Institut og Syddansk Universitet for at opbygge dansk kapacitet og infrastruktur inden for stratosfæriske balloner. En teknologi, som rummer et stort potentiale for overvågning af alt fra truede økosystemer til maritim aktivitet omkring Grønland.
Skimmelsvamp truer oversvømmede boliger efter skybrud5.8.2025 12:29:08 CEST | Pressemeddelelse
Hurtig indsats er afgørende for at undgå langvarige følgeskader efter vandskader, advarer Teknologisk Institut.
Nyt EU-projekt skal samle viden om avancerede materialer15.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut udvikler AI-værktøj, der skal forbinde aktører på tværs af Europa.
CO2-reduceret forsøgsbeton anvendt med succes på vejanlæg ved Aarhus30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Første fuldskala demonstration i Danmark viser vejen for udbredelse af CO2-reduceret beton i større skala.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum