TUI Danmark A/S

Dette anser danskerne som luksus på deres ferie

Del

Gratis champagne, spafaciliteter eller privat pool? Ny undersøgelse har spurgt mere end tusinde danskere ind til, hvad de anser som luksus, når de er på ferie.

TUI Blue Olhuveli, South Male Atollen
TUI Blue Olhuveli, South Male Atollen TUI TUI

Luksus kommer i mange former og derfor er der også forskel på, hvad vi definerer som luksus, når vi er på ferie.

En undersøgelse foretaget af Kantar Media på vegne af TUI har spurgt mere end tusinde danskere ind til, hvad de definerer som luksus på deres ferie. Og selvom det har været muligt at vælge imellem alt fra gratis champagne under hele opholdet til pudemenu på hotellet, så er det et mere beskedent element for mange, der topper listen.

Havudsigt, balkon og god plads

47 procent af de adspurgte svarer, at havudsigt er den vigtigste form for luksus, når de er på ferie, og top-5 domineres generelt af værelsesrelaterede tilvalg.

  1. Havudsigt – 47%
  2. Balkon – 34%
  3. Suite/stort værelse – 33%
  4. Privat pool/swim up – 30%
  5. All inclusive – 29%


”Resultaterne viser, at flest danskere definerer luksus ud fra, hvordan de bor på deres ferie. Luksus handler mindre om alt det, der er omkring dem og mere om deres privatliv. Et bredt aktivitetsprogram er fx langt nede på listen, mens det at have en balkon er højt på listen,” siger Mikkel Hansen, kommunikationschef for TUI.

Store forskelle mellem aldersgrupper

Resultaterne fra undersøgelsen tegner ifølge TUI et billede af, at den yngre målgruppe på 18-34 år har flere krav og holdninger til, hvad der er luksus for dem, mens det modsatte er tilfældet for målgruppen på 56-79 år.

Hele 47 procent af de unge svarer, at privat pool eller swim up-værelse, hvor der er privat adgang til poolen direkte fra terrassen, er luksus for dem. Til sammenligning svarer kun 11 procent af den ældre målgruppe det samme.

Også når det kommer til spa- og wellnessfaciliteter, er der forskellige behov. For 42 procent af de unge er det luksus, mens det kun er tilfældet for 13 procent af de ældre.

Målgruppen 56-79 år også dem, hvor flest har svaret, at ingen af valgmulighederne i undersøgelsen er luksus for dem.

Liste: Dette anser danskerne som luksus, når de er på ferie

  1. Havudsigt – 47%
  2. Balkon – 34%
  3. Suite/stort værelse – 33%
  4. Privat pool/swim up – 30%
  5. All inclusive – 29%
  6. Spa- og wellnessfaciliteter – 27%
  7. Privat jacuzzi – 18%
  8. A la carte-restauranter – 16%
  9. Service til solstole, strand eller pool – 14%
  10. Champagne inkluderet under hele opholdet – 14%
  11.  Roomservice/måltider serveret på værelset – 11%
  12. Kvalitetssøvn, pudemenu og luksus-sengetøj – 11%
  13.  Bredt aktivitetsprogram inkl. fitness og madlavningskurser – 9%
  14. Portnerservice/concierge service – 5%
  15. Ved ikke – 7%
  16. Ingen af ovenstående – 7%


Om undersøgelsen

Undersøgelse: Kantar Media – Gallup på vegne af TUI
Periode for undersøgelse:
5. maj – 12. maj 2025
Respondenter: 1.075
Målgruppe: 18 – 79 år (nationalt repræsentativt)

Kontakter

Om TUI

TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret i Tyskland. I regnskabsåret 2023 havde TUI-koncernen +60.000 ansatte, +20 millioner kunder og en omsætning på +20 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller +400 TUI-ejede hoteller, 17 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. I Danmark sender TUI op imod 200.000 danskere på ferie om året. TUI's primære produkt er pakkerejser til udlandet med enten charterfly eller rutefly, men produktporteføljen tæller også skiferie, kør-selv-ferie og udflugter. TUI er i Danmark medlem af industriorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID) og Rejsegarantifonden. TUI har sit danske kontor i København.

Følg pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye