CO2-reduceret forsøgsbeton anvendt med succes på vejanlæg ved Aarhus
Første fuldskala demonstration i Danmark viser vejen for udbredelse af CO2-reduceret beton i større skala.

For første gang i Danmark er en forsøgscement med reduceret CO2-aftryk blevet anvendt i et betonanlægsprojekt i fuld skala.
Det sker som led i udviklingsprojektet ’CALLISTE’, hvor Teknologisk Institut har samarbejdet med betonproducenten IBF og Vejdirektoratet om et demonstrationsprojekt, hvor en støttemur til en tilkørselsrampe på motorvejen ved Aarhus er blevet opført med beton indeholdende en forsøgscement.
- Dette er en vigtig milepæl for byggebranchen. Ved at teste denne type beton i en virkelig konstruktion får vi viden om materialets egenskaber under realistiske forhold, hvor betonen udsættes for reelle påvirkninger fra vejrforhold og saltning i forbindelse med glatførebekæmpelse. Det er afgørende for den videre udvikling, siger betonspecialist Søren Lundsted Poulsen fra Teknologisk Institut, som er projektleder for CALLISTE.
Cementens miljøpåvirkning driver innovation
Cementproduktion tegner sig for ca. 5-8 procent af verdens årlige CO2-udledning, og det globale forbrug forventes at stige fra 4,4 til 7 milliarder tons i 2050.
I CALLISTE-projektet er der arbejdet med en videreudvikling af FUTURECEM®-cement fra Aalborg Portland. FUTURECEM® cement leverer høje styrker med lavere CO2-aftryk, da 35% af de traditionelle cementklinker erstattes med en kombination af kalcineret ler og kalk.
I CALLISTE forsøgscementerne er helt op til 50 procent af cementklinkerne erstattet med kalcineret ler og kalk.
- Ét af målene i projektet har været at reducere CO2-aftrykket så meget som muligt, samtidig med at vi sikrer, at de betoner, hvori cementerne anvendes, fortsat har de nødvendige egenskaber for at kunne anvendes bredt i bygge- og anlægsbranchen, forklarer Søren Lundsted Poulsen.
Gode erfaringer fra praksis
Demonstrationsprojektet i Aarhus giver mulighed for at teste den nye betonteknologi i praksis. Her er der blevet støbt cirka 70 kubikmeter beton med forsøgscementen til støttemuren.
IBF, der har leveret betonen til projektet, er tilfreds med resultaterne af støbningen:
- De foreløbige erfaringer fra demonstrationsprojektet er meget positive. Vi har vist, at det er muligt at arbejde med denne type beton uden større udfordringer i praksis. Dette er med til at bane vejen for implementering i større skala, siger Esben Mølgaard fra IBF.
Vejdirektoratet, der som bygherre har været en central aktør i demonstrationsprojektet, ser også et stort potentiale for fremtidige anlægsprojekter.
- Demonstrationsprojektet ved Aarhus er et vigtigt skridt i vores arbejde med at reducere CO2-udslip og indarbejde mere bæredygtige løsninger i vores projekter. Vi håber at kunne anvende erfaringerne fra dette projekt i fremtidige anlægsprojekter, og vi ser allerede gode muligheder, siger Lene Højris fra Vejdirektoratet.
Målbare resultater med potentiale
De foreløbige beregninger viser, at forsøgsbetonen anvendt i støttemursprojektet opnåede en CO2-reduktion på ca. 20 procent sammenlignet med en referencebeton fremstillet med AALBORG SOLID cement. Det vil sige den betontype, som Vejdirektoratet typisk benytter til anlægskonstruktioner. Den angivne CO₂-reduktion dækker processen fra udvinding af råmaterialer til og med fremstilling af betonen – altså fra 'vugge til port'.
CALLISTE-forsøgscementen er ikke en direkte erstatning for SOLID-cementen, men projektet giver en unik mulighed for at opnå værdifuld erfaring med, hvordan beton med CALLISTE-forsøgscementen klarer sig over tid, når den er udsat for en eksponering, der er skrappere, end hvad der pt. er godkendt for betoner med denne type af cement.
- Det er særligt relevant, da der endnu ikke findes langtidserfaringer med denne type beton i anlægskonstruktioner under reelle feltforhold, siger Søren Lundsted Poulsen og peger samtidig på projektets fremtidige potentiale:
- Når teknologien videreudvikles og skaleres op, er potentialet betydeligt. Aktiviteterne i CALLISTE har demonstreret, at cementer med kalcineret ler egner sig fint til produktion af både betonelementer, belægningsprodukter og færdigblandet beton, siger Søren Lundsted Poulsen.
CALLISTE-projektet, der er støttet af Innovationsfonden, sluttede april 2025, og demonstrationsprojektet i Aarhus var det sidste af i alt fire projekter, hvor forsøgscementer fra CALLISTE-projektet er blevet testet i praksis.
Fakta om CALLISTE-projektet:
Titel: CALcined clay-LImeStone Technology Extension (CALLISTE)
Varighed: 4 år og 6 md. (1. okt. 2020 – 31. april 2025)
Samlet budget: 33,1 mio. kr.
Innovationsfondens investering (gennem Grand Solutions-programmet): 21,6 mio. kr.
Formål: At videreudvikle Aalborg Portlands FUTURECEM®-teknologi, så kravene fra alle anvendelsesområder inden for beton bliver dækket endnu bedre, samt at opnå en endnu større CO2-reduktion. Der opnås en væsentlig CO2-besparelse i forhold til traditionel Portland cement ved delvist at erstatte cementklinker med en kombination af kalcineret ler og kalk.
Partnere:
- Aalborg Portland A/S
- Teknologisk Institut
- Technical University of Munich
- Aarhus Universitet
- DTU
- Unicon A/S
- CRH Concrete A/S
- IBF A/S
- Vejdirektoratet
- FB Gruppen
- Femern A/S
- Dansk Beton
Nøgleord
Kontakter
Konsulent, cand.scient., ph.d. Søren Lundsted Poulsen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2025, mail: slp@teknologisk.dk
Billeder
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen. Se kontaktinfo her: www.teknologisk.dk/presse
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Fødevareplasten i skraldespanden skal genfødes som ny fødevareplast14.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at plast fra brugt fødevareemballage kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny emballage i fødevarekvalitet.
Stratosfæriske balloner kan styrke arktisk overvågning14.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk virksomhed samarbejder med Teknologisk Institut og Syddansk Universitet for at opbygge dansk kapacitet og infrastruktur inden for stratosfæriske balloner. En teknologi, som rummer et stort potentiale for overvågning af alt fra truede økosystemer til maritim aktivitet omkring Grønland.
Skimmelsvamp truer oversvømmede boliger efter skybrud5.8.2025 12:29:08 CEST | Pressemeddelelse
Hurtig indsats er afgørende for at undgå langvarige følgeskader efter vandskader, advarer Teknologisk Institut.
Nyt EU-projekt skal samle viden om avancerede materialer15.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut udvikler AI-værktøj, der skal forbinde aktører på tværs af Europa.
Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken3.7.2025 10:46:16 CEST | Pressemeddelelse
Husumvej i København bliver første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, der potentielt kan reducere partikelforurening fra trafikken
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum