Oxfam Danmark

Oxfam Danmark: Mærsks beslutning om at trække sig fra bosættelseshandel er et vigtigt skridt – men ansvaret stopper ikke her

Del

A.P. Møller - Mærsk har meddelt, at koncernen vil stoppe samarbejdet med virksomheder, der opererer i ulovlige israelske bosættelser i de besatte palæstinensiske områder. Beslutningen er et direkte resultat af massivt pres fra civilsamfundsorganisationer, herunder Oxfam Danmark, og er et vigtigt gennembrud i arbejdet for ansvarlig virksomhedsføring i forhold til Israels ulovlige besættelse af Palæstina.

"Det her viser, at presset virker. Mærsk tager nu et nødvendigt og rigtigt skridt ved at trække sig fra et ulovligt og dybt uetisk engagement i Israels ulovlige bosættelsesøkonomi," siger Jonas Devantier, senior programrådgiver i Oxfam Danmark. 

Ifølge Den Internationale Domstol (ICJ) er det klart, at stater (og dermed også virksomheder) skal afstå fra enhver handel og investering, der bidrager til at fastholde Israels ulovlige tilstedeværelse i de besatte områder.  

"At fragte varer fra bosættelser er ikke blot uetisk, det er medskyldighed i brud på folkeretten og FN’s principper om ansvarlig virksomhedsføring. FN's Retningslinjer for Erhverv og Menneskerettigheder forpligter virksomheder til at afbryde forretningsforhold, hvor skaden ikke kan forhindres. Og man kan ikke 'due diligence' sig ud af de ulovlige bosættelser", siger Jonas Devantier. 

Mærsk har tidligere været dokumenteret som transportør for selskaber involveret i bosættelser. 

"Når en global shippingvirksomhed trækker sig, rammer det direkte ind i den økonomiske infrastruktur, der holder bosættelsesprojektet kørende. Uden transport og eksport kan bosættelserne ikke overleve", siger Jonas Devantier. 

Men beslutningen rejser også nye forpligtelser, understreger Oxfam Danmark:  

"Mærsk må sikre, at deres tilbagetrækning ikke begrænses til de virksomheder, der står i FN's database. Det juridiske grundlag er folkeretten og ICJ-udtalelsen. Derfor skal al transport og alle tjenester til selskaber i bosættelser stoppe", udtaler Jonas Devantier.  

“Det er positivt, at Mærsk trækker sig fra bosættelseshandel, men de fortsætter med at levere reservedele til Israels F-35-kampfly. Det risikerer at gøre Maersk medskyldig i krigsforbrydelser og er uforeneligt med både folkeretten og virksomhedens ansvar”, afslutter Jonas Devantier. 

Oxfam Danmark opfordrer samtidig den danske regering og EU til at sikre, at ingen europæisk virksomhed bidrager til at fastholde de ulovlige israelske bosættelser, og til at dette – sammen med Israels øvrige alvorlige menneskerettighedskrænkelser – fører til en suspension af handelsaftalen med EU, så længe Israel groft overtræder aftalens menneskerettighedsklausul.

Fakta om bosættelserne 
I 2023 og 2024 godkendte Israel flere bosættelser end nogensinde før – med 2024 som det mest intense år i bosættelsernes historie.

2024 var det mest voldelige år nogensinde for bosættervold på Vestbredden og i Østjerusalem, med over 1400 dokumenterede angreb mod palæstinensere og deres ejendom 

Så sent som i maj 2025 godkendte den israelske regering yderligere 22 nye bosættelser i Vestbredden

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Oxfam Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Oxfam Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye