Dansk testskib skal vise vejen for brug af sejl til færre emissioner i skibsfarten
Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche.

Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan er netop blevet udstyret med fire moderne vindsejl – såkaldte VentoFoils. Det markerer en vigtig milepæl i det danske MUDP-projekt Cleanship, der skal indsamle ny og mere præcis data om effekten af vindsejl i praksis. Formålet er at give skibsfarten et bedre grundlag for at reducere brændstofforbrug og emissioner.
Med installationen af de fire sejl er Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan snart klar til at sejle afsted og foretage de første målinger.
- Det er en vigtig milepæl for Cleanship-projektet, at vi nu går ind i en ny fase. Ved at måle på denne teknologi kan vi levere indsigt i effekten af energieffektive løsninger ombord på skibe under virkelige forhold, siger Julie Tølbøl Rasmussen, senior projektleder ved Teknologisk Institut og for Cleanship-projektet.
Lodrette vinger
VentoFoils er en type moderne sejlteknologi, der bruges på skibe for at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning. De fungerer som store, lodrette vinger – også kaldet “rigid sails” – der udnytter vindens kraft til at skabe fremdrift, så skibets motorer kan suppleres eller aflastes.
Cleanship-projektet arbejder desuden med at dokumentere effekten af biobrændstoffer og analyser af operationelle strategier, så rederier får konkrete anbefalinger til at reducere emissioner i praksis.
Fra indsigt til handling
For shippingbranchen handler det ikke kun om at afprøve nye løsninger, men også om at forstå, hvordan de fungerer i den daglige drift. Ved at udnytte vinden til at give ekstra fremdrift og aflaste hovedmotoren tilbyder det nye system med vindsejl en praktisk måde at forbedre energieffektiviteten på – især under sejlads på åbent hav.
- Vindassisteret fremdrift har et klart potentiale, men dens reelle værdi afhænger af, hvor godt den integreres i den daglige drift. Nu får vi mulighed for at teste, hvordan disse sejl opfører sig til søs, hvad de betyder for brændstofeffektiviteten, og hvordan besætningen kan arbejde med dem i praksis, siger Kristian Larsen, teknisk direktør hos Uni-Tankers.
Forberedelse af besætningen på ny teknologi
Da VentoFoils er aktive komponenter, der kræver udrulning og integration med skibets systemer, lægger Uni-Tankers stor vægt på besætningens inddragelse, og er i gang med at udvikle træning, vedligehold og operationelle procedurer for at sikre, at besætningen kan håndtere sejlene sikkert og effektivt.
- Ny teknologi skaber kun resultater, når den forstås og understøttes af besætningen ombord. Derfor inddrager vi besætningen så meget som muligt og sikrer, at de har den rette viden og de rigtige rutiner på plads, siger Kristian Larsen.
Installation til sejlads
Med den succesfulde installation af vindsejlene er Cleanship-projektet klar til at gå fra forberedelse til handling: Indsamling af data til søs. Effekten af VentoFoils vil løbende blive overvåget via skibets systemer, der registrerer brændstofforbrug, fart, motorbelastning og vejrforhold.
- Gennem data og reel operationel erfaring sigter Cleanship-projektet mod at bygge bro mellem teknologi og praktiske, implementerbare løsninger, og dermed give den maritime sektor reelle værktøjer til at skabe forandring, siger Julie Tølbøl Rasmussen .
Baggrund:
Om Cleanship-projektet
Cleanship er et dansk forsknings- og demonstrationsprojekt (2024–2026) støttet af Miljøstyrelsens MUDP-program. Projektet ledes af Teknologisk Institut i samarbejde med Uni-Tankers, Green Instruments, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Danske Rederier og Danske Maritime. Konsortiet samler ekspertise på tværs af sektoren for at teste og demonstrere effekten af vindsejl og moderne biobrændstoffer under virkelige forhold i skibsfarten, og analysere hvordan operationelle håndtag – såsom fart, rutevalg og motorbelastning – påvirker emissioner og brændstofeffektivitet. Projektet har til formål at levere robust, uvildig data og best-practice anbefalinger, der kan guide skibsfartens omstilling mod renere og mere effektiv drift.
Hvad undersøger Cleanship ellers?
Ud over at teste vindsejl undersøger Cleanship brugen af moderne biobrændstoffer og evaluerer operationelle strategier (“operationelle håndtag”) i kombination med disse teknologier. Målet er at identificere og anbefale de mest effektive måder, hvorpå rederier kan reducere emissioner og optimere drift under reelle forhold.
Projektfakta
- Periode: 2024–2026
- Støttet af: Miljøstyrelsens MUDP-program (18 mio. DKK i støtte)
- Officielt navn: Cleanship
- Samlet budget: 25 mio. DKK
Projektpartnere
- Teknologisk Institut (projektleder)
- Uni-Tankers A/S
- Green Instruments
- Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
- Danske Rederier
- Danske Maritime
Nøgleord
Kontakter
Seniorprojektleder Julie Tølbøl Rasmussen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2607, mail: jtra@teknologisk.dk
Billeder







Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen. Se kontaktinfo her: www.teknologisk.dk/presse
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Stresstest skal fremtidssikre byggematerialer mod ekstremvejr12.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Indvielse af nyt klimakammer styrker branchens evne til at leve op til stigende krav om dokumentation og test af byggekomponenter
Ny betonteknologi reducerer CO₂ og skaber levesteder for havets arter3.6.2025 13:04:04 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut leder et nyt projekt, der udvikler nye betonteknologier og udførelsesmetoder til fremtidens anlægskonstruktioner. Det skal ske ved at kombinere lavere CO₂-udledning med nye betondesigns, der skal skabe levesteder for havdyr og -planter.
Vådere vejr kalder på holdbare klimatilpasnings-løsninger23.5.2025 11:24:43 CEST | Pressemeddelelse
Branchen mødes til Rørcenterdagene 2025 på Teknologisk Institut i Taastrup for at dele nye løsninger på klimaudfordringer.
Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer20.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan nu søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk.
Ny forskning: Droner kan redde rådyrlam fra døden i høstmaskinerne9.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny dansk undersøgelse viser, at rådyrlam kan reddes fra forårets høstdrab ved hjælp af droner og GPS-teknologi. Det giver landmændene nye muligheder for at redde lam der risikerer at blive dræbt ved græsslæt. Undersøgelsen har givet ny indsigt i dyrenes adfærd gennem de første sårbare uger af deres liv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum