Vejdirektoratet

Vejdirektoratet vælger Rambøll som bygherrerådgiver på Marselistunnelen

Del

Den høje internationale erfaring og de meget konkrete bud på, hvordan projektet kan optimeres både kvalitativt og tidsmæssigt har været afgørende for valget af bygherrerådgiver på Marselistunnelen i Aarhus.

Sådan kan indgangen til den nye Marselistunnel fra Åhavevej komme til at se ud.
Sådan kan indgangen til den nye Marselistunnel fra Åhavevej komme til at se ud. Visualisering: Vejdirektoratet

Rambøll og Vejdirektoratet kommer de næste ti år til at danne tæt parløb, når Marselistunnelen skal bygges under Marselis Boulevard i Aarhus.

Marselistunnelen vil sikre en hurtig, direkte og mere sikker vej mellem Aarhus Havn via Åhavevej til E45 Østjyske Motorvej. Tunnelen flytter tung trafik væk fra Marselis Boulevard, og skaber mulighed for at etablere en roligere og grønnere byrum langs Marselis Boulevard.

”Det er en kompleks opgave at bygge en tunnel på en af de mest trafikerede indfaldsveje til Aarhus og det vel at mærke samtidig med, at hverdagen for naboer, borgere generelt og trafikanter skal fortsætte side om side med anlægsarbejdet. Vi får brug for international erfaring, for der findes ikke et lignende projekt fra tidligere i Danmark,” fortæller senior projektleder i Vejdirektoratet Michael Schmidt Vosgerau.

Det er en vanskelig opgave at bygge en tunnel under Marselis Boulevard. Der er både de åbenlyse udfordringer med at bygge, hvor der er meget lidt plads, og hvor mange bor og lever tæt op ad anlægsarbejdet. Rambøll har med deres tilbud vist, hvordan de både besidder dybdegående kendskab til projektet og international erfaring med de rette kompetencer i forhold til opgavens kompleksitet.

Totalopgave for bygherrerådgiveren

Den nye bygherrerådgiver Rambøll skal hjælpe Vejdirektoratet med al detailplanlægning af projektet. Rådgiveren skal projektere, hjælpe med at lave udbudsmateriale til totalentreprisen, og så skal Rambøll også følge projektet i mål gennem hele anlægsperioden.

Det er en opgave, som man hos Rambøll ser frem til, hvor direktør for Transport-DK Asger Knudsen siger:

”Rambøll og vores samarbejdspartnere er stolte og beærede over at blive valgt til denne vigtige og på mange måder komplekse opgave. Vi ser frem til at fortsætte vores konstruktive og tætte samarbejde med Vejdirektoratet. Og vi ser frem til at være med til at løse de mange spændende udfordringer i projektet og bringe vores stærke kompetencer og erfaringer fra projekter i Danmark og udlandet i spil, med det formål at øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet samt at forbedre byrummet i området.”

Marselistunnelen er en del af Infrastrukturplan 2035, og Folketinget vedtog anlægslov for projektet 3. juni i år.

”Vi glæder os til at komme i gang med den næste fase af projektet med at detailplanlægge og siden anlægge Marselistunnelen, og ser frem til at skabe et godt og tillidsfuldt samarbejde med Rambøll over de kommende ti år,” slutter Michael Schmidt Vosgerau.

Selve anlægsarbejdet i marken går først i gang i 2028.

 

Fakta om Marselistunnelen

Anlægstid: 7 år  

Længde: 1,8 kilometer  

Anlægssum: 4,15 mia. kr  

Bredde et tunnelrør: 9,0m  

Samlet bredde: 21,0m  

Højde: 5,7m 

Antal kørespor: 4 kørespor

Hastighed: 60 km/t. 

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye