Ny undersøgelse: Lærere fravælger at undervise i emner, der kan opleves som kontroversielle
Ny undersøgelse viser, at næsten hver fjerde lærer har udeladt at undervise i emner, der opleves som kontroversielle.
En ny undersøgelse viser, at næsten hver fjerde lærer i grundskolen og i gymnasiet har undladt at undervise i mindst ét emne, som de oplever som kontroversielt. Det kan være emner som fx Muhammedkrisen, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet, selvmord og selvmordstanker.
Undersøgelsen viser også, at de hyppigste årsager til, at lærerne fravælger de kontroversielle emner er hensynet til elevernes trivsel, ønsket om at undgå konflikter i klassen, og at læreren ikke føler sig fagligt klædt på. Derudover har 23 pct. af de lærere, der har undladt at undervise i et kontroversielt emne, undladt at undervise i emnet, fordi de var bekymrede for deres egen eller families sikkerhed.
”Jeg er glad for, at langt de fleste lærere mener, at man skal undervise i et emne, selvom det kan medføre kraftige reaktioner fra eleverne. Det er også min egen holdning. Det bekymrer mig derfor også, at næsten hver fjerde lærer undgår bestemte emner i undervisningen. Det gælder for eksempel undervisning i Muhammedkrisen som er en central begivenhed i nyere danmarkshistorie, men samtidig det emne, som flest lærere har undladt at undervise i. Skolen skal være garant for demokrati, videnskab og oplysning. Derfor er forsvaret af ytringsfriheden i skolen helt afgørende,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Størstedelen af lærerne oplever, at de er godt fagligt klædt på til at undervise i kontroversielle emner. Undersøgelsen viser omvendt også, at 34 pct. af de lærere, der har undladt at undervise i et kontroversielt emne, ikke føler sig tilstrækkeligt fagligt klædt på. Undervisning i kontroversielle emner vækker stort engagement blandt elever. De fleste lærere oplever, at eleverne synes, det er lærerigt og spændende. Men 39 pct. af lærerne har også oplevet, at eleverne fandt undervisningen grænseoverskridende, og 35 pct. af lærerne har oplevet, at eleverne blev kede af det.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet. Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 721 lærere og 127 skoleledere i folkeskolen, frie grundskoler og gymnasiet. Undersøgelsen er afgrænset til lærere, der underviser i dansk, historie, samfundsfag, religion/kristendomskundskab eller biologi/bioteknologi hhv. i 7.-9. klasse samt på gymnasiale uddannelser. Den viser bl.a., at:
- 23 pct. af lærerne har undladt at undervise i mindst ét emne, de fandt kontroversielt.
- De hyppigst fravalgte emner er: Muhammedkrisen, herunder muhammedtegningerne, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet og selvmord/selvmordstanker.
- 84 pct. af lærerne oplevede, at eleverne fandt undervisningen i et kontroversielt emne lærerig – men 39 pct. af lærerne oplevede, at eleverne fandt det grænseoverskridende.
- 73 pct. af lærerne er ”helt enige” eller ”overvejende enige” i, at det er problematisk at udelade et emne fra undervisningen for at undgå kraftige reaktioner fra eleverne.
- 80 pct. af lærerne er ”enige” eller ”meget enige” i, at de føler sig fagligt klædt på, når de underviser i kontroversielle emner.
- 34 pct. af lærere, der fravalgte emner, pegede på, at de ikke følte sig tilstrækkeligt fagligt klædt på.
- 31 pct. af lederne har faciliteret en dialog med lærerne om håndteringen af emner, der opleves som kontroversielle.
- 6 pct. af lærerne har oplevet, at forældre blev vrede som reaktioner på undervisning i kontroversielle emner.
Kontakter
Børne- og Undervisningsministeriets presseafdeling (modtager ikke sms)
Tlf:+45 22 40 09 30presse@uvm.dkVedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Nu er den nye litteraturkanon klar: Flere kvindelige forfattere og nye stemmer26.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den nye litteraturkanon for gymnasierne retter op på kønsmæssig ubalance og åbner for flere stemmer fra rigsfællesskabet og Norden. Den giver samtidigt lærere på landets gymnasier større fleksibilitet i forhold til, hvilke forfattere de kan undervise i.
EU’s ungdomskonference kommer til Danmark19.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
EU’s ungdomskonference afholdes i København i september som led i Danmarks EU-formandskab. Her samles unge fra hele Europa for at give deres input til næste generation af Erasmus+-programmet.
Mere praktisk undervisning, flere bøger og bedre faglokaler – Folkeskolens kvalitetsprogram træder nu i kraft11.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra første skoledag får elever over hele landet gavn af Folkeskolens kvalitetsprogram. Det betyder blandt andet mere valgfrihed, mere praktisk undervisning og flere fysiske bøger.
Nyt håndslag skal sikre endnu bedre kvalitet på erhvervsuddannelserne25.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen, arbejdsmarkedets parter og erhvervsskolerne har indgået et håndslag, der skal sikre et fælles ansvar for at styrke kvaliteten på erhvervsuddannelserne.
Ny rapport: Omkring hver femte voksen har svært ved at anvende information til at løse komplekse problemer16.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omkring hver femte dansker mellem 16 og 65 år har svært ved at forstå og anvende information til at løse komplekse problemer i hverdagen og på arbejdet og til at tilpasse deres løsning til ny information. Det viser resultaterne i en ny temarapport fra den internationale undersøgelse PIAAC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum