Ny undersøgelse: Lærere fravælger at undervise i emner, der kan opleves som kontroversielle
Ny undersøgelse viser, at næsten hver fjerde lærer har udeladt at undervise i emner, der opleves som kontroversielle.
En ny undersøgelse viser, at næsten hver fjerde lærer i grundskolen og i gymnasiet har undladt at undervise i mindst ét emne, som de oplever som kontroversielt. Det kan være emner som fx Muhammedkrisen, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet, selvmord og selvmordstanker.
Undersøgelsen viser også, at de hyppigste årsager til, at lærerne fravælger de kontroversielle emner er hensynet til elevernes trivsel, ønsket om at undgå konflikter i klassen, og at læreren ikke føler sig fagligt klædt på. Derudover har 23 pct. af de lærere, der har undladt at undervise i et kontroversielt emne, undladt at undervise i emnet, fordi de var bekymrede for deres egen eller families sikkerhed.
”Jeg er glad for, at langt de fleste lærere mener, at man skal undervise i et emne, selvom det kan medføre kraftige reaktioner fra eleverne. Det er også min egen holdning. Det bekymrer mig derfor også, at næsten hver fjerde lærer undgår bestemte emner i undervisningen. Det gælder for eksempel undervisning i Muhammedkrisen som er en central begivenhed i nyere danmarkshistorie, men samtidig det emne, som flest lærere har undladt at undervise i. Skolen skal være garant for demokrati, videnskab og oplysning. Derfor er forsvaret af ytringsfriheden i skolen helt afgørende,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Størstedelen af lærerne oplever, at de er godt fagligt klædt på til at undervise i kontroversielle emner. Undersøgelsen viser omvendt også, at 34 pct. af de lærere, der har undladt at undervise i et kontroversielt emne, ikke føler sig tilstrækkeligt fagligt klædt på. Undervisning i kontroversielle emner vækker stort engagement blandt elever. De fleste lærere oplever, at eleverne synes, det er lærerigt og spændende. Men 39 pct. af lærerne har også oplevet, at eleverne fandt undervisningen grænseoverskridende, og 35 pct. af lærerne har oplevet, at eleverne blev kede af det.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet. Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 721 lærere og 127 skoleledere i folkeskolen, frie grundskoler og gymnasiet. Undersøgelsen er afgrænset til lærere, der underviser i dansk, historie, samfundsfag, religion/kristendomskundskab eller biologi/bioteknologi hhv. i 7.-9. klasse samt på gymnasiale uddannelser. Den viser bl.a., at:
- 23 pct. af lærerne har undladt at undervise i mindst ét emne, de fandt kontroversielt.
- De hyppigst fravalgte emner er: Muhammedkrisen, herunder muhammedtegningerne, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet og selvmord/selvmordstanker.
- 84 pct. af lærerne oplevede, at eleverne fandt undervisningen i et kontroversielt emne lærerig – men 39 pct. af lærerne oplevede, at eleverne fandt det grænseoverskridende.
- 73 pct. af lærerne er ”helt enige” eller ”overvejende enige” i, at det er problematisk at udelade et emne fra undervisningen for at undgå kraftige reaktioner fra eleverne.
- 80 pct. af lærerne er ”enige” eller ”meget enige” i, at de føler sig fagligt klædt på, når de underviser i kontroversielle emner.
- 34 pct. af lærere, der fravalgte emner, pegede på, at de ikke følte sig tilstrækkeligt fagligt klædt på.
- 31 pct. af lederne har faciliteret en dialog med lærerne om håndteringen af emner, der opleves som kontroversielle.
- 6 pct. af lærerne har oplevet, at forældre blev vrede som reaktioner på undervisning i kontroversielle emner.
Kontakter
Børne- og Undervisningsministeriets presseafdeling (modtager ikke sms)
Tlf:+45 22 40 09 30presse@uvm.dkVedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Ny rapport: Omkring hver femte voksen har svært ved at anvende information til at løse komplekse problemer16.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omkring hver femte dansker mellem 16 og 65 år har svært ved at forstå og anvende information til at løse komplekse problemer i hverdagen og på arbejdet og til at tilpasse deres løsning til ny information. Det viser resultaterne i en ny temarapport fra den internationale undersøgelse PIAAC.
Pejlemærker for placering af epx er på plads11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen, Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti er med en ny delaftale blandt andet blevet enige om de pejlemærker, der danner grundlag for, hvor den nye gymnasieuddannelse, epx, skal placeres.
De første bøger fra folkeskolens kvalitetsprogram er klar til udlån2.6.2025 10:04:28 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år blev der afsat 540 millioner kroner til flere fysiske bøger i folkeskolen over de næste ti år. Nu lander de første 11 titler hos Center for Undervisningsmidler (CFU) i junimåned.
Nu er skoler udtrukket til landsdækkende forsøg med skolemad i 2025-202827.5.2025 13:11:20 CEST | Pressemeddelelse
Disse skoler skal afprøve og udvikle konkrete metoder og organiseringer med frokostordninger som led i den nationale forsøgsordning for skolemad.
National undersøgelse viser utilstrækkelig kvalitet i flere børnehaver23.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange børnehaver understøtter kun i en vis grad børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, viser en ny landsdækkende undersøgelse. Regeringen og KL er enige om, at det kalder på handling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum