Batterierne fra verdens længstsejlende el-færge får nyt liv: Fra bølgeskvulp til solskin
El-færgen Ellen er en klimadarling. Men hvad gør man med 26.000 slidte battericeller? To SDU-forskere vil bruge batterierne til at lagre sol og vind.

På Ærø har verdens længst sejlende el-færge, Ellen, sejlet i over fem år på ren el og skrevet sig ind i transporthistoriens grønne kapitel. Men som alle batterier mister de over tid kapacitet – og for en færge, der skal sejle 40 kilometer uden opladning flere gange dagligt, er kravet nådesløst: Når batterierne falder til 80 % kapacitet, må de udskiftes.
Hvad så? Skrottes de? Nej. Et banebrydende projekt viser, at batterierne kan få et nyt liv på land – som stabile energilagre til sol- og vindenergi.
"Det er næsten det perfekte genbrug," siger Henrik Andersen, lektor på Syddansk Universitet i Sønderborg. Sammen med sin kollega, forsker Kun Qian, står han i spidsen for et projekt, der giver færgens batterier en 'second life' som hjørnesten i fremtidens energilagring.
En kæmpe skjult ressource
De fleste elbilbatterier fortsætter i mange år, selv når deres rækkevidde falder. Færgebatterier er anderledes. De skal kunne levere fuld kraft hver eneste dag, mange gange om dagen. Derfor udskiftes de, længe før de er udtjente.
Og potentialet er enormt. Ellen sejlede med et batteri på 4,3 megawatt-timer – svarende til 26.000 individuelle battericeller. Nok til at opbevare strøm til flere store solcelleanlæg eller vindmøller.
"De er stadig rigtig gode batterier," forklarer Kun Qian.
"Vi har testet dem i laboratoriet, og deres kapacitet og modstand er stadig stabile. De kræver kun minimal sortering for at kunne bruges i stationære lagre."
Nye teknologier gør drømmen mulig
Det nye projekt, UniversalBatteryPowerStorage, støttet af EUDP-fonden, gør genbruget muligt. Her udvikler forskere og virksomheder en fleksibel container-løsning, der kan rumme både nye og brugte batterier – fra elbiler, busser og nu også færger.
Ved hjælp af avanceret elektronik kan systemet håndtere batterier med forskellig alder, kemi og kapacitet – noget, der ellers har været en kæmpe teknisk udfordring.
Resultatet? Et mobilt energilager, der kan lagre grøn strøm fra sol og vind, reducere spild og stabilisere elnettet – til en markant lavere pris end med nye batterier.
Den grønne fremtid sejler videre
For Henrik Andersen og Kun Qian handler projektet ikke kun om teknologi – men om visionen om en cirkulær energisektor.
"I stedet for at smide noget væk, der stadig virker, kan vi skabe en kædereaktion af grøn innovation," siger Andersen.
Og man kan jo spørge sig selv: Hvor grøn er en el-færge egentlig, hvis batterierne ikke kan genbruges?
"Det handler om at bruge det, vi allerede har, på klogere måder. Ellers flytter vi bare miljøproblemet fra udstødning på havet til batteriaffald på land,” understreger Henrik Andersen.
De to forskeren har netop modtaget det avancerede testudstyr, der gør det muligt at analysere batterierne i detaljer. Med klimakammer, batteritester og præcise måleinstrumenter handler det nu om at bevise, at bæredygtig transport ikke stopper ved havnekajen – men fortsætter hele vejen ind i genanvendelsens cirkel.
Kontakter
Henrik AndersenSDU, Center for Industriel Elektronik (CIE)
Tlf:+4565501886han@sdu.dkFaktaboks om færgen Ellen
Ellen blev sat i drift i august 2019 og sejler mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als i det sydlige Danmark. Den daglige rute er på 22 sømil (ca. 40 km), men Ellen har demonstreret evnen til at sejle op til 92 km på en enkelt opladning, hvilket er en verdensrekord for elektriske færger, der transporterer både passagerer og køretøjer.
Ellen er udstyret med et batterisystem på 4,3 MWh, hvilket gør det til verdens største typegodkendte batteripakke til maritimt brug. Færgen kan transportere op til 200 passagerer og 30 biler og sejler med en hastighed på cirka 13 knob.
Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Medicin mod forhøjet kolesterol kan i fremtiden redde endnu flere liv10.7.2025 08:41:07 CEST | Pressemeddelelse
Tre til fire procent af danske mænd over 65 år rammes af udposninger på legemspulsåren – en potentielt dødelig sygdom. Forskning fra SDU og OUH viser, at forebyggende behandling kan bremse udviklingen. Det kræver screening, som allerede benyttes i andre lande.
Stærk interesse for SDU’s uddannelser5.7.2025 18:27:25 CEST | Pressemeddelelse
Selvom der er nye adgangskrav, oplever SDU en samlet stigning i søgningen. Universitetets uddannelser nyder stor interesse fra danske og internationale ansøgere, og nye udbud som psykologi i Esbjerg tiltrækker rekordmange ansøgere.
Mette Juel Rothmann udnævnt til professor i diabetesomsorg og brugerinvolvering2.7.2025 11:57:28 CEST | Pressemeddelelse
Et professorat med fokus på livet med diabetes: Styrket forskning i psykosociale aspekter af diabetes skal bane vejen for nye patientnære løsninger og bedre egenomsorg
Researchers develop new robot: The future of scaffolding is here2.7.2025 09:35:44 CEST | Press release
Together with the German scaffolding manufacturer PERI and several other European partners, researchers from SDU’s Centre for Large Structure Production (LSP) have developed a robot that can relieve scaffolders. The robot will be tested in real-life conditions over the next years.
SDU-forskere udvikler ny robot: Det bliver fremtiden for stilladsarbejde2.7.2025 09:35:44 CEST | Pressemeddelelse
Sammen med den tyske stilladsproducent PERI og en række europæiske kollegaer har forskere fra SDU’s Center for Large Structure Production (LSP) udviklet en robot, der kan aflaste stilladsarbejdere. I løbet af de næste par år skal robotten testes på byggepladser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum