Duft trender stort blandt teenagedrenge, men er de unge og deres forældre opmærksomme på risikoen for allergi?

Del

Nye tal viser, at parfume er et af de mest populære konfirmationsønsker blandt drenge i år. Mens de unge oftest har helt styr på de mest eftertragtede dufte, er de ikke særligt opmærksomme på, at et stort parfumeforbrug kan føre til allergi. Det peger ind i en større tendens, hvor børn og unge bruger skønhedsprodukter på linje med voksne, hvilket får det danske hud- og hårplejebrand Purely Professional til at reagere.

Kvinde sidder ved et bord i et mødelokale med hænder foldet foran sig og smiler. I baggrunden er der en reklameplakat med hudplejeprodukter.
Julie Kampmann, direktør i Purely Professional

Ifølge en ny opgørelse fra Ønskeskyen er parfume i top-tre over de mest populære gaveidéer blandt unge drenge – kun overgået af Apple Airpods og Ralph Lauren-tøj. Parfumens popularitet vækker bekymring hos både eksperter og skønhedsbrandet Purely Professional, der siden 2010 har arbejdet for mildere og gennemsigtige produkter uden parfume og anden unødvendig kemi. 

– Vi ser en udvikling, hvor teenagedrenge i stigende grad benytter parfume dagligt og i store mængder. Det kan skabe uhensigtsmæssige rutiner og øger risikoen for hudproblemer og allergier, fortæller Julie Kampmann, direktør i Purely Professional. 

Parfumeallergi er en livslang tilstand

Ifølge Videnscenter for Allergi er der en stigning i parfumeallergi blandt børn og unge under 15 år. Hvor det tidligere hyppigst var kvinder, der udviklede parfumeallergi, har man igennem de seneste år set en stigning af tilfælde blandt drenge og mænd i takt med et øget forbrug af parfume og parfumerede produkter.

– Flere unge bruger parfume uden at vide, hvilke konsekvenser det kan have for deres hud. Parfumen bruges oftest sammen med andre parfumerede plejeprodukter som shampoo, deodorant eller bodylotion eller parfumeret vaskepulver og skyllemiddel. Disse mange eksponeringer øger risikoen for at udvikle parfumeallergi og sker det, så er det en tilstand, man har resten af livet, forklarer Julie Kampmann.

Hun peger samtidig på, at tendensen også taler ind i en større udfordring, hvor børn og unge tidligt bliver eksponeret for voksnes skønhedsidealer og identitetsmarkører, ofte uden den nødvendige viden eller vejledning.

En opfordring til forældre og producenter

Purely Professional opfordrer både forældre og producenter til at tage ansvar og guide unge i retning af en sundere og mere balanceret tilgang til kropspleje.

– Vi ved godt, at mange unge er nysgerrige på duft og identitet, og det skal der også være plads til. Men det er vigtigt, at vi som voksne hjælper dem med at forstå, at parfume ikke er noget for børn og ikke behøves at bruges i store mængder – særligt ikke kombineret med andre stærkt parfumerede produkter, fortæller Julie Kampmann.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Purely Professional

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Purely Professional

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye