Museum for the United Nations - UN Live

Dansk initiativ vinder de kreatives Oscar for innovation

Del

Sounds Right har her til aften vundet Grand Prix ved årets Cannes Lions Festival of Creativity for sin unikke brug af musik og fankultur til at engagere mennesker i naturbevarelse.
Grand Prix er en af verdens mest prestigefyldte priser inden for kreativ kommunikation og innovation, og som kun uddeles til det helt ekstraordinære projekt. Prisen blev tildelt i kategorien Innovation Lions, som hylder løsninger, der kombinerer teknologi, kreativitet og nytænkende problemløsning, hvor man vandt over store virksomheder som Apple, Nestle og Phillips.

Præsentationsvideo om projektet Sounds Right, som bruger musik og fankultur til at få flere engageret i naturbevarelse
Præsentationsvideo om projektet Sounds Right, som bruger musik og fankultur til at få flere engageret i naturbevarelse

Bag initiativet står Museum for the United Nations – UN Live, der sidste år samlede en række partnere – fra fonde og organisationer til musikere – med ét mål: at få flere mennesker til at sætte pris på naturen via musikken. For selvom naturlyde længe har været en integreret del af musikproduktion, har naturen aldrig fået hverken kredit eller betaling for sin rolle. Det har Sounds Right nu ændret på.

På under ét år er naturens egen kunstnerprofil, NATURE the Artist, blevet streamet mere end 187 millioner gange på Spotify alene. Hver gang naturens egne lyde – eller et nummer med naturlyde fra kunstnere som Ellie Goulding, Brian Eno, MØ, Hozier og Aurora – bliver afspillet, går en del af indtægten til beskyttelse af verdens mest sårbare økosystemer.
Ved lanceringen på Earth Day i år blev fuglefløjt, torden og lyden af den jyske hede brugt i tracks fra danske kunstnere som NEBULAH, ByeByeBrenda, Aurora, Magnus Münster, Mads Langer og JJ Paulo – og var dermed også med til at sende penge videre, bl.a. til beskyttelse af den colombianske regnskov.

Prisen i Cannes er dermed ikke blot en anerkendelse af et kreativt koncept – men af en helt ny måde at involvere mennesker i den grønne omstilling:
I en tid som denne er det godt at se, at Cannes Lions juryen vælger at give den største pris til et initiativ, der gør verden til et bedre sted. Det er et kæmpe skulderklap til ideen om, at vi kan skabe forandring gennem kultur og fællesskaber – og at naturen også kan få en stemme i popkulturen. Det er samtidig en stor kadeau til partnere og også til de danske fonde, der valgte at støtte et på mange måder utraditionelt naturbevarelsesprojekt," siger Katja Iversen, CEO for Museum for the United Nations – UN Live, som har hovedkontor på Nørrebro i København. 

Motivationen om at udvikle noget banebrydende, der gør det nemt for både musikere og almindelige danskere at gøre noget for naturen, går igen for den danske del af det kreative bureau AKQA, som har bidraget til den kreative strategi, historiefortælling, visuelle identitet og lanceringskampagne:
Fra samarbejdet om konceptet og udviklingen af fortællingen til designet af den visuelle identitet og lanceringen af den globale kampagne – Sounds Right er et projekt, vi hos AKQA virkelig tror på. Det har potentialet – og de rette partnere – til at skabe reel forandring gennem den musik, vi alle elsker. Ved løbende at samarbejde med kunstnere verden over om at kreditere NATURE i deres musik, kan mennesker over hele kloden være med til at finansiere naturbeskyttelse – blot ved at gøre det, de allerede gør hver dag: lytte til deres yndlingskunstnere og numre, hvor naturen også står som medskaber," siger Nicolai Smith, Chief Creative Officer for AKQA i Europa.

Sounds Right vandt også Bronze Lion i kategorien Audio & Radio for Corporate Purpose og Social Responsibility, ligesom initiativet tidligere på året vandt Danish Digital Awards for bedste kreative ide, tre Creative Circle priser og fire Clio awards. Fredag afsløres, om initiativet også tager den eftertragtede Cannes Lion for SDG i kategorien GOOD, som den onsdag blev shortlistet for.


Test i Danmark for at engagere unge fans via musikken
I Danmark testes nu forskellige måder at engagere unge i naturbevarelse via musikken. Sammen med bl.a. CONCITO, Naturhistorisk Museum og VEGA sætter Sounds Right gang i en række aktiviteter, der styrker unges forbundethed med naturen med støtte fra Udenrigsministeriet, Aage V. Jensen Naturfond, 15. Juni Fonden, William Demant Fonden og Hempel Fonden. Det sker gennem guidede lydvandringer, meditationer og såkaldte bio blitzes – biodiversitetsregistrering i naturen – i samarbejde med kunstnere som NEBULAH og AySay.

Unge opfordres også til at dele deres egne naturoplevelser med #naturesings for at invitere flere til at gå ud og lytte til naturen dér, hvor de er.

Ambitionen er at tage erfaringerne fra Danmark videre til en international skala, så fankultur og musik bliver en drivkraft for at gøre naturbevarelse til en folkesag – fra lydene i ørene til engagementet i naturen omkring os.


Sounds Right er skabt af en række nationale og globale partnere:
Museum for the United Nations – UN Live, EarthPercent, AKQA, Hempel Foundation, Spotify, Udenrigsministeriet, The Listening Planet, Limbo Music, Eleutheria Group, L-Acoustics, DistroDirect, VozTerra, William Demant Fonden, 15. Juni Fonden, Aage V. Jensen Naturfond, Plot Shift Media, CONCITO, VEGA, Turning Tables, Flor, Naturhistorisk Museum, LD Communications, No. 29 Communications, World We Want og Earthrise.
Fuld liste på: https://www.soundsright.earth

Nøgleord

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Museum for the United Nations - UN Live

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Museum for the United Nations - UN Live

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye