Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.

Danskernes brug af nyhedsmedier adskiller sig markant fra de internationale tendenser. De danske nyhedsbrugere tilvælger de redigerede medier, og samtidig ses et fald i danskernes brug af sociale techplatforme samt en stærk AI-skepsis. Det er blandt konklusionerne af dette års internationale rapport om nyhedsbrug fra Reuters Institute for the Study of Journalism.
“Det er meget glædelige tendenser. Danskerne er bevidste om, at i en tid med stadig mere misinformation på de sociale techplatforme, er det de publicistiske medier, der er garant for faktabaseret og troværdigt indhold. Det er en vigtig og velfortjent anerkendelse af det arbejde, der bliver lavet på redaktionerne hver eneste dag,” udtaler Danske Mediers administrerende direktør, Dicle Duran Nielsen.
Brugen af sociale medier falder
De traditionelle medier står stærkt hos danskerne, og det er stadig her, at de fleste henter deres nyheder. 57 procent går direkte til en nyhedshjemmeside eller -app, når de vil finde nyheder, og samtidig er brugen af sociale techplatforme til at finde nyheder faldet med seks procentpoints. Det viser den danske del af analysen, som er foretaget af Center for Nyhedsforskning ved Roskilde Universitet.
Udviklingen står i modsætning til især USA, Asien, Latinamerika og dele af Østeuropa, hvor nyhedsbrugerne i stigende grad orienterer sig mod sociale techplatforme på bekostning af de traditionelle nyhedsmedier.
Stærk skepsis over for AI-journalistik
Rapporten har også undersøgt brugen af kunstig intelligens i journalistik, og her er der ligeledes tydelige forskelle på mediebrugerne. I lande som Indien og Thailand er henholdsvis 44 og 39 procent af brugerne trygge ved journalistik, der i overvejende grad er produceret af AI, mens danskerne er langt mere skeptiske. Kun 10 procent af de danske brugere er trygge ved journalistik, der er produceret på denne måde.
Høj grad af tillid til medierne
Når det gælder tilliden til de frie og uafhængige nyhedsmedier ligger Danmark fortsat meget højt sammenlignet med andre lande. Danmark indtager en andenplads i Europa, efter Finland på førstepladsen. Især traditionelle mediebrands sikrer en høj grad af troværdighed hos danskerne.
Den fulde rapport om danskernes brug af nyhedsmedier 2025 udkommer den 19. august 2025.
Hele Reuters' internationale rapport kan findes her.
Nøgleord
Kontakter
Jesper Nykjær KnudsenKommunikations- og analysekonsulent
Tlf:20464550jnk@danskemedier.dkBilleder

Om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
Markant stigning i danskernes brug af onlinenyhedsmedier siden Trumps indsættelse15.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden præsident Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus, er danskernes strømning til de publicistiske onlinenyhedsmedier steget betydeligt. Især kvinder og yngre mediebrugere driver udviklingen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum